Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zuheitzer aan de praat krijgen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans de Looij
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2007, 21:53

Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door Hans de Looij »

Beste T4 fans,
Mijn Multivan is uitgerust met een Zuheitzer, echter er is geen bediening hiervan op het dashboard. Nou begreep ik dat deze voorverwarmer vanzelf aanslaat bij temperaturen onder de 4 graden. Echter hij doet hij niets. En er komt geen witte rook uit het pijpje bij het linker voorwiel. Hoe krijg ik 'm aan de praat? Dank voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door pieter 762 »

Beste Hans,

gechecked of de zekering okee is ?

Als ie aan gaat merk je het echt wel ! Beetje vreemd de eerste keer te zien dat er forse pluimen witte rook bij je voorwiel tevoorschijn komen !

gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door Wim T4 935 »

Hans,

De vraag is simpeler als de juiste werking van het apparaat.

Heb jij dit topic al gelezen? viewtopic.php?f=2&t=16714

Je woont vermoedelijk in de buurt. De mijne werkt ook niet, voor zover ik dat goed kan constateren, zoals ik graag zou willen. Stuur mij anders een :mail Kunnen we er wellicht eens in persoon samen over brainstormen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door Leo45 »

Wat je kan doen is de schakelaar voorin bij de bumper even overbruggen dan moet tie altijd gaan lopen ongeacht de temperatuur.
Maar dan moet wel je motor nog een beetje koud zijn want als de motor warm is dan schakelt tie ook niet in.

Hier heb je een verhaaltje erover en een tip hoe je de zuheizer gedeeltelijk handbediend kan maken:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer

succes

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door Roger B. (11)61 »

auto met koude motor en temperatuur onder 4 graden starten (dacht dat ie ook werkt als je hem op contact set overigens)

alss het goed is gaat de ventilator van de bijverwarming dan lopen (het ding zit aan de rechterzijde net voor de accu (en dan wat lager) tegen de linker chassisbalk) dit maakt een hoog joelend geluid. Je moet dit ook kunnen voelen aan uitstromende lucht uit het uitlaatje dat links voor achter de bumper hangt (metalen buisje van pakweg 3 a 4 cm doorsnee.)

Nadat de ventilator een paar seconden gedraaid heeft gaat ie langzaam draaien en gaat er onder de auto een brandstofpompje tikken (zit ongeveer bij de achterste bevestiging van je linker draagarm) het tikken begint langzaam en gaat steeds sneller waarbij de ventilator in de kachel ook sneller gaat draaien, dan moet je een doffe dreuntoon horen en rook uit je uitlaat zien en de lucht uit je uitlaatje warmer worden.

Als ergens in deze cyclus een fout ontdekst word of een onderdeel niet functioneerd wordt de cyclus afgebroken.

Hier zoeken op standkachel of bijverwarmer of zuheizer levert legio topics en verder staat op http://www.standkachels.com ook nog veel info

je hebt waarschijnlijk een D3WZ van eberspächer erin.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door stijnh »

:toppie
een geluk dat Roger altijd de moeite doet om het nog een keer uit te leggen

juist even voor de duidelijkheid, de motor moet wel draaien, er moet met andere woorden spanning zitten over de draad die van de dynamo komt , D+ noemt die zeker?
die is natuurlijk ook te overbruggen maar niet zo snel
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door Roger B. (11)61 »

de mijne start de kachel op als ik hem op contact zet, maar in deze is de zuheizer omgebouwd naar standheizung, en ik weet niet of dat daarop ook invloed heeft, vandaar dat ik het even met slag om de arm erbij vertelde
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
wim494
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:59
Locatie: oosterwolde

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door wim494 »

Je moet zeker even naar de zekering kijken. Bij mij brand die ook regelmatig een " beetje" door. Waarom weet ik niet. Er moet een 10A (rood) en die zit er in.

BTW nu met die kou is het IDEAAL zo'n ding!! dus gauw kijken of anders laten maken

succes

wim494
Happy T44ever
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans de Looij
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2007, 21:53

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door Hans de Looij »

Hallo allemaal, bedankt voor jullie nuttige reacties. Overigens Wim, waar zit bij jou de zekering van de Zuheitzer? Volgens het zekeringsschema tweede rij nr.4 (zit bij niets) of zit hij onder de bestuurdersstoel? Thanks voor je reactie alvast.
53-BK-XH
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 aug 2008, 22:49

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door 53-BK-XH »

In het boekje dat bij mijn auto hoort, wordt over 2 "zuheizer" gesproken. Een luchtverwarmer achterin, een waterverwarmer in het koelcircuit van de motor. En dan is er nog de kachel achterin. Kan dus verwarrend zijn. Als ik je goed begrijp, wil je de waterverwarmer aan de praat krijgen (ik ook trouwens). In mijn T4 (1997) zit deze zekering op positie 17 in de bovenste rij van de zekeringkast links in het dashbord. Onder de stoel of in de linker zijwand zit de zekering van de luchtverwarmer.

Op de site van Eberspacher heb ik een vrij uitgebreide beschreiving van het apparaat gevonden. De link heb je ondertussen.

Succes en laat me de uitkomst svp weten. Zodra ik met m'n achterremmen klaar ben, is de waterverwarmer aan de beurt.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

Bericht door Wim T4 935 »

Hans,

Bij mij zit de zekering in de extra rij onder de eigenlijke zekeringenkast. Zie ook: viewtopic.php?f=2&t=9592
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie