Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rots in de branding

vragen over de T4
Plaats reactie
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Rots in de branding

Bericht door sjefkeg »

Hallo allemaal,ik heb eigenlijk geen vraag maar meer een opmerking.
Wat is het toch een genot met mijn T4 tdi in de winter.
Starten s,morgens perfekt ,snel op temperatuur en een degelijk gevoel op de weg.
Rustig tokkel ik met de rest door de winter, echt een rots in de branding. Een goed gevoel met deze auto. Dit wilde ik even kwijt ,en verder niets te klagen.
Grts Sjefkeg :ikrij :T44EVER :winter :winter
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Rots in de branding

Bericht door dennisvt4 »

snel op temperatuur? ! dan heb je zeker een waterverwarmer erop ? :nuts
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: Rots in de branding

Bericht door sjefkeg »

dat niet ,maar wel een afsluitbare radiatorcover (lammellen). Werkt perfekt,motor is na ongeveer 5 km al zodanig opgewarmd dat de kachel behaaglijke warmte afgeeft. :yes
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Rots in de branding

Bericht door frank884 »

Snel op temperatuur?????
bij de TDI duurt het een eeuwigheid voordat die op temperatuur is.
de 1.9TD die ik vroeger had was op de helft van de tijd op temperatuur!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: Rots in de branding

Bericht door sjefkeg »

Even voor de duidelijkheid,deze zomer zijn mijn koelventilatoren alle twee gesneuveld. Op dit forum ben ik toen niet echt wijzer geworden betreffende de oorzaak van dit probleem. Op de sloop heb ik toen een setje gevonden compleet met de eerder genoemde afsluitbare behuizing.Ik heb een duits werkplaatsboek waar de behuizing in staat. :yes :yes Dit werkt perfekt Op de vorige set zat alleen een soort ring om de blowers ,je kon de radiateur dus niet afdekken. Ik kan me voorstellen dat dit niet bij een ieder bekend is,maar het werkt wel.Laatst stond er nog een setje op marktplaats(is verkocht) heb nog wel een afbeelding evt.
Grts Sjefkeg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rots in de branding

Bericht door Pascal-141 »

sjefkeg schreef:Even voor de duidelijkheid,deze zomer zijn mijn koelventilatoren alle twee gesneuveld. Op dit forum ben ik toen niet echt wijzer geworden betreffende de oorzaak van dit probleem. Op de sloop heb ik toen een setje gevonden compleet met de eerder genoemde afsluitbare behuizing.Ik heb een duits werkplaatsboek waar de behuizing in staat. :yes :yes Dit werkt perfekt Op de vorige set zat alleen een soort ring om de blowers ,je kon de radiateur dus niet afdekken. Ik kan me voorstellen dat dit niet bij een ieder bekend is,maar het werkt wel.Laatst stond er nog een setje op marktplaats(is verkocht) heb nog wel een afbeelding evt.
Grts Sjefkeg
Die "lamellen" zijn niet zo uitzonderlijk hoor , die zitten er waarschijnlijk in zowat de meeste T4 er standaard op. (Op mijn 2002-er zitten ze er niet op , op al mijn andere T4's zitten ze er wel op)
Die lamellen worden verdraaid door een thermokoppel dat in het midden tussen de beide lamellenringen zit.

O ja, mijn 2002-er 2.5TDI zonder lamellen is ongeveer even snel/langzaam warm als mijn 1998-er 2.5TDI mét lamellen ...
Maar de 1.9motoren zijn inderdaad véél sneller warm dan de TDI's .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Rots in de branding

Bericht door frank884 »

O ja, mijn 2002-er 2.5TDI zonder lamellen is ongeveer even snel/langzaam warm als mijn 1998-er 2.5TDI mét lamellen ...
Maar de 1.9motoren zijn inderdaad véél sneller warm dan de TDI's .[/quote]



S winters voor een kort ritje van 5 km was idd de 1.9TD veel geschikter als die grote dikke motor
want die krijgt het niet snel warm met dit weer.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Rots in de branding

Bericht door Roger B. (11)61 »

het is niet zozeer het formaat van de motor maar voorals de mechanische constructie (geen voorkamers, maar directe inspuiting.

Een van de voordelen van een TDI tov een indirect ingespoten diesel is het hogere rendement (meer vermogen per cc diesel) tja, en waar komt dat hogere vermogen vandaan (want de energie inhoud van die CC diesel is niet veranderd)? Juist doordat ie minder energie in warmte stopt..

Een direct ingespoten diesel geeft nu eenmaal minder warmte af aan het koelsysteem, als je dan ook nogeens probeert met lucht van -10 of kouder (buitenlucht) je interieur te verwarmen, dan begrijp je dat er heel wat van die relatief weinige warmte opgeslokt wordt door je kachelradiateurtje, daarom heeft een TDI het zo lastig om volledig op bedrijfstemperatuur te komen.

Als je hem op 90graden op de teller hebt moet je eens een kwarttiertje met de kachel op lekker behaaglijk stationair laten staan bij -6 ofzo......zie je dat de temp.meter niet meer op 90 staat maar op 70 of nog lager....Je merkt dan ook dat de kachel niet meer net zo lekker behaaglijk stookt, maar dat het toch iets frisser aanvoelt (bij standaard verwarming)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Rots in de branding

Bericht door dennisvt4 »

dat bedoel ik dus, had zelf laatst zelfs een topic erover, een tdi wordt gewoon niet warm met deze temperaturen, en natuurlijk komt er warme lucht in de auto, ik zet de stand van de lucht ook op interieur, zelfs dat scheelt naar mijn idee al wat

maar zoals roger al zei als je stil staat/langzaam rijdt komt ie gewoon niet op temperatuur, alleen als je lekker door kan rijden.

en ook op de mijne zitten die lamelen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Rots in de branding

Bericht door GerJol 716 »

Mijn 1.9 TD begint met ongeveer 3 à 4 Km al (voelbaar) warme lucht te blazen, en als ie eenmaal op 90 °C zit blijft ie daar op.

Heb nooit last van een teruglopende temperatuur van de kachel, moet hem juist minder warm zetten na een tijdje.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Rots in de branding

Bericht door stijnh »

lammellen zijn idd goed
ik wist eerst niet dat die erop zaten en zat met het idee zo'n lamellensysteem te maken om de motor sneller op temperatuur te krijgen maar toen ik ging kijken zag ik dat het hele systeem er nettjes op zat :muur

na het plaatsen van een intercooler (die van een 102 pk) op onze 88 is hij wel minder snel op temp
hij wordt natuurlijk veel meer gekoeld

in de zomer een voordeel, in de winter een nadeel
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Rots in de branding

Bericht door Egbert&Manon »

Ik sta wel eens bij de sluizen van de afsluitdijk te wachten met mijn bedrijfsbus (Ducato).
Stationair gaat er dan geen warmte (na 2 minuten) naar de kachelradiator.
Koude lucht komt er dan uit de roosters.
Zo efficient werkt de motor.
Desondanks niet zuiniger te rijden als 1 op 10!
En de TDI verslaat hem ook met op temperatuur komen 's ochtends.

Daarom rijden wij Volkswagen :wjw
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Rots in de branding

Bericht door Niels949 »

T4 TDI niet snel op temperatuur...???
Volgens mij is dat juist een van de positieve kenmerken van een T4 dat ie zo snel al warme lucht blaast.

Ook in de winter krijg ik warme lucht uit de roosters al na een paar kilometer. (binnen en buiten de bebouwde kom).... :toppie

Groeten,

Niels 949
T4 102 PK uit 2003
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Rots in de branding

Bericht door Roger B. (11)61 »

warme lucht uit de roosters voel je ook al als het koelwater op een graad of 50 zit, maar dan is je koelwater nog lang niet op 90 graden, om over de hele motor maar te zwijgen.

Als je en bijverwarmer hebt scheelt dat meer dan de helft in opwarmtijd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie