Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

omzeilen van de Franse tol naar Italie & Biarritz

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
geert-jan
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007, 10:43
Locatie: Scheveningen

omzeilen van de Franse tol naar Italie & Biarritz

Bericht door geert-jan »

Weet iemand de beste, goedkoopste en snelste route om naar Nice-Genua IT en/of Bairritz zonder de dure tolweg te gebruiken?
Is dit ook op internet te vinden?
Merci,
Geert-Jan
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Bericht door Richard-221 »

Naar biarritz kan je van uit nederland het beste bij poittier van de A10 de N10 (route national) op gaan dan kom je bij bordeaux weer op de A10.
Dit is geheel tol vrij en je doet er niks langer over is een afstand van zo'n 230km over de snelweg is zo'n 25km verder.

Groet Richard
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Ik heb de rit vanuit Nederland naar Portugal en terug nu zo'n 12x gereden.
Da's wel geen Nice, maar dat maakt nu even niet uit, het gaat ook om de mensen die meelezen en die denken van héé, da's ook interessant vanuit NL.

Mijn conclusie: Na de eerste drie jaar altijd de tolwegen te hebben vermeden(behalve bij Tours, kost je één euro nog wat om de stad te omzeilen, bespaart drie kwartier) heb ik daarna ALTIJD de tolweg genomen.
De N-wegen houden erg op, veel langzaam verkeer, veel rotondes, veel stoplichten, etc.
In alle drie jaar heb ik een aanrijding gehad, in geen geval mijn schuld (altijd iemand achterop) en de laatste keer zowat een frontale botsing met een tegenligger die wilde inhalen.
Dat laatste was voor mij de druppel.
De tolweg is goedkoper omdat:
- Je een hele overnachting uitspaart (als je alleen rijd)
- Je minder brandstof gebruikt (tenzij je 140 gaat rijden, 120km/uur bespaart al een hoop)
- Je er een dag eerder bent (2 ipv 3 dagen, het is 2400 km)
- Minder kans op schade. Ondanks de verzekering en het feit dat ik een oud model Landcruiser reed, met dikke stalen bumpers, ben ik er altijd op achteruit gegaan.

Zo'n klein stukkie zoals vanuit Nice zal het verschil niet maken, alleen de tol, en dat is op dat stuk maar een paar tientjes.

Nee, de N-route is aan mij niet besteed. Veel vermoeiender, en wat je bespaart aan tol ben je weer kwijt aan een extra overnachting en brandstof, de ergernis, dag minder vakantie en gevaar op ongelukken bniet meegerekend.

Mvg,
Eric
Melides, Portugal
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben eens naar een meeting in Noord-Frankrijk geweest.
Heen binnendoor met allemaal rotondes en door dorpjes en veel inhalen van tegenliggers.
Nier erg prettig en erg vermoeiend (wel erg mooi uitzicht).

Terug via een tolweg, goede weg, comfortabeler rijden, en schoot veel meer op.
Was in Noord-West Frankrijk.

Is niet naar Biarritz maar misschien iets om over na te denken :bbq
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Ja, zoveel mensen ,zoveel wensen .

Persoonlijk ben ik het met Richard 221 eens,Afslag Pottiers Sud eraf en dan verder over de N10.
Ja dat je de eens een keer af moet remmen ergens voor,dat kan gebeuren!
Heb deze weg vele malen gereden en nog nooit een aanrijding ofzo gehad.
Misschien geluk of is een beetje defesief rijden beter? :klappen
Ben beroepschauffeur geweest en rij nu altijd met de caravan naar Spanje of Portugal,en heb dus een klein beetje ervaring.
Maar als een ander liever over de Peage gaat.mij ook goed hoor.
Ieder zijn meug.Allemaal een prettige vakantie gewenst :happy
:wjw :T54LIFE
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Harry,
Je kunt moeilijk nog defensiever zijn als stilstaan.
In alle gevallen ging het om aanrijdingen van achter bij een stoplicht.
Ik weet dat ik het slecht getroffen heb, maar zoals gezegd was de bijna frontale de druppel die de emmer deed overlopen.
Het was op de weg naar Beauvais, ik had net een betontruck ingehaald, en achter de Landcruiser had ik een dikke aanhanger vol met sinaasappelen.
Het was al donker, en in ene zie ik iemand uit de rij tegenliggers gaan inhalen.
Ik vol op de rem, met in gedachte dat ik die tegenligger vol voorop zou hebben, en dat betontruck er wel voor zou zorgen dat ik over voldoende geperste sinaasappelenen zou beschikken.
Op het laatse moment zag ik een gat onstaan doordat de ingehaalde auto uiterst rechts begon te rijden (voor mij dus links), en de inhaler zoveel mogelijk links (voor mij rechts). Ben weer volop het gas gegaan, en miste de inhaler op een haartje. De vrachtwagen achter mij hing ook vol in zijn ankers, en aan de hoorn. Het is voor alle partijen goed afgelopen, en dat ik niet geschaart ben met die aanhanger was te danken aan goed materiaal.

Dat, samen met de ongelukken die ik onderweg heb gezien (en die ziet iedereen onderweg naar het zuiden, want Fransen kunnen niet rijden) en de aanrijdingkjes van achteren, hebben er toe geleid dat ik in Frankrijk nooit meer de N-weg pak. Behoudens dan de 4 baans stukken, en het stuk N-10 van Bordeaux naar de Spaanse grens, daar is geen alternatief, en het is een goede weg.

Ik woon nu alweer 4 jaar in Portugal, en rijd hier zo'n 40.000km per jaar. Hoofdzakelijk op N-wegen trouwens.
De Portugese rijstijl is ook berucht, en ik klop het af, tot nu toe nog nooit schade gereden. Wat niet is kan nog komen natuurlijk, maar ver vooruitzien en er altijd vanuit gaan dat de andere bestuurder juist dát doet wat je niet van hem zou mogen verwachten scheelt al een heleboel.
Berucht hier zijn de pick-ups met houten bakjes, standaard bestuurd door boertjes met petjes, die in de jaren zeventig bij nruiling van twee ezels een rijbewijs kregen. Die rijden 60 waar je 120 mag, steken over vanuit bosjes zonder even te kijken of er iets aankomt, wachten op een voorrangskruising net zo lang tot ze zeker weten dat je een noodstop moet maken, alvorens de weg op te rijden, lopen vooruit op het verbod op gloeilampen door die simpelweg nooit te gebruiken (richting noch dimlicht) behalve als het écht donker is, want dan doen ze massaal het grootlicht aan. Liefst aan één kant van de auto. Als er mist dreigt gaan de mistlichten al aan, en bij het tankstation moeten ze altijd 20x de muntjes natellen voordat ze weer wegrijden.Wat me ook opvalt is dat vrachtwagens zich altijd keurig aan de 80km houden, en dat zat zonder begrenzing! Naar beneden, hup op de rem. Naar boven dan natuurlijk met 10km/uur.
Maar daar erger ik mij niet (meer) aan, die 2,5Tdi scheurt er zo voorbij, met die 1,9 was dat wel eens moeilijk.

Maar dat is ook het enigste frusterende.
Hier geen files, mooie wegen, weinig wegenbelasting, etc.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

Tolwegen omzeilen

Bericht door Herman892 »

Via de route national maak je gemiddeld net aan 50 km per uur, Over de peage/wegen 80 / 90 km per uur. Kan je 8 uur per dag rijden ( alleen of met z`n tweeën voor in), of 6 uur per dag (met kinderen) Dus 1, 2 of 3 overnachtingen in Frankrijk. Je hebt een schitterende camper, dus het overnachten is geen punt. Frankrijk kent prachtige camperplekken, gratis of kleine
bijdrage. Of gemeente campings, die het hele jaar open zijn en nog geen 10 euro
kosten . zie ANWB camperplaatsen en het camping boek.
Op route naar Spanje rijd ik zelf over Troyes, Auxerre, Nevers en clermont-ferrand.Dus ook de lokale wegen. meer risico, maar Frankrijk op z`n mooist. Een fijne vacantie toegewenst. Groeten Herman 892
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Bericht door Richard-221 »

Wij zijn van plan om deze zomer voor het eerst overdag naar het zonnige zuiden af te reizen en dan met 1 overnachting.
We vertrekken dan op Dinsdag ochtend vroeg en rijden dan de route over de A20 Orleans - Limoges - Toulouse - Perpignan.
Voordeel van deze route is dat je minder tol kwijt bent dan over Clermont Ferrand (A71) en zeker minder dan over de Route du soleil.
Ook is de A20 minder druk dan de beide hier voor genoemde routes(mits niet heel het weetjewel forum hem nu gaat rijden :bonk zou wel geinig zijn zo'n konvooi :happy :happy
eicherwijs
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 jan 2007, 13:17
Locatie: Heerlen

Bericht door eicherwijs »

Richard-221,

Ik rijd deze weg ook regelmatig, woon tenslotte in Frankrijk, en neem ook de A20 tot Cahors en rijd dan verder binnendoor naar ons huis de laatste 200 km. Ik vertrek in het weekend zelf vanuit omgeving Den Haag 04:30 uur, dan ben ik voor de file uit Nederland en België. Alleen als jij op dinsdag rijdt moet toch zeker 2-3 uur eerder vertrekken, anders sta je rond Parijs in de file.

Ron 915
KEESMU
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2007, 10:10
Locatie: Putten

Omzeilen Franse tol

Bericht door KEESMU »

Ik kom al 17 jaar 4 à 5 keer per jaar in het zuiden van de dardogne (ik heb hier kinderen en klein kinderen wonen) Ik rij nooit tol weg (mij te duur)
Ik heb al zeg ik het zelf een redelijke conditie en kan goed zonder slaap en weet inmiddels goed de weg.(dit in verband met het volgende)
Ik vertrek `s avonds om ± 8 uur dan zijn er geen files meer ik rijd via
Brussel-Mons en dan Frankrijk in de N 2 op en blijf die volgen tot in Parijs
aan de andere zijde van Parijs neem ik de N 20 tot Limoge Hier neem ik de
N 21 tot Bergerac net beneden Bergerac ga ik de binnen landen in.
Bij mijn kinderen aan gekomen heb ik er 1150 km en 12 uur opzitten.
Wij stoppen onderweg 2 keer voor koiffie en een broodje.
Inmiddels weet ik wel alle flitspalen te staan (want die komen er steeds meer)
`snachts geen files en ook in plaatsjes waar zelfs geen straatverlichting is
rij met 80-90 door de grote stukken tussen Orleans en Vierzon rijd ik tussen de plaatsjes 120-130 Na Vierzon vierbaansweg 140 kmu.
Ik zie maar zelden ongelukken maar die heb je in Nederland ook zelf heb ik nog geen enkele aanrijding gehad (dus dat valt allemaal ook wel mee.
Denk niet daar heb je weer zòn Frankofiel die geen slechte dingen van Frankrijk wil horen (ik kom er alleen maar omdat de kinderen er wonen)
Als er af en toe geld over is voor een vacantie ga ik wel naar Duitsland (die kan ik beter verstaan)

Groetjes KEESMU
Gebruikersavatar
siebrand 804
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:14
Locatie: volendam
Contacteer:

Bericht door siebrand 804 »

ik heb jaren met de vrachtauto naar spanje en portugal gereden en gingen altijd er af bij portier en dan via de n10 dat rijd goed en dat gaat prima en rijd even snel als de tol en is veel mooier gr siebrand
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Ja, da's waar, vanaf Potiers is de weg goed te doen, maar het is dan ook nog maar een klein stukkie naar Bordeaux, een paar honderd kilometer ofzo.
Als je de tolweg neemt scheelt het maar een halfuurtje.
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Bericht door Richard-221 »

eicherwijs

Het is voor ons ook de bedoeling om de eerste dag tot cahors te rijden en daar te overnachten. volgens mij ruim 1000km en dan de volgende dag het laatste stuk naar Blanes.
Je hebt mij wel aan het denken gezet wat betreft de drukte rond Parijs.
Ik had gedacht en gehoopt dat het op een dinsdag ochtend wel eens mee zou kunnen vallen ( bij een vertrektijd rond 3.30u/4.00u)
Maar goed wat vroeger vertrekken heeft weer als voordeel dat de kinderen nog wat kunnen slapen :love en dat we ook wat vroeger in Cahors aan het zwembad kunnen ontspannen :knipoog

Groet Richard
Gebruikersavatar
geert-jan
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007, 10:43
Locatie: Scheveningen

Bericht door geert-jan »

dus iedereen gaat nu op vakantie...?
En de route naar Genua. Ook via la douce France of via Duitsland/Zwitserland?
Plaats reactie