Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Technische vraag - krukas - kleppen enz..

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Hoi iedereen,

Voor alle duidelijkheid : Transporter T4 van 1998 ABL 1900TD met iets minder dan 185.000 Km.

Vorig weekend reed ik een 70Km per uur, motor sloeg af kreeg hem ( al rijdend ) niet meer aan de praat. ( ik kan niet weten wat er juist gebeurd op dat moment, dacht dat mijn contact gewoon afsloeg, lampje olie en batterij ging aan, net zoals contact afzetten )
Ik dus voorzichtig aan de kant, motorkap open, pillamp erbij genomen en tot mijn verbazing zie ik mijn krukas poullie met 2 riemen op de bodemplaat liggen :gif

Lang verhaal kort maken : de krukasbout is afgebroken en zit nog een heel eind in de krukas, distributieriem is niet stuk maar was toch aan vervanging toe ( nog een kleine 100 tal km ).

Nu komt het : navraag bij een VW specialist 51 Km van mijn woonplaats vandaan, de man aan de telefoon zegt " geen probleem wij halen het stuk bout eruit, vlakken en plaatsen een nieuwe poullie en na een uurtje ben je opnieuw op weg " kostprijs all in 520 Euro
Ik bel een andere specialist wat dichter in de buurt deze zegt " krukasbout eruit halen, vlakken, nieuwe riem en spanrollen, alles zelf demonteren en voor 120 Euro rij je terug "

Ik dus afspraak gemaakt met de tweede, dichterbij huis ( slepen ) en kostprijs, maar vandaag kom ik toevallig een kennis tegen die ook jaren aan Volkswagen heeft gesleuteld, die zegt doodleuk, " tja krukasbout breken is een gekend probleem, spijtig dat je al alles zal moeten demonteren want al je (8) kleppen zijn naar de haaien, dus je zal je kullas moeten laten reviseren " kostprijs meer dan 1200 Euro.
Nu lees ik hier al lang en volg het forum dikwijls, doch ik kan nergens info vinden ivm de kleppen + combinatie krukasbout oid.

Er zijn dus twee "specialisten" werken officieel met grote VW lichtbakken aan de gevel die me vertellen dat ze gewoon even de bout uitboren ( of whatever ) alles terug monteren en de motor loopt terug als voorheen.

Nu weet ik echter niet goed wat te doen, stel dat ik morgen mijn bus naar die specialist breng, 120 Euro neertel en dan tot de conclusie kom dat de kleppen krom staan met een meerkost tot gevolg, ofwel maak ik me onnodig druk en rij ik morgen terug rond.

Aan de specialisten op :wjw forum : Als de krukasbout breekt en men rijdt met een snelheid van ongeveer 70 Km per uur is het dan mogelijk dat er totaal geen schade is aan de kleppen :bonk ik heb de nokkenas door middel van een sleutel op het vliegwiel wat rondgedraaid ( met beleid ) en ik kan nergens iets abnormaals vaststellen, wat logisch lijkt met hydraulische klepstoters, loopt nergens tegenaan, nokkenas is niet stuk, alles draait mooi rond, klepstoters sluiten mooi aan, drukken goed in en gaan ook vlot weer terug.

Ik zou graag wat reacties willen lezen alvorens ik naar de garage rij, het lijkt me dom om een reparatie te laten uitvoeren die het probleem totaal niet oplost, ik gooi niet graag mijn zuurverdiende centen over de balk, ik hoor iedereen al denken, gooi eerst de kop eraf en kijk alles netjes na voor je de krukas laat opschonen/repareren maar als dat niet nodig blijkt gooi ik meer geld weg als er niets mis mee is, koppakking, vlakken, demonteren ( en ik heb momenteel enkel mijn oprit als garage :muur ).

Wie kan mij vertellen wat de kansen zijn dat de kleppen niet krom zijn ? Procentuele calculatie ? 1 op 10 of 10 op 10 kans dat kleppen krom zijn ?
Volkswagen specialisten in België en waarschijnlijk ook in Nederland verdienen graag het 'zout op hun patatten' maar geen enkele specialist zegt dat de kans bestaat dat de kleppen geraakt zijn en dat na de herstelling mijn bus gewoon start, dankzij de kennis zit ik nu wel even met de handen in het haar ( nog propere handen ).

Graag antwoord aub.....
Dank bij voorbaat,
Freelancer.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

Als je riem nog er om zit en niet versprongen is dan zouden in princippe je kleppen nie krom zijn maar al sje distributie rien er af ligt dan heb je inderdaad wat kleppen krom.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Hoi Bart, bedankt voor het snelle antwoord doch : ik rij 70 per uur en de poulie vliegt eraf dus de distributieriem is ook van de poullie af hé dus onderkant draait en nokkenas staat ineens stil want de distributieriem zit op die poullie, de riem is niet gebroken maar mijn bescheiden mening is : het principe is dan hetzelfde alsof de riem zou breken of ben ik totaal mis ?

Groetjes,
Freelancer.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

Dan staan er ook wel wat kleppen krom. je riem slaat er af je krukas wandelt nog ff door je kleppen staan stil zuiger er tegen en bingo. denk dat er inderdaad meer aan de hand is dan alleen een nieuwe bout en slijpen. helaas denk ik dat het meer dan 120 euro gaat kosten. kop reviesie riemen set en hopen dat je onderblok het heeft overleeft. groetjes en sterkte er mee
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Pascal-141 »

Er zal inderdaad wel wat meer kapot zijn dan alleen de gebroken krukasbout .
Wanneer de distributie eraf vliegt "in volle vlucht" , dan slaan je zuigers volop tegen je kleppen .
Het gevolg daarvan is meestal niet alleenb kromme kleppen , maar (heel)vaak ook afgebroken kleppen , en zelfs kromme drijfstangen of beschadigde zuigers.
De enige correcte manier van werken in jouw geval is de motor laten controleren bij een revisiebedrijf , en alles laten opmeten om zeker te zijn.
Ik ken er ook enkele die alleen de kromme/gebroken kleppen lieten vervangen , en nog geen 1000km later toch de motor konden laten reviseren nadat ze gestrand waren omdat ze eerst nog een tijdje hadden rondgereden met 1 of 2 kromme drijfstangen. Je creërt dan een onbalans in de motor , en dan gaat er na een (meestal korte) periode gegarandeerd iets kapot...

Een andere oplossing (moest jouw motor TE kapot zijn) is gewoon een motor uit een sloper halen (Golfje, Passat , enz) Er zijn er genoeg te vinden als je wat rondbelt .
Freelancer , moest je een tweedehandsmotor zoeken , mag je mij altijd contacteren , ik weet wel enkele adressen daarvoor. (in Belgie) (Ook als je transport nodig hebt om je T4 te transporteren mag je me contacteren)
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Harry62 »

Je zegt zelf dat je dirtributieriem niet geknapt is in de oorspronkelijke vraag!
De beide riemen van de waterpomp en dynamo zullen er wel afliggen.

Belangrijk is dat de bout er uit komt (die zit vaak erg vast en bij tweede montage wordt ook vaak lijm gebruikt)
Maar nog belangrijker is het vlakken van het stukje om de bout. Anders is de poelie met een paar duizend km weer stuk.

Ik zou gokken op de goedkoopste en opletten dat de poelie vlak tegen de krukas loopt.
waar je ook op moet letten is het aanhaal moment van de krukasbout volgens mij meer dan 220 Nm.
Bij VW moeten ze een procedee doorlopen anders kunnen ze geen garantie geven.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Hoi Pascal,

Ik ben deze morgen bij De Jonghe Autoparts de bus gaan afleveren ( in Deurne ), daar hetzelfde verhaal te horen gekregen, ze gaan volgende week de cullas demonteren, alles nakijken en dan een prijs doorbellen ( garageprijs ).
Ik heb hem ook gezegd of het niet beter zou zijn om ineens een ruilmotor te plaatsen, of ééntje die ze bij de afbraak op de hoop hebben liggen ( ook bij De Jonghe ), doch hij zegt dat de kosten niet opwegen tegen de reparatie, hij zegt dat bij een tweedehandsmotor ook alle riemen, spanrollen, krukasbout worden vervangen en dan is de prijs hoger dan reparatie van mijn blok inclusief werkuren.
Een ruilmotor kost zo al een pak meer ( volgens hem ) en dan zit die ook nog niet in de bus ( werkuren ).

Ik zit op het moment zonder garage, niemand heeft plaats ( 'vrienden' garagisten ) anders begon ik er gewoon zelf aan, op mijn oprit in de regen is dat echter niet te doen.

1° volgens hem ga ik met 1500 Euro nipt toekomen als de reparatie bij hem gebeurd ( compleet met garantie ).
2° tweedehands motor kost volgens hem 750 Euro, dan demontage oude motor, montage nieuwe + riemen en werkuren is meer dan 1500 Euro ( garantie op motor van 6m )m = maand geen meter
3° ruilmotor 1200 Euro ongeplaatst met werkuren, montage demontage overzetten van onderdelen + 2500 Euro

Met andere woorden, ik weet pas volgende week meer betreffende kleppen en draaiend gedeelte, als de kosten te duur zijn kan ik beter mijn bus verkopen, ( eerst dan wel mijn Westfalia interieur van 4000 Euro eruit halen ) en dan een T4 zoeken met 2.5 Tdi motor en opnieuw beginnen verbouwen. ( of gans de bus verkopen met kapotte motor maar dan zal ik mijn vraagprijs niet halen vrees ik )

Thanks Pascal voor het voorstel tot hulp, komt misschien nog wel van pas al weet ik niet van welke regio je bent, ik woon in Schoten ( Antwerpen )en mijn naam is : Pascal :wjw

@ Harry62 : ik zie net je antwoord terwijl ik dit bericht was aan het opstellen, het is een 1900 TD van 1998, riem van de waterpomp ( V-riempje ) en riem van de alternator ( platte riem ) en de volledige poullie liggen er dus inderdaad af, Distributieriem is NIET geknapt maar deze zit wel op de onderste poullie hé, dus die riem is er dan automatisch ook af.
( Ik reed wel 70km/uur toen de bout brak dat staat allemaal in mijn oorspronkelijk bericht )
Volgens mij is het principe dan wel hetzelfde, als de poullie verdwijnt van de krukas, dan draait de distributieriem niet meer, als de distributieriem knapt dan staat de poullie er nog op maar heb je geen riem meer, dus uitkomst is dan toch gelijk ? :muur

De poullie bestaat eigenlijk uit drie afzonderlijke poulies, tegen de krukas staat de eerste poulie ( getande ) voor de distributieriem, daartegen de bredere poullie met sleuven voor de 'platte' riem is tevens trillingsdemper ( dynamo ) en daarbovenop de poullie voor de waterpomp en servopomp, dus dat geheel vliegt eraf als de bout breekt waarmee gans dat gedoe mee vast zit.

Of misschien even Uw tekst wat verduidelijken want ik snap niet goed waar je naartoe gaat, volgens U liggen dus enkel die twee riempjes eraf en is er voor de rest niets aan de hand ?

Grtz,
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Pascal-141 »

@freelancer : je kan inderdaad best eerst afwachten wat ze bij De Jonghe zeggen , wat er aan is van kosten .
Die 1500eur kosten : daarvoor heb je toch wel een revisie van je blok neem ik aan ? (dus nieuwe zuigers, drijfstangen,nieuwe culasse enz? Dan lijkt die prijs mij fair , maar als het 1500eur is voor bvb wat lapmiddelen , dan is dat duur.

Ik ben van de Regio Mechelen/Heist-o-d-Berg , dus niet zo ver van bij u :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Pascal-141 schreef:@freelancer : je kan inderdaad best eerst afwachten wat ze bij De Jonghe zeggen , wat er aan is van kosten .
Die 1500eur kosten : daarvoor heb je toch wel een revisie van je blok neem ik aan ? (dus nieuwe zuigers, drijfstangen,nieuwe culasse enz? Dan lijkt die prijs mij fair , maar als het 1500eur is voor bvb wat lapmiddelen , dan is dat duur.

Ik ben van de Regio Mechelen/Heist-o-d-Berg , dus niet zo ver van bij u :knipoog
Hoi,
Ik heb net even je site bekeken ik dacht al dat ik je al eens ergens ( op het net ) was tegengekomen :knipoog
Tja die 1500 Euro zou ik zeker moeten betalen als er revisie van de cullas aan te pas komt, de rest van het blok is niet over gesproken, dus volgens hem zou ik voor demontage cullas, eventueel vlakken en kleppen plaatsen, uitboren krukasbout, nieuwe bout, terug monteren, nieuwe distributieriem, spanrol, klein materiaal ( pakkingen ) en werkuren al 1500 Euro moeten neertellen ( hij zei nog 'minimum rekenen' erbij ) :muur want enkel de poullie voor de platte riem ( trillingsding ) zou al 200 Euro kosten en die zou volgens hem ook moeten vervangen worden.

Tja ik hou je zeker op de hoogte, desnoods stuur ik je wel :mail

Mvg.
Freelancer
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Harry62 »

Ik was even, net als de eerste garages, vanuit gegaan dat tandriem en krukastandwiel waren blijven zitten. :bonk
Dan heb je inderdaad grote schade.

Arbeidsuren zullen inderdaad een grote onkostenpost zijn, maar met dit weer buiten sleutelen is ook niet wat.

Succes met je reparatie.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

tweedehands motor valt tegen te vinden en als ze er zijn ook veelal hoge km standen Betaalde 1350 voor volledig revisie blok 150 euro terug voor de oude motor (had er 2 ) inbouw ombouw zelf gedaan. Distributie set compleet met rollen etc was ik 135 euro kwijt(gates) Meteen ook waterpomp en koppeling vv.
Maar je moet inderdaad wel de ruimte hebben om het te doen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
MrSinga
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2008, 13:39
Locatie: Brugge

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door MrSinga »

Freelancer schreef:Hoi iedereen,

Voor alle duidelijkheid : Transporter T4 van 1998 ABL 1900TD met iets minder dan 185.000 Km.

Vorig weekend reed ik een 70Km per uur, motor sloeg af kreeg hem ( al rijdend ) niet meer aan de praat. ( ik kan niet weten wat er juist gebeurd op dat moment, dacht dat mijn contact gewoon afsloeg, lampje olie en batterij ging aan, net zoals contact afzetten )
Ik dus voorzichtig aan de kant, motorkap open, pillamp erbij genomen en tot mijn verbazing zie ik mijn krukas poullie met 2 riemen op de bodemplaat liggen :gif

Lang verhaal kort maken : de krukasbout is afgebroken en zit nog een heel eind in de krukas, distributieriem is niet stuk maar was toch aan vervanging toe ( nog een kleine 100 tal km ).

hoi,

op m'n werk zit er iemand die +20j in een VW garage gewerkt heeft als mecanicien. Toen ik m'n T4 wou kopen (heb ook zo'n 1.9TD) raadde ie me direct af om een TD te kopen. Wegens gevaar op brekende krukasbout. Blijkbaar was dit een kwaal die zowel bij de Golf als de T4 veelvuldig voorkwam.

Wat was antwoord van VW, een andere bout monteren in de krukas. normaal is het een platte kop die de originele bout heeft/had. De vervangbout had een andere vorm. Is bij VW trouwens een gekend probleem geweest...

Iedere oplossing is duur :censor
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

Vooral de golfjes hadden er last van op de krukas polie nog 2 poelis voor stuur en dynamo aandrijving. Hierdoor word de axiale spanning groter door de krachten van de riemen de eerste tdjes hadden ook andere span in richting voor dynamo en stuurbekrachiging. latere is aangepast. Ook wiel de poeli waar de v snaar van de dynamo over loopt wel slingeren (trillings poeli) wat ook krachten veroorzaakt op je krukas bout.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Harry62 schreef:Ik was even, net als de eerste garages, vanuit gegaan dat tandriem en krukastandwiel waren blijven zitten. :bonk
Dan heb je inderdaad grote schade.

Arbeidsuren zullen inderdaad een grote onkostenpost zijn, maar met dit weer buiten sleutelen is ook niet wat.

Succes met je reparatie.
Geen probleem Harry62, het is dan ook een redelijk lange uitleg van mij, misschien omdat ik even door het bos de bomen niet meer zag/zie staan, weetjewel..
Toch bedankt voor je reactie !

Mvg.
Freelancer
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

MrSinga schreef:
Freelancer schreef:Hoi iedereen,

Voor alle duidelijkheid : Transporter T4 van 1998 ABL 1900TD met iets minder dan 185.000 Km.

Vorig weekend reed ik een 70Km per uur, motor sloeg af kreeg hem ( al rijdend ) niet meer aan de praat. ( ik kan niet weten wat er juist gebeurd op dat moment, dacht dat mijn contact gewoon afsloeg, lampje olie en batterij ging aan, net zoals contact afzetten )
Ik dus voorzichtig aan de kant, motorkap open, pillamp erbij genomen en tot mijn verbazing zie ik mijn krukas poullie met 2 riemen op de bodemplaat liggen :gif

Lang verhaal kort maken : de krukasbout is afgebroken en zit nog een heel eind in de krukas, distributieriem is niet stuk maar was toch aan vervanging toe ( nog een kleine 100 tal km ).

hoi,

op m'n werk zit er iemand die +20j in een VW garage gewerkt heeft als mecanicien. Toen ik m'n T4 wou kopen (heb ook zo'n 1.9TD) raadde ie me direct af om een TD te kopen. Wegens gevaar op brekende krukasbout. Blijkbaar was dit een kwaal die zowel bij de Golf als de T4 veelvuldig voorkwam.

Wat was antwoord van VW, een andere bout monteren in de krukas. normaal is het een platte kop die de originele bout heeft/had. De vervangbout had een andere vorm. Is bij VW trouwens een gekend probleem geweest...

Iedere oplossing is duur :censor
Hoi mister Singa, blijkbaar is het probleem nu nog steeds gekend, zie naar mij :gif , de garagist waar mijn bus nu staat heeft me dat ook verteld van die 'nieuwe' uitvoering krukasbout, deze zou normaliter nooit meer kunnen breken of loskomen, al weet ik dat nog zo niet.
Bedankt voor je bijdrage.

( toffe bende de WW'rs ik had niet gedacht om zoveel reacties te krijgen )

Mvg.
Freelancer.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Plaats reactie