Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Automaat nemen? Ja of nee?

vragen over de T5
Plaats reactie
peat
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2008, 09:39

Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door peat »

Ik ben voornemens een T5 te kopen met automaat. alleen hoorde ik dat deze automaten toch niet zo sterk zijn.
De aangeboden auto's op internet met automaat in mijn selectie hebben tussen de 5000 en ca 40.000 km gereden.
Ik zal geen zware spullen vervoeren of een aanhanger of caravan er mee gaan trekken.
Misschien dat het ooit een keer zal gebeuren maar in ieder geval wordt dat geen regelmaat.
Ik verkies een automaat vanwege het comfort.
In de proefrit reed ik in een Multivan 174 pk highline en vond de eerste versnellingen erg 'gieren' en hoog toerental hebben.
Daarin tegen moet je met een hangeschakelde bak vanwege de korte 1 vaak schakelen.

Wie heeft er positieve of negatieve ervaringen met een automaat?

Greetzz Peat
Gebruikersavatar
Jeroenri
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2008, 20:39
Locatie: Gelderland

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door Jeroenri »

Ik heb sinds 3 weken een 174pk automaat. Bevalt mij heel goed!
Bij het optrekken is hij (in ieder geval in de eerste 3 versnellingen) wat luidruchtig/aanwezig maar dat klinkt wel robuust bij zo'n bus.
Als je éénmaal een constante snelheid rijdt en hij schakelt naar een hoge versnelling dan is hij mooi rustig.
Er zit meer dan genoeg power in. Aanhangers en caravans moet van horen zeggen ook geen enkel probleem zijn. Heb T5-rijders gesproken die met een 130pk met gemak de caravan door europa heen reden dus moet dat met de 174pk toch helemaal geen probleem zijn.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door Guus NLB »

Zoek gewoon even op "automaat" in dit forum en je ziet vele reacties waaronder ook de zeer positieve van mij.

Een auto zonder automaat is in feite antiek :knipoog
ad
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:41
Locatie: Tiel

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door ad »

Ook multivan 174 PK automaat gereden, was super, komt beslist weer eens in mijn bezit.
De rust in het rijden wat je hiermee hebt is veel waard op onze drukke wegen.

Vr gr Ad
geen gedoe.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door painter »

Guus NLB schreef:Zoek gewoon even op "automaat" in dit forum en je ziet vele reacties waaronder ook de zeer positieve van mij.

Een auto zonder automaat is in feite antiek :knipoog
Hoi Guus, ik zeg het al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren, automaat rijdt heerlijk :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun .
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door Adrie 260 »

Wij hebben er net 3½ week Scandinavié op zitten, en het rijden met een automaat bevalt goed, maar in de echte beklimmingen zet ik hem op handbediening omdat bij het minste loslaten van het gas de automaat overschakeld en dan toch even moet zoeken voor deze weer teruschakeld.
Dit zoeken kan net dat kleine beetje verschil maken tussen relaxed naar boven of een dip in de snelheid, waardoor de automaat 2 keer terug moet schakelen ipv 1 keer.
Handgeschakeld ( en op tijd geschakeld :ikrij ) rijd trouwens ook zuiniger naar boven. Ipv 1 : 2 kan hierdoor wel 1: 3 worden gereden, we hebben het hier wel over serieuze beklimmingen met de caravan aan de haak.
Wij rijden trouwens de 174PK automaat
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
eht294
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2007, 09:43
Locatie: hardenberg
Contacteer:

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door eht294 »

Nu 5 maanden ervaring met een automaat in een 130 PK uitvoering.
Zou niet meer terug willen naar een handbak.
Ik vind persoonlijk de combinatie Automaat met 130 PK trouwens fijner dan met 174 PK, schakelt in mijn beleving wat vloeiender en minder bijterig.
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door Ruud PS »

