Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waterpomp preventief vervangen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Babson »

Beste weetjewellers,

Mijn maat en ik zitten met de volgende dillema.

Onze T5's, beide uit juni 2006, 174 pk, de 1 met pas 80 dkm de andere met 120 dkm hebben nog beide origenele wterpomp.
Hier en daar heb ik gelezen over de problemen met de 1e generatie (ongemodificeerd) waterpompen en daarom zitten wij
te twijfelen of wij ze allebei preventief moeten gaan vervangen.
Op zich doen zich er geen problemen op dit moment, maar je wilt natuurlijk wel goed voorbereid op vakantie gaan.

Wie heeft ervaring, wie heeft advies?

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Donald4Motion »

kan je niet ergens zien of je de gemodificeerde pomp hebt of de oude, misschien wel makkelijker kiezen dan :yingyang
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Babson »

Hallo S4Rs,

Zelf dacht ik (correct me if I'm wrong Vaniac), dat de modificatie pas in 2005 of 2006 kwam.

P.S.
Is het nog gelukt met het BUSINESS embleem?
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Donald4Motion »

Babson schreef:Hallo S4Rs,

Is het nog gelukt met het BUSINESS embleem?
Dat hoor ik begin volgende week.
Dan hoor ik of ik een stuur met Hout/Leer kan krijgen en ik heb ook gevraagd voor de chrome lijst die rondom de wagen loopt en de chrome 'ring' in de voorbumper en het Embleem.
Afbeeldingvoorbeeld chrome rand
Afbeeldingvoorbeeld Business front

Ik moet nog even wachten :knipoog
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door erik 924 »

Maand geleden ook mijn waterpomp preventief vervangen bij 90000km. Na later bleek niet voor niets!
Veel speling op de as, ja enkele mm en het was wachten op lekkage. Dus doen!!!!
Zeker als je nog op vacantie moet. :groteogen
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door vaniac »

Babson schreef:Beste weetjewellers,

Mijn maat en ik zitten met de volgende dillema.

Onze T5's, beide uit juni 2006, 174 pk, de 1 met pas 80 dkm de andere met 120 dkm hebben nog beide origenele wterpomp.
Hier en daar heb ik gelezen over de problemen met de 1e generatie (ongemodificeerd) waterpompen en daarom zitten wij
te twijfelen of wij ze allebei preventief moeten gaan vervangen.
Op zich doen zich er geen problemen op dit moment, maar je wilt natuurlijk wel goed voorbereid op vakantie gaan.

Wie heeft ervaring, wie heeft advies?

Gr. Babson
Je kunt het beste met deze vraag naar de dealer gaan. Deze kan nagaan of de waterpompen voor vervanging in aanmerking komen. Voorwaarde voor vervanging is dat er al problemen zijn. Hiervan is sprake als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen. De eerste symptomen zijn leksporen uit de overloopslang van de waterpomp. Hiervoor moet je de afdekplaat onder de motorruimte verwijderen en vervolgens de vilten afdekkap onder het motorcarter. Het overloopslangetje zit aan de achterzijde van het motorblok en mondt uit onder het motorcarter.
Als het motorcarter sporen van koelvloeistof vertoont, kun je er zeker van zijn dat de waterpomp lekt en dat hij aan vervanging toe is.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Babson »

Heren, bedankt voor jullie reactie.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Babson »

Naar de adviezen van ervaren weetjewellers geluisterd en de pomp preventief vervangen.
En daar ben ik erg blij om. De originele pomp is na ± 80 dkm helemaal op!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het body is in verre staat van ontbinding (verroest), waardoor de pomp met de grootste moeite eruit te bouwen was.
Een ervaren VW monteur was bijna 3 uur mee bezig.
De schoepen van de pomp zijn flink beschadigd en hier en daar zijn al scheuren zichtbaar.

Ik heb paar foto's van de uitgebouwde pomp gemaakt en die wil ik jullie niet ontnemen, maar hoe krijg ik die aan dit bericht geplakt?

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Babson »

Het is gelukt (Henk bedankt), hier zijn de foto's van mijn oude waterpomp.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door pieters »

Mijn waterpomp ook vervangen bij ongeveer 90000km

De roest zat bij mij op dezelfde plek maar lang niet zo in die mate als bij jouw pomp.
Ook deze zat vrij vast.
Het pomp gedeelte zeg maar het schoepen wiel daar was bijna niks aan te zien.
Die van jouw was echt aan vervanging toe.
Op de een of andere manier lijkt er wel een electrolitische degeneratie van het materiaal plaats te vinden.
Roest dus.
Het materiaal van de nieuwe pompwaaier is duidelijk van een andermateriaal dat zal dan de roest wel verhinderen denk ik.
Vervanging van de nieuwe pomp is dan waarschijnlijk niet meer nodig.

Succes maar weer.
Gebruikersavatar
chester2203
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 jan 2008, 22:03

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door chester2203 »

Even ter info mijnerzijds vanaf welke bouwjaar zijn de T5 met wel goeie waterpompen gekomen???
Groet Chester
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Babson »

De beschadigingen aan het schoepenwiel zijn veroorzaakt door zogenaamde CAVITATIE.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cavitatie

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door raymondo »

mmm afgelopen weekend vol geladen terug gekomen vanuit Boekarest.. De km st is nu 118000 en zaterdag nacht 2 uur begon de eerste keer het'" STOP"in mijn boord computer te branden. Koelvloeistof bijgevuld. Ik wist dat ik dit bij 115000 voor vertrek naar Roemenie nog had gedaan.. Na 200 kilometer 160 te hebben gereden weer "STOP"" aangezien ik toen ter hoogt van Nurnberg reed op de autobaan voelde ik er weinig voor te wachten op enige vormvan hulp zo midden in de nacht.. Water bijgevuld en door gegaan....En dit zo een keer 10 tot ik thuis was... De bus staat nu in de garage enmorgen hoor ik het probleem. Maar mocht het de waterpomp zijn dan verwijt ik toch mijn dealer nalatigheid dat hij hem niet preventief heeft vervangen bij de 90000 km beurt welk eind april is geweest. Als deze waterpompen echt zoveel problemen geven. Ik heb een 174 pk aut. van sept. 2006.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door vaniac »

Ik denk dat de schade aan de schoepen onstaat doordat ze in het pomphuis aanlopen als gevolg van overmatige lagerspeling.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Waterpomp preventief vervangen

Bericht door Babson »

De schade aan de schoepen ontstaat 100% door cavitatie.
Zowel de zijkanten als de voet van de schoepen komen nergens er tegen aan en toch is op die plekken slijtage zichtbaar.
Doordat het koelvloeistof de snelheid van de schoepen niet kan volgen, ontstaan er op sommige plekken implosies m.a.g. beschadigingen.
Cavitatie dus.
Het is een ontwerpfout.
VW heeft duidelijk voor de goedkoopste toeleverancier gekozen.
Het verroeste body van de pomp overtuigt ook niet van de beste kwaliteit

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Plaats reactie