Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof weg

vragen over de T4
vw#54
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2009, 13:32

Koelvloeistof weg

Bericht door vw#54 »

Ik heb een t4 uit 1992. 14 dgn geleden heb ik mijn koelvloeistof reservoir gevuld. Ruim 1 liter.
Vanmorgen vond ik m'n bus niet fijn rijden en heb dus even gekeken of alles nog op peil was...Maar opnieuw was mijn koelstofreservoir leeg.
Ik zie nergens een plek liggen en toch is ie leeg. Alle slangetjes heb ik nagekeken en ik zie nergens een gaatje, scheurtje en ze zijn ook mooi droog. Wie kan me verder helpen? :werkaanT4
Gebruikersavatar
patje1010
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:47
Locatie: Purmerend

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door patje1010 »

Hoi,

Even bijvullen tot max en dan afpersen. Hoeft niet aan de slangen te liggen misschien een lekke koppakking of een scheur in de kop hoop het niet voor je. Succes met de zoektocht.

Gr Patrick
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door Tinus »

Radiator nagekeken...?

Heb ik gehad .. was lek aan de onderkant..
en de koelvloeistof verdampte bijna allemaal voordat ik het vond..
Hooguit een beetje nat op de voorbumper..

bij het vooroverkantelen zag ik pas dat deze nat was...
T4 California Event 2.5TDI 2002
anthrax
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:53

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door anthrax »

rookt hij toevallig wit???
dat zou er op kunnen duiden dat koppaking lek is of de kop gescheurd.
maar het kan ook een van de kunstof slang adapters zijn die op het blok zitten geschroefd,daar komen wel eens haarscheurtjes in
en hij lekt dan zo weinig dat het water door de hitte van het blok al snel verdampt en je dus geen natte plekken onder je bus vindt
mvg
John
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Kijk ook eens, met een spiegeltje aan de achterzijde van het motorblok. Net links van de achterzijde van de beschermkap van de snaar van de brandstofpomp. De flens, met daarop 2 slangen, is van kunststof. Deze wil wel eens bros worden en dan scheuren. Er zit ook een O-ring in die vergaan kan zijn. Links vóór op het motorblok zit nog een flens. Hierin zitten boven en beneden sensoren?? De afdichtingen hiervan zijn ook O-ringen. De flens zelf wordt eveneens afgedicht met een O-ring. Deze kan door ouderdom ook gaan lekken. Op deze flens zit ook een dikke slang aangesloten. Op alle genoemde plaatsen heb ik lekkages gehad.
Om de flens links vóór te kunnen bekijken, moet je beschermbak er af. Misschien kun je het na kantelen van je radiator met een spiegeltje ook bekijken. Succes met zoeken.

Mijn bus heeft een 2.4D AAB motor en is van 1992.

Groet,
Herman744
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door marc »

Hoi ik heb pas lekkage van koelvloeistof gehad.Dit kwam van tussen de aansluiting waarin de thermostaat zit. Bleek een siliconenrubber te zijn nog geen 3 euro. Het is de moeite waard om dat te bekijken, maar bij het afpersen zie je dit van zelf.

grtz Marc
Met vriendelijke groet Marc
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door bartt4 »

Waterpomp? is ook nog mogelijk en inderdaad tis zo verdamt. dus moelijk te zien. inerdaad afpersen en zoeken.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Sjaak277
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 jul 2008, 13:21
Locatie: Molenschot

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door Sjaak277 »

Heb eigenlijk hetzelfde probleem, ben ook al even aan ut zoeken.
Diverse slangen vervangen (waren verdacht) en de adapter vervangen waar de sensors in zitten
Tot nu toe nog niets gevonden.
Vraagje. Hoe verwijder ik mijn voorfront / grille, dat is misschien wel handiger zoeken.
T4 , bj '95 2.4 d

gr. Sjaak 277 :werkaanT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan natuurlijk ook nog je kachelradiateurtje zijn.....

zoete maggie-achtige geur in de auto als je instapt te ruiken?
vocht onder de mat links en of rechts van de midden"tunnel"?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Sjaak277
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 jul 2008, 13:21
Locatie: Molenschot

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door Sjaak277 »

Herman744 schreef:Hallo,

Kijk ook eens, met een spiegeltje aan de achterzijde van het motorblok. Net links van de achterzijde van de beschermkap van de snaar van de brandstofpomp. De flens, met daarop 2 slangen, is van kunststof. Deze wil wel eens bros worden en dan scheuren. Er zit ook een O-ring in die vergaan kan zijn. Links vóór op het motorblok zit nog een flens. Hierin zitten boven en beneden sensoren?? De afdichtingen hiervan zijn ook O-ringen. De flens zelf wordt eveneens afgedicht met een O-ring. Deze kan door ouderdom ook gaan lekken. Op deze flens zit ook een dikke slang aangesloten. Op alle genoemde plaatsen heb ik lekkages gehad.
Om de flens links vóór te kunnen bekijken, moet je beschermbak er af. Misschien kun je het na kantelen van je radiator met een spiegeltje ook bekijken. Succes met zoeken.

Mijn bus heeft een 2.4D AAB motor en is van 1992.

Groet,
Herman744
Herman , bedoel je links vanaf de voorkant gezien? (dus de bijrijderskant)

gr. Sjaak 277
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door Herman744 »

Hallo Sjaak,

In mijn beschrijving kijk ik inderdaad vanaf de voorzijde van de auto. Ik sta voor de auto tussen expansievat en accubak. De eerste flens zit aan de rechterkant van de motor achter de beschermkap van de brandstofpompsnaar. Steek je linkerhand met een klein spiegeltje tussen het alluminium blok en het expansievaatje door. Je voelt meteen een ongeveer 3 cm dikke slang die naar de flens loopt. Met een zaklamp schijn je met je rechterhand, rechts van het expansievat naar beneden. Je kunt de flens dan redelijk goed bekijken. Als daar lekkage is moet je een (wit) spoor kunnen vinden.
De andere flens zit links op de voorkant van de motor.

Groet,
Herman744
vw#54
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2009, 13:32

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door vw#54 »

Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties. Ik heb bruikbare tips erbij zien staan. M'n bus rookt aalleen bij dhet starten wat donkere rook, vooral als ie koud is, maar tijdens het rijden niet.
Wel ruik je binnen regelmatig een roet achtige lucht, maar dat zou iets met interieurfilter moeten zijn?

Ik ga door met zoeken, de flens aan de rechterzijde is inmiddels vervangen. Die was in elk geval stuk.

Groet vw#54
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door Herman744 »

Hallo,

De vervangen flens zit maar met één schroef vast. Heeft daardoor de neiging om wat scheef te gaan zitten, wat de O-ring niet ten goede komt. Controleer de komende tijd nog eens met een spiegeltje. Mooi dat je in elk geval al iets gevonden hebt.

groet,
Herman744
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door willem451 »

Kijk ook eens of de rubberen afdichtingsring nog op de dop van het expansievat zit dit was bij mij de oorzaak.
succes Willem451
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Koelvloeistof weg

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik heb ook iets last van waterverlies al is het weing.
Een maand geleden heb ik het bijgevuld tot halverwege de pijlmaten en vanmorgen ging het lampje ineens even heel kort oplichten.
Toen ik vanmiddag keek bleek het water 2 cm onder de minimum streep te staan.
Ga dus toch maar even laten afpersen.

Trouwens even iets anders.
Mijn kleindochter drukte op het contact slot, waar geen sleutel in zat, en dat kan je ongeveer 1 cm naar beneden drukken.
Toen ik het helemaal ingedrukt had ging de radio aan en zodra ik het weer los laat gaat die weer uit.
Dat lijkt me niet goed of is dat bekend ?

Groeten,
Nol
Afbeelding
Plaats reactie