Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetfilter t4 2.5 1992

vragen over de T4
ben en willy
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2009, 10:36

roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door ben en willy »

goeiemorgen ,nieuw hier op dit forum, en gelijk een vraag,zijn er al roetfilters voor camper t4 2.5 uit 1992. dagelijks rij ik een 2.4 tdi blauw uit 1996....groetjes ben
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door Pascal-141 »

Hallo , welkom op dit forum.

Een 2,5D was er niet in 1992 , wel een 2,4D
En de 2,4TDI die je vermeld , zal waarschijnlijk wel een 2,5TDI zijn :knipoog

Een roetfilter op een 2,4D uit 1992 , zou je dat nou wel doen ? Dan gaat ie helemaal niet meer vooruit ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ben en willy
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2009, 10:36

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door ben en willy »

sorry omgedraaid :muur er wordt steeds meer over retro filters gepraat . als ik maar de weg op kan blijven gaan met mijn camper...ben
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik heb een T4 California , model 2000, 102 pk TDI ACV motor, hiervoor is geen roetfilter leverbaar voor de oudere modellen helemaal niet.

Gewoon zonder blijven rijden, is goedkoper en zuiniger in verbruik !!!
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door F. de Boer »

Henk Peter 856 schreef:Hoi, ik heb een T4 California , model 2000, 102 pk TDI ACV motor, hiervoor is geen roetfilter leverbaar voor de oudere modellen helemaal niet.

Gewoon zonder blijven rijden, is goedkoper en zuiniger in verbruik !!!
Hallo weetjeweller,

Ik heb een T4 TDI 102pk uit Januari 1999, ik heb er al een anderhalf jaar een roetfilter onder zitten.

We rijden geen grote afstanden maar heb geen enkel probleem met vermogensverlies.

Ik heb wel de egr dicht en een k&N luchtfilter en hij gaat als de brandweer. :ikrij

Mijn vader rijd in een TDI van 2004 en heeft ook een roetfilter.

Ze hebben er wel andere olie in gegooid, wat een dunnere soort geloof ik?

De filters zijn er dus wel!


Mvrgr,
F. de Boer
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, waar heb je dat roetfilter toen laten inbouwen ? Heb je ook een ACV motor ?
Wat voor voordeel heb ik met het monterenvan dit filter ?
Ik hoor alleen maar nadelen: meer verbruik, hoge kosten bij het vervangen bij het filter na omgeveer 80.000 km. voor mij dus bijna elke 2 jaar.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door j.d.hukema »

In Duitsland en Engeland is er onderzoek gedaan naar de werking van roetfilters en katalisatoren.
Daar kwam uit dat de werking van beide zo goed als niets is. Maar een paar procent.
Minister kramer heeft deze week een contract getekend dat alle nieuwe auto,s vanaf 2012 een roetfilter moeten hebben en geeft 400euro subsidie.
Mooi voor de fabrikant kan hij gelijk de prijs flink verhogen.
Laten ze dan eerst eens zorgen dat er voor elk type auto een roetfilter te krijgen is.
Dus waarom zou je het doen als het toch geen werking heeft. En als hij na een paar jaar vol zit kan ik hem dan omruilen zonder bijbetaling en zit er statiegeld op. Ik denk dat je bij het vervangen de hoge kosten zelf moet betalen.
Dus ik zou het niet doen .

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi,ik laat dan ook geen roetfilter plaatsen, het verbruik wordt er ongunstig door beinvloed. Dan heb ik nog niet eens over het zelf betalen van het roetfilter als het vervangen moet worden.
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door F. de Boer »

Henk Peter 856 schreef:Hoi, waar heb je dat roetfilter toen laten inbouwen ? Heb je ook een ACV motor ?
Wat voor voordeel heb ik met het monterenvan dit filter ?
Ik hoor alleen maar nadelen: meer verbruik, hoge kosten bij het vervangen bij het filter na omgeveer 80.000 km. voor mij dus bijna elke 2 jaar.
Hallo,

Ik heb het roetfilter laten inbouwen omdat dit uitlaatstuk door geroest was en er toch wat anders onder moest.

En in verband met de komende milieuzones in de steden, kan ik er straks gewoon in.(ook ivm zakelijke doeleinden)

Het filter en montage heeft mij niets gekost.

Ik heb geloof ik ook een ACV motor.

Het inbouwen is bij een garage bij mij in het dorp geweest.

Het vermogen is niet terug genomen, de motor draait nog altijd soepel, beter als met een katalysator.

De katalysator heeft meer tegendruk in de uitlaat als de roetfilter.

De turbo komt nu bij 1500 a 1600 toeren in en bij de katalaysator pas bij 1800 toeren.

mvrgr,
F. de Boer
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door bartt4 »

en dat turbotje fluit zeer zekers :zwaai :zwaai
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door HarryF »

Hoi Ben,

Ik wist ook niet dat er voor de "oudere" diesels toch roetfilters schijnen/blijken te zijn. Komt zo'n ding i.p.v. de kat??
De enige reden dat ik een roetfilter zou aanschaffen is inderdaad voor (nu) de Duitse steden. Wordt het roetfilter geregistreerd en welk label hoort daar dan bij m.b.t. Duitsland.Ik woon vlakbij de Duitse grens, vandaar. Mijn TDI 102 pk is van 1997 Weet je of het motormanagement ook bijgesteld moet worden?
:ikrij
hrt gr
HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door bartt4 »

Dan krijg je maximaal een gele sticker en moet je nog stuck met de benewagen of openbaar vervoer.
Voor mij never nooit een filter er tussen.
Gaan dicht slippen vermogens verlies. Colega heeft golf tdi 110 pk en agelopen jaar met caravan stukken minder vermogen. nu filter er weer tussen uit.
want zat al helemaal dicht.
Gewoon die bepaalde steden niet in gaan of de gok wagen.
Ik laat de mijne lekker roken tis een diesel toch? :driveT4 :T44EVER
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door frank884 »

die ene keer dat ik in de duitse steden moet zijn:
de doorgaande wegen daarop is het niet van toepassing
en de kans dat je :politie gepakt wordt is gering en 40 euro boete is nog altijd een stuk minder dan'wat die filter kost die bij mij met heel veel korte stukjes rijden in de winter zo dicht zit.
en op de 800 euro kost (20 boete's)
en id vermogensverlies en hoger brandstof verbruik
en een slechter werkende turbo dit allemaal door weerstand in het uitlaatsysteem.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door stijnh »

F. de Boer schreef: Het vermogen is niet terug genomen, de motor draait nog altijd soepel, beter als met een katalysator.

De katalysator heeft meer tegendruk in de uitlaat als de roetfilter.

De turbo komt nu bij 1500 a 1600 toeren in en bij de katalaysator pas bij 1800 toeren.

mvrgr,
F. de Boer
als je mindertegendruk hebt met die roetfilter dan met een katalysator is er volgens mij iets mis met je roetfilter
een katalysator (als hij niet volledig toezit) heeft allemaal fijne buisjes waar het uitlaatgas door moet, bij een roetfilter moet het gas door een soort keramisch poreus materiaal en dat geeft wel meer tegendruk hoor
dat geven zelfs de fabrikanten aan, zelfs het de verbruikstoename geven ze aan
en ze zetten niet zomaar drukmeters voor en na de filter


trouwens heb je al roetmetingen uitgevoerd?
het is altijd interessant om te weten wat het echt oplevert

dat een roetfilter beter is voor het milieu geloof ik wel maar dat zo'n filter zonder de juiste sturing goed gaat werken daar heb ik mijn twijfels bij
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door Roger B. (11)61 »

Met betrekking tot rijden zonder "grüne plakette" in bepaalde steden.....
als buitenlander in duitsland kun je altijd nog hun eigen favoriete excuus gebruiken........

"Ich habe es nicht gewußt" :bifun denk dat oom polizist :politie daar dan misschien nog wel begrip voor heeft ook, tenzij je zo'n typische duitse gestapo- :politie tegenkomt natuurlijk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie