Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trailergewicht

vragen over de T4
polle
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jul 2007, 21:37

trailergewicht

Bericht door polle »

hallo,

we hebben een T4, 88 pk, met bijna 200000 op de teller. We denken er momenteel aan een trailerbare zeilboot aan te schaffen. Buiten het wettelijk toegelaten maximum, wat zou het comfortabele gewicht zijn dat we kunnen slepen over langere afstand?

Ons traject gaat vanuit België, richting Friesland en Zweden. Dus er zitten wel wat hellinkjes in!

Zou een tuning of intercooling helpen om meer gewicht te kunnen slepen?

Paul
Gebruikersavatar
rolf768
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:17
Locatie: nieuwe pekela
Contacteer:

Re: trailergewicht

Bericht door rolf768 »

Ja zeker ik heb ook een 2.5 tdi 88pk gechipt naar 115 pk met intercooler en later eps uitlaat nu ongeveer 120pk, leverd onder in veel meer kracht dus trekvermogen.
Vond zelf omdat ik veel naar Hongarije ga door de bergen te weinig kracht hebben nu geen probleem meer zelfs niet met zwaar beladen aanhanger.
mvgr Rolf 768 :driveT4 :driveT4 :T44EVER :wjw
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: trailergewicht

Bericht door heartbeat »

Ik zou idd een intercooler gaan monteren dat geeft al heel wat meer adem dan kan je altijd nog laten chippen :yes
Rob & Lize
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: trailergewicht

Bericht door koos 890 »

Polle , ik zou voor de hele hap gaan . K&N luchtfilter daarna EGR afdoppen dan een inter-cooler erop en als laatste chippen .
Dan is het welke "helling" maar ik kan niet in je portomonee kijken . Maar kijk uit met je koppeling !!!!!
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: trailergewicht

Bericht door keestdi »

ik heb er een zware boot met trailer achter,eerst de egr gedemonteerd,daarna een interkoeler er op toen die buis van het luchtfilter aangepast,kijk maar even op de site van peter ,daar staat het beschreven,en dat hielp bij een laag toerental trekt hij de boot de helling op,wat hij eerst nooit deed. :driveT4
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: trailergewicht

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem

toen ik mijn bus kocht kon ik de vrachtwagens net voor blijven
met een aanhanger met huif +- 2000 kg huif is vlak en pakt veel rijwind
auto ook aardig beladen mag 985 kg laden dit vanwege mijn hobby zie links
dit is zonder aanpassingen.

heb nu inmiddels het inlaat gereinigd egr afgedopt en een eps met katvervanger
grotere pijp is +- 63 mm

de intercooler en tuning staan ook bij mij op het progamma.

tot zover heefd de bus met alleen de aanpassingen van hier boven
meer trekkracht gekregen meer pit zegmaar
hij loopt makkerlijker met de aanhanger weg zeg maar
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: trailergewicht

Bericht door frank884 »

Als je een versnelling terug schakeld als hij te laag in te toeren komt
dan kan die alles trekken,koeling zat met 2 ventilatoren. aan de trekhaak mag toch maar 2000kg "zie kenteken" dan mag de bus zelf incl belading nog ongeveer 2600 kg wegen
dat is totaal 4600 kg en dan is het wettelijk op en voor vele met hun B rijbewijs vaak nog zonder E al veel eerder.
en dat chippen, en al die verdere onzin doen aan die motoren dat brengt niet echt
veel, mischien rijdt die dan dezelfde berg met aanhanger eraan 5 - 7 km/h harder op.
maar ik zou het niet doen, het is gezonder voor het materieel om af en toe een heuveltje
iets langzamer op te rijden,of een versnelling lager.... als meer vermogen uit die moter te halen als waar die voor is gebouwd. de T4's zijn ook allemaal niet meer de jongste. (laatste = 2003)
en al die dingen kosten allemaal geld, trekken doet die toch alles in de standaard versie
alleen ietsje langzamer, maar dat is dat geld niet waard, en het meer kracht zetten op de onderdelen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: trailergewicht

Bericht door stijnh »

wat kost je katalysator leeghalen, de buis uit je luchtfilterhuis halen, een k&n luchtfilter plaatsen, de egr afsluiten en dan ook de inlaat reinigen
allemaal niets, maar het maakt wel uit hoor

ik zeg niet dat je ineens zoveel pk bij hebt maar het rijd gewoon beter, meer koppel ( en vooral in de lage toeren)
de motor is gewoon soepelder geworden door deze aanpassingen

om Peter (Multivan Generation) zijn woord eens te gebruiken "driveability" is verbeterd

intercooler zonder chiptuning zou niet veel uitmaken maar wij vonden het toch wel een verschil
natuurlijk zal de chiptuning daarna een pak meer uitmaken dan wat die intercooler uitmaakt
dit wil zeker niet zeggen dat je moet gaan tunen zonder intercooler

en je zou verschieten wat het verschil is tussen een 88pk standaard en een waar alles is aangepast
ik heb het zelf ook mogen meemaken :knipoog
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: trailergewicht

Bericht door frank884 »

Chippen is niet gratis, de kN filter ook niet
als je van plan bent veel te trekken en men gaat winkelen voor een T4 dan zou ik zowieso nooit een 88pk versie kopen maar een 102 pk versie dat maakt in prijs niet veel uit.
zeker ook mbt de koppelingproblemen die bepaalde bouwjaren van de Blauwe I hebben
en het te willen trekken gewicht, is de 102 pk versie geschikter.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
rolf768
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:17
Locatie: nieuwe pekela
Contacteer:

Re: trailergewicht

Bericht door rolf768 »

Frank dit is niet aan de order, hij heeft nu een maal een 88pk en wil daar meer uit halen.
En als hij nou wel wat geld er aan wil spanderen wat zou jou dat nou kunnen schelen, is zijn geld toch of niet soms.
Ik heb ook een 88pk en er van alles aan gedaan ik zie dit als hobby en die kosten nu eenmaal geld, en de auto heeft het er een stuk makkelijker mee als hij gechipt is en rijd nu ook nog eens wat zuiniger omdat hij het makkelijker heeft.
Sorry als ik hier mee iemand beledig maar ik vind dat een ieder zelf moet weten wat hij aan zijn :driveT4 of :driveT5 wil :werkaanT4 .

mvgr Rolf 768 :driveT4 :T44EVER :wjw
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: trailergewicht

Bericht door frank884 »

rolf768 schreef:Frank dit is niet aan de order, hij heeft nu een maal een 88pk en wil daar meer uit halen.
En als hij nou wel wat geld er aan wil spanderen wat zou jou dat nou kunnen schelen, is zijn geld toch of niet soms.
Ik heb ook een 88pk en er van alles aan gedaan ik zie dit als hobby en die kosten nu eenmaal geld, en de auto heeft het er een stuk makkelijker mee als hij gechipt is en rijd nu ook nog eens wat zuiniger omdat hij het makkelijker heeft.
Sorry als ik hier mee iemand beledig maar ik vind dat een ieder zelf moet weten wat hij aan zijn :driveT4 of :driveT5 wil :werkaanT4 .

mvgr Rolf 768 :driveT4 :T44EVER :wjw
Rolf natuurlijk moet iedereen zelf weten wat die met zijn wagen doet, maar op een forum heeft gelukkig iedereen een eigen mening en vaak een andere mening en opvatting
en ik kijk er dus anders tegenaan als div andere gebruikers daarvoor is een forum, ik zou het dus niet doen en dat is mijn opvatting
maar als je je bus graag :werkaanT4 "opblaast" dan moet je dat vooral doen en er zoveel mogelijk pk's uit halen en die extra pk's liefst ook flink aanspreken met een zware voet!!
mijn mening is dat het gezonder voor het materieel is om dit niet te doen
en gezonder voor het materieel is bij mij ook beter voor de portemonee.
maar als hobby geld moet kosten dan is dat geen punt!!!
:T44EVER en niet voor effe !!!!
Laatst gewijzigd door frank884 op 11 jan 2009, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
rolf768
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:17
Locatie: nieuwe pekela
Contacteer:

Re: trailergewicht

Bericht door rolf768 »

Ik heb nergens last van hoor Frank mijn t4 loopt super heeft het alleen wat makelijker nu hij gechipt is en leeft nog lang door , als hij teminste zo als ik hem gebruiken blijf als nu .
Heeft inmiddels al 335000 km gemaakt op tijd spul vervangen en alleen af en toe wat olie bij vullen, wat ik niet erg vind is nog geen lieter op de 5000 km.

gr Rolf 768 :driveT4 :T44EVER :wjw
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: trailergewicht

Bericht door stijnh »

al deze aanpassingen werken ook positief voor de zuinigheid
alleen zo verdien je het al terug

en die "basis aanpassingen " geven echt niet meer aan max kracht, je krijgt de kracht gewoon bij een lager toerental
die "basis aanpassingen" geven de motor alleen maar meer lucht die niet vervuild is door egr en gekoeld is door ic, je bent tevens de weerstand van de kat kwijt
je wijzigt dan niets aan het motormanagement, dus de begrensde waarden voor blijven gelijk(tuning veranderd die wel)


ivm die koppeling, als ik het goed verstaan heb zijn er niet met alle bouwjaren problemen
de onze is van 2000 en nu iets van een 250d km en nog steeds geen problemen
en we hebben een zeer steile oprit waar de koppeling erg afziet als we er achteruit met een belader aanhangwagen oprijden



iedereen doet natuurlijk waar hij hem best bij voelt :wjw
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: trailergewicht

Bericht door stijnh »

al deze aanpassingen werken ook positief voor de zuinigheid
alleen zo verdien je het al terug

en die "basis aanpassingen " geven echt niet meer aan max kracht, je krijgt de kracht gewoon bij een lager toerental
die "basis aanpassingen" geven de motor alleen maar meer lucht die niet vervuild is door egr en gekoeld is door ic, je bent tevens de weerstand van de kat kwijt
je wijzigt dan niets aan het motormanagement, dus de begrensde waarden voor blijven gelijk(tuning veranderd die wel)


ivm die koppeling, als ik het goed verstaan heb zijn er niet met alle bouwjaren problemen
de onze is van 2000 en nu iets van een 250d km en nog steeds geen problemen
en we hebben een zeer steile oprit waar de koppeling erg afziet als we er achteruit met een belader aanhangwagen oprijden

@frank884: ik ben het wel met je eens dat hoe meer pk's die je uit je t4 haalt hoe sneller onderdelen verslijten
maar als ge met een standaard t4 "gelijk ne zot rijd" kunt ge hem volgens mij sneller kapot rijden dan als je met verstand met een getunde rijd
het gaat er volgens mij om je verstand te gebruiken als je met die dingen begint

iedereen doet natuurlijk waar hij hem best bij voelt :wjw
@Polle: ik vind gewoon dat je moet weten wat alles precies inhoud ( gebruik ook de zoekfunctie eens, er is al veel over geschreven en surf eens naar de site van Multivan generation en lees het stukje over motorische tuning eens na)

zoals aan alles zijn er altijd voor en nadelen, die kan je dan zelf afwegen, want iedereen heeft daar wel een ander mening over
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
polle
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jul 2007, 21:37

Re: trailergewicht

Bericht door polle »

reacties genoeg in alle geval! We zullen eens beginnen met EGR af te doppen, eventueel de luchtfilter te vervangen door een K&N.
Ik werk op een technische school met een goede afdeling automechanica, zij onderhouden onze busjes ook! Zal eens horen in hoeverre deze studenten mogen foefelen. Onze rijstijl is vrij rustig te noemen (slak volgens sommigen, rond de 100 op de snelweg). Het bootje waar we naar uitkijken zit tussen 1500-1800 kg, inclusief trailer. Een rijbewijs is geen probleem, want ik beschik over een C-D. Iedereen praat wel over kosten, maar zijn er ook die cijfers kunnen noemen?
Plaats reactie