Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

en ja het wordt winter en ik wou ook maar eens proberen om de motorbijwarmer zelf aan te schakelen met een knopje (het is een standaard d3w , dus normaal alleen inschakelen onder 5 °C)

ik heb dus de sensor onder de bumper overbrugt maar geen kacheltje dat opstart (bij draaiende motor voor de duidelijkheid)
geen rook, geen warme lucht aan de uitlaat

maar zelf als hij niet start blaast hij dan geen lucht uit dat uitlaatje?

iemand een suggestie wat het probleem kan zijn en wat ik kan testen?

alvast bedankt voor het harde denken :wjw
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door m.c van den berg »

heb zelf ooit de ontsteking stift kapot gehad . maar wij hebben standkachel zowel motor als cabine warm :yes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door kroonhome »

Beste Stijnh,

Ik heb het zelfde probleem, mijn waterverwarmer D3WZ doet helemaal niets. Ik heb het zelfde geprobeerd door de sensor onder de bumper te overbruggen, hier stond trouwens wel spanning op en de sensor was ook in orde (getest met een ijszak en een multimeter). Het kan zijn dat het stuurapparaat de geest heeft gegeven, dan gebeurt er ook niks. Heb je trouwens de zekering gecontroleerd voor de waterverwarmer? :ie
Ik ga de waterverwarmer er maar tussen uit bouwen en deze laten testen bij Rietveld in Giessenburg. Als de kosten meevallen laat ik hem dan repareren. :groteogen

Groetjes,
Arjan :ikrij
Laatst gewijzigd door kroonhome op 11 nov 2008, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door franklin44 »

Ik heb de temparatuur sensor vewijderd en toen werkte de kachel , dus niet overbrugd.

gr franklin
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

de zekering heb ik gecontroleerd en deze is spijtig genoeg ok.

@franklin: wat bedoel jij juist? dat je die tempsensor onder je bumper hebt verwijderd ?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door kroonhome »

Hoi Franklin,

Met overbruggen van de sensor bedoel ik:
- sensor verwijderen, los trekken van het aansluit voetje/contacten
- doorverbinden, ik had hiervoor een zekering gebruikt, paste precies
Helaas mijn waterverwarmer deed dus nog steeds niets :groteogen

Maar wat bedoel je precies met sensor verwijderen en dan werkte het wel? Voor zover ik het kan bekijken gaat hij dan helemaal nooit meer werken :ie

Ik hoop dat je wat slims bedacht hebt, laat het ons weten! :klappen

Groetjes,
Arjan (en ook misschien namens Stijnh)
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

ik heb het forum eens uitgepluisd maar nog geen oplossing

er zijn hier toch kenners?

moest er iemand elektrische schema's hebben zou dat heel welkom zijn, dan kan ik wat gerichter zoeken
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Oskar 725 »

Als de D3WZ in storing ligt start 'ie ook niet meer op, dus ook niet meer blazen.
Je kan de kachel resetten door de zekering er uit te halen, even wachten(10sec of zo),terug plaatsen, kontact aan en de voeler doorverbinden, als de stuurunit goed is start de kachel in ieder geval op door spoelen (blazen) en daarna gaat ie gloeien(als de bougie goed is) en hoort het pompje te gaan tikken, gaat ie daarna harder blazen en roken weet je dat ie werkt.
Slaat ie weer af is in ieder geval de gloei bougie stuk.
Succes, :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Keely 798 »

stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

bedankt voor de reacties

@ Oskar: die zekering eruit halen, bedoel je daarmee de zekering in de zekeringenkast?
en dan dus de sensor onder de bumper doorverbinden.

ik ga het nog eens testen

dat blazen dat voel je toch met de hand aan de uitlaat vermoed ik ? want horen doe je dat niet met draaiende motor
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

ik heb de de zekering in de zekeringenkast er even uit gehaald en terug geplaatst maar de warmer doet nog altijd totaal niets

aan die sensor onder de bumper meet ik wel spanning dus die kabel is nog goed maar ik meet er ook stroom als de zekering eruit is
onderbreekt die zekering niet alles wat met de verwarmer te maken heeft?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

http://www.standkachels.com geeft ook een boel info over de diverse types stand/bijverwarmers.

er is ook een pdf te vinden die omschrijft hoe je de D3Wz ombouwt naar standkachel. Als ik me goed herinner met schema, dus ook na te maken (ipv klokje een schakelaar en hij werkt buiten de motor om zonder de dure ombouwset (meen iets van 250 euro)

Zit er niet ergens nog een zekering van de kachel (accubak)anders dan in de zekeringkast?

Je kunt ook de kombinatiestekker van de kachel even losnemen denk ik (vlak bij kachel aan kabeltje van kachel)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door franklin44 »

Stijnh
ik was een weekendje weg, Mijn bus is waarschijnlijk geen goede referentie.
Maar mijn kachel deed het niet en ik heb een klok en afstandbediening.
de kachel doorliep de hele cyclus maar sloeg niet aan.
wel bleeft de ventilatie binnen draaien.

het enige wat ik gedaan had om de kachel te laten werken was de sensor rechts onder de bumper te verwijderen, 1 min werk.
toen sloeg de kachel wel aan.

g franklin
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Stijnh,
sorry voor de late reactie maar ben even niet op weetjewel geweest. Erg druk "weetjewel"
de zekering in je zekering kast is alleen voor het stuurapparaat van de kachel, de spanning die je meet op de voeler is op de zwart/blauwe draad en dit is + na kontact dit is er dus altijd ook als je de zekering van je kachel er uit hebt.
Als je de grote 12-polige stekker op je kacheltje los maakt moet je op pen 1 12V meten (rood) en op pen 2 Massa (bruin). Dit is de voeding van je kachel. De blauwe draad in de stekker is het dynamo signaal (pen7) dit gebruikt de kachel om te weten dat de motor draaid, anders zou ie alleen op de temp.voeler werken en dus constant draaien beneden de 5*.
Groen en groen/geel zijn voor de aansturing van je brandstof pompje, en zwart/blauw is +na contact (ook als de motor niet loopt) en zwart is de de stuurdraad naar de kachel terug van je temp.voeler.
succes, :toppie
Groet, Oskar.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

allemaal bedankt voor de hulp :yes

@Oskar: hier kan ik wat mee :toppie
maar welke stekker bedoel jij dan juist? is die buiten de kachtel niet 8 polig en die in de kachtel 10 polig?
waar zit die andere zekering dan juist?

ik ga morgen bij klaarlichte dag eens een gaan meten
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie