Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Drukgroep

vragen over de T4
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Drukgroep

Bericht door ossie38 »

Dag T4 rijders,

Sinds een aantal maanden hoor ik de agers van mijn drukgroep bij stationair draaien. Mijn koppeling is ook erg zwaar geworden en pakt helemaal bevenin op. Weten jullie wat er dan allemaal vervangen moet worden en wat de kosten hiervan ong zijn?+

Gaat om een BJ 2000, AXG motor, 150 pk

Fijne feestdagen nog en een gelukkig nieuwjaar.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Drukgroep

Bericht door Wim T4 935 »

Koppelingsplaat, drukgroep en lager en wat klein materiaal. Reken incluis montage op ca 1.000 EURO.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Drukgroep

Bericht door René »

Mijn koppeling wordt 2 jan. vervangen.

150pk axg motor. Koppeling gaat ook zwaar. Spul maakt nog geen herrie.

koppelingsplaat
werkcilinder
drukgroep
druklager

Kosten ca 750 euro. incl. arbeidsloon en materiaal.

Grtzzzz

René
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Drukgroep

Bericht door ossie38 »

Dag Rene,

Is dit ook spul die allemaal samen moet worden vervanger of zijn er ook optioneel andere dingen die gedaan moeten worden?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Drukgroep

Bericht door bartt4 »

Berrie en Rene schreef:Mijn koppeling wordt 2 jan. vervangen.

150pk axg motor. Koppeling gaat ook zwaar. Spul maakt nog geen herrie.

koppelingsplaat
werkcilinder
drukgroep
druklager

Kosten ca 750 euro. incl. arbeidsloon en materiaal.

Grtzzzz

René
Zo iets kan jij toch zelf? tenminste als ik zie wat je allemaal al gedaan heb aan je bussie ligt die bak er in een uurtje naast :nuts :nuts
RUBBEREXPRESS
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Drukgroep

Bericht door Bikevouwer »

Ik weet niet waar je woont maar als dat omgeving amsterdam is moet je me even mailen.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33851
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Drukgroep

Bericht door Multivan Generation »

@ Rene,
als ik je een tip mag geven,
laat je 2 massavliegwiel zeer goed controleren!
Komt vaker voor bij AXG-motoren dat die slechter worden, te veel speling krijgen.
Tuning heeft daar een negatief effect op...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Drukgroep

Bericht door René »

Twee massa vliegwiel wordt aan een zeer nauwkeurig onderzoek onderworpen en bij twijfel vervangen. Is reeds mee besteld, en indien niet nodig gaat ie weer retour. Heb het spul toch openliggen dus...... Was ermee bekend, evengoed bedankt.
Garage zit in Wormerveer. Dus als je interesse hebt, dan kan ik je wel doorverwijzen hoor, geen probleem.

ossie38 schreef:Dag Rene,

Is dit ook spul die allemaal samen moet worden vervanger of zijn er ook optioneel andere dingen die gedaan moeten worden?
Als koppeling zwaar gaat, dan werkcilinder ( zit in de bak) vervangen. Als dan toch alles opelicht meteen alles controleren en bij twijfel vervangen. Bij de AXG motoren kan het om de motor heen erg druk zijn met slangen/stangen/leidingen en bedrading ( afhankelijk type uitvoering) Dus das niet echt lekker sluetelen hoor. Dan beter een 1.9 (td) die heeft veel meer ruimte om het blok heen.
bartt4 schreef:
Berrie en Rene schreef:Mijn koppeling wordt 2 jan. vervangen.

150pk axg motor. Koppeling gaat ook zwaar. Spul maakt nog geen herrie.

koppelingsplaat
werkcilinder
drukgroep
druklager

Kosten ca 750 euro. incl. arbeidsloon en materiaal.

Grtzzzz

René
Zo iets kan jij toch zelf? tenminste als ik zie wat je allemaal al gedaan heb aan je bussie ligt die bak er in een uurtje naast :nuts :nuts
Ja, ik kan het wel zelf, maar ga met deze temperaturen niet op me rug liggen op straat, die tijd heb ik nu wel gehad. Enne, aan materiaal ben ik ook al zoiets kwijt, dus waarom zou ik dan zelf gaan sleutelen. ( hoewel ik het wel weer een uitdaging vind hoor :nuts )

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33851
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Drukgroep

Bericht door Multivan Generation »

:toppie :toppie :toppie
mij is overigens pas ter ore gekomen, dat er trainingen van LUK gegeven zijn, waarbij het nieuwste gereedschap gedemonstreerd is,
en hierbij werden naar het schijnt, ook meetinstrumenten gedemonstreerd om de speling van het 2 massa vliegwiel goed te kunnen beoordelen..
Ik heb het zelf niet gezien, dat gereedschap, maar meten is weten zegt men wel eens.. Maar ja, dat is natuurlijk ook geen garantie..

Enne inderdaad, met deze temperaturen is het niet echt prettig meer om een paar uur buiten te liggen sleutelen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Drukgroep

Bericht door bartt4 »

das waar tis frisjes gelukkig beschik ik over een lekekre ruime loods voor zulke klusjes. maar inderdaad als het in de prijs weinig uitmaakt zou ik het ook laten doen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
clim
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33

Re: Drukgroep

Bericht door clim »

Rene,

Ga je naar Autotop toe in Wormerveer.

Of een andere garage zelf ga ik altijd naar Autotop toe .

Groeten Clim.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Drukgroep

Bericht door frank884 »

Berrie en Rene,
Als de koppeling zwaar gaat hoeft dat toch nog geen reden te zijn om hem te moeten vervangen,
De bus die ik nu 2.5 jaar heb daarvan gaat de koppeling veel zwaarder als bij de vorige bus van begin af aan, maar ze slipt niks, dus ik ben er maar vanuit gegaan dat het normaal is dat die bij de 2.5 TDI ACV standaard veel zwaarder gaat als bij de 1.9TD.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Drukgroep

Bericht door Roger B. (11)61 »

zwaarder dan een totaal andere motor/koppeling is wat anders dan zwaarder dan normaal bij de zelfde auto.

Als ik me niet vergis heeft een 1900 een mechanische koppeling en de TDI een hydraulische, totaal niet vergelijkbaar dus....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Drukgroep

Bericht door frank884 »

Roger B. schreef:zwaarder dan een totaal andere motor/koppeling is wat anders dan zwaarder dan normaal bij de zelfde auto.

Als ik me niet vergis heeft een 1900 een mechanische koppeling en de TDI een hydraulische, totaal niet vergelijkbaar dus....
Dus roger je bedoeld dat een indicatie is dat de zaak aan zijn eind is dat het spul plotseling alsmaar zwaarder begint te werken. in de desbetreffende wagen.
Want zwaar heb ik die koppeling in de 2.5 TDI altijd al vinden gaan, maar als je vrachtwagen rijdt is dat dan ook weer als normaal te beschouwen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Drukgroep

Bericht door René »

Koppeling geeft zoveel stof in het koppelings huis dat de bewegende delen nu wel verstoft zullen zijn. Dit koppelingsplaat stof gaat echt overal tussen zitten. Had al problemen m,et startmotor, de ene keer vlot de motor rond draaien, de andere keer symptoom van lege accu. Nu kan het zijn dat de koppeling nog niet op is, maar omdat toch alles opengaat meteen maar alles bekijken en bij tijfel wordt alles vervangen. De werkcilinder zowieso, de rest is even afwachten. Dus als het tegenzit ca 750, als het meevalt veeeeeeeellllll minder.

René
Plaats reactie