Inmiddels mijn derde automaat. De eerste was een T4, geen probleem mee gehad maar niet echt geavanceerd. Vervolgens de T5 128Kw aut. transporter en nu de Multivan. Achter beide T5's heb ik een 1700kg zware caravan gesjouwd, ook in de Alpen. Met dat gewicht zet ik de automaat altijd in de sportstand. Zelf schakelen komt niet in mij op, daarvoor heb ik een automaat. Te lage touren met zo'n gewicht is funest voor het mechaniek. Verbruik is behoorlijk met de caravn erachter, maar ja, in Frankrijk reed ik ook regelmatig 120km/uur. Normaal verbruik ligt bij mij tegen de 1 op 10. Een beetje afhankelijk van welk soort diesel je tankt (ik ben bezig met een 'wetenschappelijk' onderzoek hiernaar) en natuurlijk van je stemming die dag (geen onderzoek). Af en toe gebruik ik de kickdown, en ja dan wil die wel brullen. Vind ik persoonlijk een onprettig geluid, denk dat de hele zaak in de soep gaat lopen, voordeel is echter, dat ik dan meestal rustiger rijd. Conclusie, geweldige combinatie automaat en T5.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door Guus NLB »

Jullie zien het : zelfs verstokte handbakker Painter is om ! :yes

Jammer dat ie daar achter moest komen met een ietwat inferieur merk bus. :ie :gif :T54LIFE
Bassie
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:15
Locatie: Enschede

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door Bassie »

Ben sinds vorig jaar in bezit van een Caravelle LWB 174 pk met automaat. In een woord:SUPER!!
Op een donderdag van Italie naar Nederland gereden met caravan van 1500 kg er achter. Cruise op 110 echte km en in 15 uur 1250 km gereden. Zeer ontspannen gereden vooral in de bergen(welke bergen :zwaai ). Gemiddelde gereden snelheid 91 km/h. Verbruik 1:7,9. Bus heeft nu bijna 80.000 km gereden en , gelukkig, nog geen problemen mee gehad.
T5 Caravelle DC, twee schuifdeuren, TDI met automaat
peat
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2008, 09:39

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door peat »

Beste allemaal,
Bedankt voor jullie reacties! :klappen
Ze zijn tot nu toe allemaal positief en de meesten van jullie sleuren nog wel wat achter hun bus aan.Dat was ik niet van plan, dus als ik er voor zou gaan om toch een automaat te kiezen zou dat geen problemen moeten geven.
Nu nog goed zoeken naar het juiste aanbod want die Sharan "Van" moet er eerst nog uit.

Greettzz Peat
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door Henk250 »

Guus NLB schreef:Jullie zien het : zelfs verstokte handbakker Painter is om ! :yes

Jammer dat ie daar achter moest komen met een ietwat inferieur merk bus. :ie :gif :T54LIFE

Volgens mij heeft ie erg veel spijt Guus.

:ie :ie :ie :ie

Hij is nog steeds vaak hier,en op dat andere forum gebeurt hoegenaamd niks,hoewel ze aangaven
dit forum te verslaan in bezoekers aantallen.

:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun


Maar goed,even serieus,waarschijnlijk heeft ie zoveel werk met die *** dat hij er niet aan toe komt om
dat andere forum vol te lullen.
Van mij mag hij hier blijven komen.

:lach :lach

Over de automaat.

De T4 automaat die ik had,was goed,alleen wat problemen gehad door het waardeloze onderhoud door de dealer hier
Tilburg.
De T5 die ik nu heb is geweldig,de 130 pk automaat doet zijn werk altijd goed,zonder problemen
Nog nooit zo,n fijne bedrijfswagen gehad,en hoewel hij meer drinkt als de vorige,is hij ook meer
auto als de vorige.

Al met al,een automaat komt ook weer in de volgende bus.

:toppie :toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
ARCHIE
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 jul 2008, 23:41

Re: Automaat nemen? Ja of nee?

Bericht door ARCHIE »

Ik heb een T5 lwb tiptronic 130pk van vorig jaar oktober.Ben dit jaar met zen achten en een boel bagage(afgeladen als een muilezel)naar de costa brava geweest.Prachtig om met te rijden alsook handgeschakeld die automaat.Denk dat 130pk vlot genoeg is.De volgende word terug een automaat.Denk zelfs dat een tiptronic bij een verkoop altijd een meerwaarde heeft.Ja hoor,rijden met die bus.Ciao :T54LIFE
Plaats reactie