Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?

vragen over de T5
Plaats reactie
Loek65
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2008, 18:26

VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?

Bericht door Loek65 »

Type T5 174 pk 97.000 km april 2004 - priveauto gebruikt voor relatief korte afstanden

Melding op dashboard in rood licht: Stop onmiddelijk, niet verder rijden i.c.m.oliedruksignaal. Auto direct stopgezet op vluchtstrook en motor uit. Oliepeil gecontroleerd, was goed evenals de temperatuur. ANWB kon geen lekkage vinden en verwachtte storing electronica. Auto naar garage gesleept.

Altijd in onderhoud bij dealer geweest.

Conclusie 1 garage: Lekkage oliepomp dus vervangen pomp.
conclusie 2 garage: Na controle toch geen lekkage pomp, waarschijnlijk elekronica of dashboard storing.
conclusie 3 garage: Na test lijkt probleem verholpen maar bij doublecheck zelfde foutmelding als genoemd op dashboard
eindconclusie garage: gehele onderbak motor vernieuwen vanwege schraapsel. (€ 4200,- ex. )

Vinden dit een vreemd verhaal, garage heeft ook geen verklaring voor gruis. Graag horen we iets van een kenner. Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?

Bericht door Henk250 »

Vreemd geval.
Wie is Loek65?
Nooit van gehoord,en als je hier komt en leest,dan weet je dat namen en nummers gerelateerd zijn
aan de fotogalerij.

:bonk :bonk :bonk

Maar afin.

Heb je het gruis gezien?
Vermoeden ze het alleen?
Gruis door hun of slijtage veroorzaakt?
Vraag een second opinion bij een motor revisie bedrijf oid.

Succes.

:T54LIFE
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?

Bericht door Pim 328 »

Heb dit op het werk al 2x mee gemaakt dat het oliedruklampje aan is gegaan

Bij 1 auto was het speling op de oliepomp, dit was minimaal maar hierdoor verloor die oliedruk en met nieuwe pomp was dit opgelost.

Bij andere auto was het ook slijpsel in de olie, de krukaslagers waren er uitgelopen. De boosdoener was te lang door gereden met een kapotte waterpomp. Deze auto was 3 1/2 jaar oud en voor coulance een compleet nieuwe motor aangevraagd, dit omdat het probleem met de waterpomp bekend is (waterpomp zit tot meen ik 4 jaar 100% coulance op). Hierdoor de motor ook voor 100% betaald gekregen van Pon.

Dus ik weet niet of ze de waterpomp al gecontroleerd hebben of dat die al een keer vernieuwd is geweest.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?

Bericht door erik 924 »

Kan worden veroorzaakt door slijtage bij waterpomp.
Deze is bij onze bus bij 90000 preventief vervangen en was flink versleten en had een speling van bijna 1,5 mm op de as! Het vreemde was dat ik niets vandat gemerkt heb geen geluidjes of wat ook al niet meer vernomen.
De pomp draaid in de olie gevulde kant bij distriebutie tandwielen versnellingsbak kant!

Bij grote speling kan de pomp mechanisme aan gaan lopen met alle gevolgen van dien!!!!
l.vos
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:22
Locatie: grijpskerk

Re: VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?

Bericht door l.vos »

ik heb hetzelfde gehad,een kapotte waterpomp met als gevolg verstopte oliepomp door gruis in het carter.
bij mij is de waterpomp en de oliepomp vervangen en is het het blok gespoeld.
alleen heb ik nu wel een hoog olie verbruik van 1 liter op 3000 km,wat kan hiervan de oorzaak zijn?turbo of motor versleten (2.5 130 pk met 135.000km en normaal gebruik prive bus)
verder loopt hij perfect ,geen rare geluiden of zo. :driveT5
Plaats reactie