Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 met roetfilter testresultaat APK.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door F. de Boer »

Hallo weetjewellers,

Hier de uitslag van de roetmeting ivm apk keuring.

Hierbij gaat het om een T4, 2.5TDI 102pk van het bouwjaar Januari 2002.

Het gemiddelde K-waarde testresulaat was 0.32.

Ik weet niet wat normaal de gemiddelde waarde is?

Ik hoor wel of dit een mooie waarde is of dat de filter niks doet? :groteogen

Dit was de bus van mijn vader, mijn eigen moet volgende week vrijdag voor de keuring.
Deze uitslag geef ik ook nog even door.


Groet,
FdB
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem

zomige zeggen dat zonder de filter de :driveT4 minder roet
wat het gemiddelde is weet ik niet zolang ze het papiertje maar geven zou ik tevreden zijn
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Multivan Generation »

die waarde bereik ik ook,
maar dan wel zonder roetfilter.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Roger B. (11)61 »

je kunt met een en de zelfde TDI zonder iets aan de motor en auto te veranderen totaal verschillende K-waarden meten....

geef je in een keer plank-gas dan zul je een hoge(re) waarde meten, geef je geleidelijk (maar snel genoeg om binnen de tijd die daarvoor staat op max. toerental te zitten) gas dan heb je een lage(re) waarde.

Toen ik bij Landrover werkte en de roetmeting ingevoerd werd hadden we in het begin problemen dat elke TDI niet door de meting kwam, tot we bovenstaande ontdekten en elke TDI ruim onder de norm zat..............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door dennisvt4 »

en probeer een wat langer stur te rijden om een beetje schoon te branden, korte rijes vervuld het uitlaat systeem ook wat met roetmeeting los kan komen

en voorzover ik het weet is er voor de 102 pk nog geen roetfilter beschikbaar
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Multivan Generation »

Ik bedoel, waarom zou men een roetfilter monteren,
als men zonder roetfilter dezelfde waarden kan behalen?

Mijn vader had met zijn Golf 4 een gat in de uitlaat,
en die heeft er toen tegen zeer lage kosten (subsidie etc) een RVS roetfilter onder laten zetten.
Hij was toen toch aan de beurt om dat gedeelte te moeten vervangen.. En hij dacht waarom niet?
Haalt ook de bovenstaande waarden van rond de 0,30-0,35.....

Ach hij heeft voor weinig een nieuw uitlaatgedeelte in RVS :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:Ik bedoel, waarom zou men een roetfilter monteren,
als men zonder roetfilter dezelfde waarden kan behalen?
bijvoorbeeld omdat ze vaak naar duitse steden gaan en graag met de auto naar de stad mogen ipv buiten de stad moeten parkeren omdat de auto niet schoon genoeg is? Ze kijken dan niet wat je motor uitstoot, maar aan welke norm je voldoet en een roetfilter zorgt dat je in een lagere norm valt.............

duurt niet lang voordat dat in NL ook gaat komen hoor.....dacht dat Amsterdam het al heeft of mee bezig is het in te gaan voeren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door bartt4 »

och amsterdam valt toch niet te parkeren dus daar rijden we nie. Ik laat m lekker rokuhhh teken dat die het doet :wjw
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, mijn T4 had een waarde van 0,28 bij de APK (zoner roetfilter) , roetfilter heeft volgens mij geen waarde katalysator ook niet.
Zijn alleen maar dure middelen.
Probleem : er gaat brandstof in de tank die niet zuiver/schoon genoeg is. Een katalysator en roetfilter zou de brandstof schoner moeten maken, volgens mij werkt dat niet.
De enige remedie is om eerst de diesel zuiverder schoner te maken zolang dat niet gebeurd, blijft het dweilen met de kraan open.
Ondertussen wordt er veel verdient aan de roetfilters en katalysatoren !!
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Oskar 725 »

Met het plaatsen van een roetfilter komt je auto niet in een andere milieu klasse, vraag maar na bij de RDW. Het ding maakt alleen maar van roetdeeltjes fijnstof.
Het roetfilter inbouw verhaal ligt trouwens aardig stil want het is helemaal niet bewezen dat ze werken, vooral in Nederland waar relatief gezien veel korte stukjes gereden worden geeft het nogal eens problemen met verstoppingen van het roetfilter.
We hebben het hier wel over achteraf in gebouwde filters! niet af fabriek systemen. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Roger B. (11)61 »

in nederland misschien niet, maar hier in duitsland wordt aardig geadverteerd om een roetfilter te monteren op je (oudere) diesel om zo toch je "grüne plakete" te krijgen om de steden in te mogen.... hier denkt iemand dus wel dat het uitmaakt, of vind heet een mooie manier om de economie te stimuleren :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door j.d.hukema »

Minister kramer stelt dat iedere nieuwe bestelauto in 2012 een roet filter moet hebben en geeft daar susidie voor.Naar mate de auto vuiler is gaat het bedrag naar beneden.Alles hierover hoe de bedragen zijn vind je op de site van het ministerie vrom [www.ministerievrom.nl en dan roetfilters].Dat de werking van roetfilters ter discussie staat is inmiddels wel bekent.Maar als je dit in wilt voeren moet je toch zeker zorgen dat er voor elk type auto een filter beschikbaar is.Maar nee.Voor verschillende types zijn helemaal nog geen roetfilters [reto filter] te krijgen.En voor de auoto', waar er wel een voor te krijgen is moet je dan wel onderscheid maken.Voor oudere auto's is er wel een maar daar hebben ze door het filter een buis geplaatst zodat er toch nog rechtstreeks roet naar buiten kan gaan.Is de werkeing van zo'n filter dan wel optimaal.Hier wordt van gezegd dat de werking van deze filters30 tot 50% is En bij nieuwe auto's waar geen buis geplaatst is 95%.Er is in duitsland en engeland onder zoek gedaan naar roetfilters en daar kwam uit dat de werking beneden de 6% ligt.Waarom een filter plaatsen waarvan de werking minimaal is.Van een kat weten we het ook al. En dit is natuurlijk een uitgelezen kans voor de fabriekanten om de prijs omhoog te gooien.Waarom gaat het .Er wordt gezegd dat er jaarlijks 18000 mensen aan vervuilde lucht [fijnstof] sterven . Maar komt dit alleen door de auto.Wij zijn natuurliik wel de groep die makkelijk te pakken is.. dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door Oskar 725 »

Roger en Dick,
Er wordt veel gedacht en verondersteld maar degelijk onderzoek (Praktijk)is er niet. Wel veel kostenverslindende, niets helpende (lees weinig) acties die achteraf alleen maar tegengesteld werken en dan weer teruggedraaid moeten worden.
Begrijp me niet verkeerd, ben zeker VOOR milieu verbetering maar niet voor experimenteren uit mijn portemonnee.
Er zijn te veel bureaucraten bezig met het praktische gedeelte van het milieu. je moet een bierbrouwer ook geen wijn laten maken, dan krijg je bier met wijn smaak en wijn met schuim! :nuts :yes
Groet, Oskar.
T-7
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2009, 13:48
Locatie: Wageningen

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door T-7 »

j.d.hukema schreef:Minister kramer stelt dat iedere nieuwe bestelauto in 2012 een roet filter moet hebben en geeft daar susidie voor.Naar mate de auto vuiler is gaat het bedrag naar beneden.Alles hierover hoe de bedragen zijn vind je op de site van het ministerie vrom [www.ministerievrom.nl en dan roetfilters]. dick :driveT4
Bovenstaande link is een commerciele site, het enig juiste adres is:
http://www.vrom.nl/
Op deze officiele site kun je via het invullen van je kenteken er achter komen of er een roetfilter voor je auto beschikbaar is.
Navraag bij VW kan echter geen kwaad; voor mijn VW New Beetle TDI (wel in de lijst) kan de VW dealer hier wel een roetfilter bestellen, maar wil 'm niet monteren.
reden: " code zus en zo worden niet weergegeven in ons computerprogramma. Zal wel zijn omdat het een automaat is, maar we weten het niet precies...."
Deze week eens opheldering vragen bij de importeur.
En inderdaad: ik doe het ook voor het rijden bij onze oosterburen. Daar maak ik de meeste kilometers. En de katalysator is weer lek (was al eens dichtgelast). Vooral bij koude motor is het net of je traktor rijdt.
Voor mijn T4 California uit '91 maak ik mij geen illusies: geen roetfilter mogelijk.
Al met al blijft een retrofit roetfilter een gok. Slibt-ie wel of niet dicht?
Zelfs bij nieuwe auto's kan dat het geval zijn, vooral bij wie veel korte ritten maakt.
De VW Crafter is hier bijvoorbeeld berucht om, als ik de reviews moet geloven.
Iedere twee jaar €2000,- voor een nieuw filter, al blijkt dat niet eens zo erg te zijn in vergelijking met alle andere problemen van die bus. Toch maar even T4 blijven rijden.

Gerard
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: T4 met roetfilter testresultaat APK.

Bericht door F. de Boer »

Al met al blijft een retrofit roetfilter een gok. Slibt-ie wel of niet dicht?
Zelfs bij nieuwe auto's kan dat het geval zijn, vooral bij wie veel korte ritten maakt.
Hoi,

Ik rij nu al een anderhalf jaar met een roetfilter.
We rijden niet veel kilometers prive ongeveer 8000 a 10000km per jaar en vaak kleine stukken.
Van het dicht slibben kan ik nog niks merken, hij rijdt nog steeds goed.
Ze hebben er wel dunnere olie in gegooid.

Mijn bus gaat nu vrijdag voor de keuring en kan ik even zien als deze filter wel iets doet. :lach
Dit laat ik ook even weten op het forum.

groet
FdB
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Plaats reactie