Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor stopt ermee..

vragen over de T5
Plaats reactie
ootech
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2008, 21:10

Motor stopt ermee..

Bericht door ootech »

:gif Ik was tot vorige week een tevreden T5 piloot tot hij me liet staan langs de snelweg en dat ik op een bergingsauto naar huis moest.
De motor happerde de dag eerder al een keer maar ik starte opnieuw en hij liep na wat stotteren gewoon
door. De volgende dag op de snelweg stopte hij helemaal na enkele keren starten sloeg hij weer aan en vervolgens weer af.Het lijkt lucht te zijn in het systeem maar al van alles gecheckt filter en brandstof vervangen tank schoongemaakt. Na al het starten ook nog starter verknald.
Nu heb ik vandaag de nieuwe gekregen en ga zaterdag weer een nieuwe poging wagen.
Staat nu al een week in struiken is toch geen gezicht.
Vw T5 2.5 TDI november 2004 54000 km.
Wie weet wel raad?????
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Motor stopt ermee..

Bericht door pieters »

Tsja het principe van een diesel is eigenlijk simpel.
Spuit brandstof onder compressie in een cilinder en deze floept naar beneden.
Als ik het goed heb zit er een electrische opvoerpomp in je tank.
Deze voert brandstof naar het filter, als het goed is kun je deze horen als je de auto op kontact zet deze pompt dan even totdat de werkdruk is bereikt. Nogwel aanzienlijk geloof ik een bar of 8
Omdit alles te kunnen kontroleren kun je het ontluchtingsschroefje op het filter losdraaien de auto een paar keer op kontakt zetten en kijken of hier dan diesel uitkomt.
Je kunt ook de aanvoerleiding van het filter aftrekken maar dit is misschien wat veel van het goede.
Een meest voor de handliggende gedachte lijkt mij een storing aan deze pomp of zelfs alleen maar een zekering van deze pomp.
Het leiding gedeelte zou door lekkage nog lucht mee kunnen nemen naar het filter, maar erg waarschijnlijk is dit niet met zon pomp, eerder had je dan al diesel lekkage waar moeten nemen.
En als je tank al niet is plat gezogen dan word hij ook wel belucht.
Pompverstuivers geven nooit allemaal tegelijk prolemen dan zou het de aansturing hiervan moeten zijn de electronica dus. Dan eerst maar eens de accupolen even losnemen.
Paar minuten wachten en terug en proberen maar weer.
Maar zoals ik al zei eerst maar eens controleren of er voldoende aanvoer en druk is naar je filter.

Veel succes.
ootech
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2008, 21:10

Re: Motor stopt ermee..

Bericht door ootech »

Het elektrischpompje pomp inderdaad even als ik hem op contact zet max. 2 sec.maar ik weet niet of
de mechanischepomp tijdens het lopen het aanzuigen zelf doet.
Alvast bedankt voor je reactie!!!
pieters schreef:Tsja het principe van een diesel is eigenlijk simpel.
Spuit brandstof onder compressie in een cilinder en deze floept naar beneden.
Als ik het goed heb zit er een electrische opvoerpomp in je tank.
Deze voert brandstof naar het filter, als het goed is kun je deze horen als je de auto op kontact zet deze pompt dan even totdat de werkdruk is bereikt. Nogwel aanzienlijk geloof ik een bar of 8
Omdit alles te kunnen kontroleren kun je het ontluchtingsschroefje op het filter losdraaien de auto een paar keer op kontakt zetten en kijken of hier dan diesel uitkomt.
Je kunt ook de aanvoerleiding van het filter aftrekken maar dit is misschien wat veel van het goede.
Een meest voor de handliggende gedachte lijkt mij een storing aan deze pomp of zelfs alleen maar een zekering van deze pomp.
Het leiding gedeelte zou door lekkage nog lucht mee kunnen nemen naar het filter, maar erg waarschijnlijk is dit niet met zon pomp, eerder had je dan al diesel lekkage waar moeten nemen.
En als je tank al niet is plat gezogen dan word hij ook wel belucht.
Pompverstuivers geven nooit allemaal tegelijk prolemen dan zou het de aansturing hiervan moeten zijn de electronica dus. Dan eerst maar eens de accupolen even losnemen.
Paar minuten wachten en terug en proberen maar weer.
Maar zoals ik al zei eerst maar eens controleren of er voldoende aanvoer en druk is naar je filter.

Veel succes.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Motor stopt ermee..

Bericht door olle griese »

Ik heb hetzelfde 3 weken terug meegemaakt met een Volvo V70 Cross Country uit april 2008
Alles vervangen en het probleem bleef.
Uiteindelijk bleek het te liggen aan de aanvoerslang in de tank, deze was 180 graden gedraaid en er zat dus een knik in.
Ik weet niet hoe oud jou T5 is maar als hij nog nieuw is dan is dat misschien ook een mogelijke oorzaak
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Motor stopt ermee..

Bericht door pieters »

Als er een knik in je slang zit dan komt er ook geen brandstof bij je filter.
Eerst controleren er moet ook voldoende flow zijn volume dus zo gezegd.
Anders is het lopen en weer afslaan lopen en weer afslaan enz enz.
Ik neem aan dat het om pompverstuivers gaat.
Dan is een mechanische pomp niet van toepassing.
De aanvoer naar de pompverstuivers wordt verzorgd door het pompje in de tank.
De pompverstuivers de naam zegt het al, zorgen dat de druk wordt verhoogd naar inspuitdruk.
Maar als de ventielen niet worden aangestuurd om te openen dan gaat de motor nog niet lopen.

Echt even bij het begin beginnen en constateren.Of je het dan op kunt lossen is nog een tweede maar kijken waar het zit dat moet toch wel lukken.

Succes maar weer.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: Motor stopt ermee..

Bericht door EricP »

Ontluchting van de tank verstopt?
Ik heb dit enkele jaren geleden met een motorfiets gehad: stuk rijden en dan er mee uitscheiden. Als je maar lang genoeg wacht is de druk in de tank weer hoog geneog waardoor de motor weer van peut voorzien wordt. na enige tijd zal hij er weer mee stoppen. Ik weet alleen niet waar de ontluchting zit.

succes ermee en groet EricP
ootech
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2008, 21:10

Re: Motor stopt ermee..

Bericht door ootech »

Ik heb zaterdag een nieuwe starter geplaatst ( monteer alleen Bosch hebben imi's gehad

welke niet eens rond gingen stond ook geen merk op en alles was verder in orde).

Opvoerpompje werkt inderdaad op het moment dat je het contact inschakelde en gaf ook

brandstof bij het filter.Motor liep stationair meteen goed bij de proefrit ook tot het moment dat even doortrok en het gas daarna losliet stopte de motor even starter of koppeling met geschakelde versneling op laten komen en ging weer verder,zolang je heel rustig reed geen probleem.

Toen tank volgedaan met sap geen problemen meer.

Mijn conclusie is dat het pompje onvoldoende leverd.Ga nu op zoek naar nieuwe orgineel 229.00€

Zal ook nog wel anders kunnen denk ik.

Alvast bedankt voor je reactie.
Plaats reactie