Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Levensduur accu

vragen over de T5
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Levensduur accu

Bericht door Marten Hoffmann »

Mijn T5 (130 pk) van april 2004 heeft bijverwarming af-fabriek die later is omgebouwd tot standkachel. Deze haalt zijn stroom van de auto-accu. Met het koude weer van de afgelopen dagen gebruik ik de standverwarming uiteraard volop en dat was tot nu toe geen probleem. Maar je voelt hem al aankomen: de accu begint het te begeven. Gevolg: hij start nog wel (al wordt het krap) maar de standverwarming kan ik nu niet gebruiken :winter

Is het naar ervaring van de Weetjewellers normaal te noemen dat zo'n accu na 4,5 jaar / 105.000 km slecht wordt? Ik rijd normaal gesproken 15 km (enkele reis) woon-werkverkeer over een provinciale weg waar de snelheid nooit boven de 85 km/u komt. Daarnaast gebruiken we de auto in weekends voor langere afstanden.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Met de zoekfunctie kon ik op het forum overigens niets vinden.
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Levensduur accu

Bericht door Viking64 »

Ik heb erg veel ervaring met motorfiets accu's (maar een (lood)accu is een (lood)accu) en vervang ze gewoon preventief iedere 5 jaar.
Dan kan je ook gewoon een goedkope accu bij de Brezan oid halen.
Economisch is een accu met 5 jaar wel afgeschreven.
Mijn T4 accu is na 5,5 jaar vervangen, hij redde het in de winter ook niet meer.... km stand was toen +/-110.000.
En gezien de vele (toch wel) kleine ritjes met jouw wagen valt het me nog niet tegen maar zoals altijd zullen de uitzonderingen wel de regel bevestigen... alhoewel voor een accu geen echte regel te geven is.
Het is van zoveel factoren afhankelijk..... Waarschijnlijk kan jij in de zomer met die accu nog prima verder alleen in de winter legt 'ie het af... het is maar of je het risico wil nemen.
Overigens is de snelheid waar jij het over hebt niet belangrijk, wel het toerengebied waar je in rijdt. Rij je (bv.) altijd erg laag in toeren (tussen de 1000 en 1500) dan levert de dynamo ook iets minder. Weet niet exact bij welk toerental de dynamo het maximale vermogen afgeeft.

Fijn uiteinde!
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
evertvink
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 feb 2007, 15:32
Locatie: stolwijk
Contacteer:

Re: Levensduur accu

Bericht door evertvink »

Ik heb gisteren toevallig ook een nieuwe accu erin laten zetten. Ik heb ook een kachel erin zitten op de bestaande accu maar gisteren starte hij bijna niet meer. mijn bus is drie jaar oud 110000 km nu start hij weer veel beter en sneller.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Levensduur accu

Bericht door matje86 »

Nog geen winters mee gemaakt?
ik heb gewoon een reserve accu in de schuur , aan de oplader
slecht startende accu ! ff de andere er aan! :driveT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: Levensduur accu

Bericht door Satnoot »

Om al dit soort problemen te voorkomen heb ik alle accesoires op een 2e accu aangesloten inclusief de ventilator die de warme lucht in het interieur blaast. :driveT5
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: Levensduur accu

Bericht door EricP »

In mijn vorige wagen (Vento) had de accu het ruim 8 jaar uitgehouden om er van de een op andere dag mee te stoppen (in Oktober). In de T5 zit hij vanaf het begin (dus 5 jaar) Bus is van dec 2003 (gemaakt, afgeleverd feb 2004 130 pk 5 cyl). Nog geen problemen gehad met starten. Als het zover is haal ik wel even een andere accu.

Groet EricP
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: Levensduur accu

Bericht door Marten Hoffmann »

Satnoot schreef:Om al dit soort problemen te voorkomen heb ik alle accesoires op een 2e accu aangesloten inclusief de ventilator die de warme lucht in het interieur blaast.
Dat is uiteraard de mooiste oplossing. Vraagje: waar is die tweede accu geplaatst?
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
jan uit belgië
Berichten: 228
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:35
Locatie: Lovendegem (belgië)
Contacteer:

Re: Levensduur accu

Bericht door jan uit belgië »

Marten Hoffmann schreef:
Satnoot schreef:Om al dit soort problemen te voorkomen heb ik alle accesoires op een 2e accu aangesloten inclusief de ventilator die de warme lucht in het interieur blaast.
Dat is uiteraard de mooiste oplossing. Vraagje: waar is die tweede accu geplaatst?
Hoi Marten,
Wat dacht je onder de bestuurders zetel, daar heb ik die van mij ook staan origineel van VW ff aan dealer vragen.
Gr..............JanT5-30
MENTHAL THEO
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 nov 2008, 18:11

Re: Levensduur accu

Bericht door MENTHAL THEO »

Ik heb ook een T5 uit 2004, en ik heb al twee jaar geleden mij accu verv door de zwaardere versie van een multivan deze past met enig duw en trekwerk.
Ik had toen al startproblemen maar dat kon nooit aan de accu leggen , zeiden ze. Maar ik denk dat er een serie beroerde accu's is geweest.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: Levensduur accu

Bericht door raymondo »

mijn bus is sept 2006.. maar start slecht net of die op te weinig cilindes begint..maar ik denk dat ik ook maar eens een andere accu ga proberen..... wat is een aanrader? ik heb gewone trasnporter accu en geen standkachel.
Damy

Re: Levensduur accu

Bericht door Damy »

Mijn dealer plaatst Conac accu's, met mijn priveauto had ik een accu van het voorgenoemde merk binnen 1 jaar afgeschreven, kreeg wel een nieuwe voor niets van hetzelfde merk....hij doet het nog steeds.
Af-Fabriek zat er trouwens ook een Conac accu in.
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: Levensduur accu

Bericht door Marten Hoffmann »

jan uit belgië schreef:
Marten Hoffmann schreef: Dat is uiteraard de mooiste oplossing. Vraagje: waar is die tweede accu geplaatst?
Hoi Marten,
Wat dacht je onder de bestuurders zetel, daar heb ik die van mij ook staan origineel van VW ff aan dealer vragen.
Aha, zit die tweede accu daar! Voorheen reed ik Vito, die had op die plaats de 'eerste' accu zitten. Ik zal eens aan de dealer vragen wat het bijplaatsen moet kosten. Anderzijds: ik heb net een nieuwe accu gehaald - van 100 Ah in plaats van de originele 80 Ah. Heb ik weer een beetje reserve. Mijn oude accu bleek vanmorgen (bij -7 graden) nog net 11 Volt te leveren; genoeg om te starten maar véél te weinig om ook nog de standkachel te laten werken. Als deze accu weer pakweg 4,5 jaar meegaat zit ik al op negen jaar. Is te doen .....
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Levensduur accu

Bericht door Danny »

er zijn veel goeie batterijen om niet te zeggen nauwelijks nog slechte, je moet wel een keuze maken tussen een onderhoudsvrije of een niet onderhoudsvrije en dan heb je ook nog eens keuze in doelgroepen (standaardn heavy duty, extra duty of bv calcium technologie) en daar begint het Euroschoentje voor velen al te wringen.
Als 2de batteij zou ik een gel nemen die dient voor stationaire opdrachten zoals veegmachines, rolstoelen etc... gaan lang mee en zijn perfect voor bv standverwarming...

als autobatterij neem ik volgende keer een Odyssey, die zijn gekend voor hun lange levensduur (tot 10 jaar) en hun bestand zijn tegen heel ver ontladen, anderzijds geven ze enorm veel startvermogen.

kijk eens op http://www.accucentrale.com

:toppie
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:50
Locatie: Monnickendam

Re: Levensduur accu

Bericht door Tino »

De levens duuris afankelijk van het gebruik ik koop zelf altijd accus van Bosch met het hoogste koudestart vermogen kosten wel tussen de € 130,- en € 150,- bij de groothandel maar dan heb je ook nooit geen problemen meer, maar ja is dat het waard want hou je de bus nog meer dan 5 jaar ik gebruik hem bedrijfsmatig dus voor mij geld alleen de betrouwbaarheid gr Tino
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Levensduur accu

Bericht door ardesch 879 »

Mijn T4 start nog met moeite nu in het oosten s'nachts tot -10 graden, maar is geleverd in de nieuwe auto 23-09-1999 en heeft nu ongeveer 393.000km gelopen. Dus een :feest accu, alleen wanneer hij ook een keer weigerd wordt hij vervangen
Groetjes Driekus Ardesch
Plaats reactie