Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door frank884 »

Als ik over een ongelijke weg rijd (zandweg of zoiets) dan klappert het al een tijdje op de achteras
zou het aan de schokbrekers kunnen liggen????
de rubbers zijn goed, ook heeft hij net een paar weken terug apk gehaald....
weet iemand hoe lang die dingen eigenlijk meegaan???
want het zijn nog de originele en die zitten er 206000km onder.
hoe kun je zien testen of ze versleten zijn??
en welk merk/type zijn de originele schokbrekers want die zijn blijkbaar goed
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door GerJol 716 »

Zou ook een gebroken veer kunnen zijn?
De originele schokbrekers zijn van Sachs, die van mij gaan al ruim 150.000 Km mee nu, en ondanks de verlaging van 4 Cm vorig jaar, nog steeds redelijk.


Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door pluuke »

Sommige bandenboeren hebben ook een schokbrekertestbank :
Afbeelding
Daar laten ze je ophanging even op dansen en meten tegelijkertijd de demping, dus dan weet je het zo.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Beckontheroad »

[quote="pluuke"]Sommige bandenboeren hebben ook een schokbrekertestbank :

Voor wat die waard zijn. Heb er wel eens met een auto vergeleken bij verschillende banden jongens
en ja je raad het, de ene "hopeloos versleten, dat u daar mee durft te rijden", de ander"nou dat kan nog wel even, prima demping"....
Bedoel maar
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33812
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Multivan Generation »

Hoe lang schokdempers meegaan kun je niet zo eenvoudig beantwoorden.
Het is namelijk erg afhankelijk van een aantal factoren.

Wel of niet verlaagd,
gewicht van de auto.
Gebruik van de auto, bijvoorbeeld vak een kar er achter,
zwaar beladen etc.
Wegdek waar je vaak rijdt,
veel verkeersdrempels etc.
En ook de rijstijl kan invloed hebben.

Met die kilometerstand zou ik zeker aan vervanging gaan denken.
Ik verwacht dat er niet veel demping meer in zal zitten.

Maar een gebroken achterveer zou natuurlijk ook goed kunnen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door arjantdi »

100dkm is gemiddeld de max voor de levensduur van schokdempers, het probleem is een beetje dat slijtage zo langzaam gaat, dat je niet echt aanvoelt dat ze versleten zijn. het sluipt erin en je rijd er mee.. dus je went er ook aan.
en dan even over wat beckontheroad zegt ben ik het niet geheel mee eens, een testbank geeft je waardes.. goed of slecht. tuurlijk zitten er dan rotte appels tussen, maar hoe wil je het anders doen? om de ton vervangen is raadzaam. (wel vervangen voor kwaliteidsschokdemper, maar ook die gaat niet langer mee als een ton)
ik heb btw verzwaarde (nieuwe) eronder ivm dat het een geldtransporter was, en ik moet zeggen dat ie erg goed stuurd en heel weinig overhangd voor een bus ( nu is ie leeg, gewone lwb)
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Abel »

Het zou zo maar een gebroken achterveer kunnen zijn. Ik heb dat aan beide kanten al meegemaakt. Rondom Norg in noord Drenthe is het vergeven van de verkeersdrempels waardoor mijn achterveren defect zijn geraakt. Maak 's ochtends de rit van Roden via Norg naar Assen. Dan waan ik mij in de middeleeuwen. Zones met 30, 50,60 en 80 km binnen 1 kilometer afstand plus alle verkeersdrempel, voorrangssluizen, onguur volk in radarauto's achter elke boom. En dat levert je af en toe teveel stress op, knal je wat te hard over een drempel en weer een achterveer naar zijn mallemoer.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bij die kilometerstand mag je er eigenlijk van uit gaan dat de schokdempers bij lange na niet meer "goed" zijn, zal niet zeggen dat ze totaal versleten zijn, maar ik verwacht niet dat het nog veel soeps is.

Ik hoor goede verhalen over Bilstein, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

Schokdempertestbanken.... tja daar heb ik weinig vertrouwen in.
je test namelijk de hele auto, dus niet alleen de schokdemper.
De invloed die bandenspanning, bandenmaat, soort veren (origineel of verlaginsveren(=stugger)) belading van de auto enz enz wordt niet meegenomen maar kan de meting sterk beïnvloeden.

Enige manier om een schokdemper ECHT goed te testen kan bijna niemand omdat ze zo'n testbank niet hebben: Demper demonteren en op de bank monteren.

Bij het verlagen op latere leeftijd zou geen invloed op de levensduur van je dempers hebben lijkt me, de demping is niet afhankelijk van de stand van de demper toch?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik had 170000 km gereden en de auto begon wat te deinen. Voor 360 euro voor en achter Bilstein B6 schokdempers gemonteerd: een hele verbetering !! :T44EVER
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Rotor »

Roger B. schreef:
Bij het verlagen op latere leeftijd zou geen invloed op de levensduur van je dempers hebben lijkt me, de demping is niet afhankelijk van de stand van de demper toch?
Ik denk dat er het wel invloed heeft, omdat de zuiger in de schokbreker steeds dezelfde slag heeft gemaakt, en dus ingesleten is.
Ga je de bus nu verlagen dan is de slag van de schokbreker dus ook van de zuiger weer anders, waardoor dan snel lekkage kan ontstaan.
En het klopt, de demping is niet afhankelijk van de stand van de schokdemper.

Gr Ton.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Hoe lang schokdempers meegaan kun je niet zo eenvoudig beantwoorden.
Het is namelijk erg afhankelijk van een aantal factoren.

Wel of niet verlaagd,
gewicht van de auto.
Gebruik van de auto, bijvoorbeeld vak een kar er achter,
zwaar beladen etc.
Wegdek waar je vaak rijdt,
veel verkeersdrempels etc.
En ook de rijstijl kan invloed hebben.

Met die kilometerstand zou ik zeker aan vervanging gaan denken.
Ik verwacht dat er niet veel demping meer in zal zitten.

Maar een gebroken achterveer zou natuurlijk ook goed kunnen
Wjw ers bedankt voor de reactie's.......
(toen ik hem kocht (gebruikt) was die voor omlaag gedraaid, maar daarmee kwam die in Polen op de aanslag
dus ik heb hem direct flink omhoog gedraaid en daar rijdt ik zelf al 3 jaar zo mee.

Wel gebruiken we hem vrijwel uitsluitend als personenauto dwz -DC- en achterin zelden gewicht
de eerste 150.000 is het een service bus geweest van LIPS sloten toen hebben er stellingen in gestaan met onderdelen.

Ik rijdt er rustig mee ook over drempels.

Is het raadzaam om vierkant te vervangen??? of kan ook eerst voor en later achter???
of kun je dat beter niet doen voor de wegligging???
daar voorop verreweg het meeste gewicht altijd op de wagen zit (de zware motorblok en de DC)

Verder heb ik nog gekeken voor schokbrekers,... de huidige zijn geloof ik sachs en die zijn/waren dus goed
gezien de kilomerterstand
verder zie ik vaak Bilstein B6 genoemd op de zoekfunctie af en toe en B4
Ik ga de auto zeker niet verlagen, en scheur ook nooit door bochten, B6 schijnt stugger te zijn dan B4 maar ik heb liever confortabel zeker die 3x/jaar in Polen.
welke zou ik het beste kunnen kopen voor mijn situatie/wensen?? ik neem aan dat B6 en B4 qua kwaliteit/duurzaamheid gelijk zijn..... of toch beter de originele sachs????
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33812
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Multivan Generation »

Sachs is origineel onder de auto gemonteerd,
De bilstein B4 komt daar zowat qua rijervervaring mee overeen.

B6 dempers zijn iets stugger maar zeker niet oncomfortabel.
Ze zijn met name in de zijdelingse beweging, net wat beter,
dus overhellen zul je met die dempers iets minder hebben.
Voor de rest doen ze hun werk in de rijrichting net zo netjes als de originele.
Miscchien 10 procent stugger, maar zeker niet hard( soms ook wel sportief genoemd).

Zoals je reeds aangaf gebruik je hem hoofdzakelijk leeg,
en dan zou ik eerst beginnen met de voorzijde.
Bevalt het, dan kun je de achterste dempers later ook nog wel eens vervangen.

Een onderschat thema misschien, maar goede schokdempers verkorten de remweg en bevorderen de veiligheid :knipoog

Als ik in jouw geval een afweging zou maken tussen rijcomfort en prijs en levensduur, en ook niet verlaagd rondrijden,
dan zou ik voor Bilstein B6 gaan. Je zult niet teleurgesteld worden....
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 18 mar 2009, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rotor schreef:
Roger B. schreef:
Bij het verlagen op latere leeftijd zou geen invloed op de levensduur van je dempers hebben lijkt me, de demping is niet afhankelijk van de stand van de demper toch?
Ik denk dat er het wel invloed heeft, omdat de zuiger in de schokbreker steeds dezelfde slag heeft gemaakt, en dus ingesleten is.
Ga je de bus nu verlagen dan is de slag van de schokbreker dus ook van de zuiger weer anders, waardoor dan snel lekkage kan ontstaan.
En het klopt, de demping is niet afhankelijk van de stand van de schokdemper.

Gr Ton.
De slijtage treedt (bijna) niet op aan de zuigerwand, maar (bijna) volledig aan de zuiger en aan de dempingssystemen in de demper (kleine kanaaltjes in de zuiger). In dat opzicht zal het niet of nauwelijks uitmaken dat de demper op een andere plek in de slaglengte beweegt na verlaging.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Dirk/970 »

Hoi Frank,
Ik heb sinds een paar maanden B6 rondom en dat bevalt me qua comfort prima. Mijn rijstijl hoort als de jouwe, redelijk rustig. Alleen mijn bus is een stuk zwaarder als camper. Voor het rijcomfort twijfelde ik om stuggere dempers te nemen, maar had niet anders moeten kiezen. Ben heel tevreden, de bus heeft een veel rustiger en neutraler weggedrag en helt veel minder over zoals Peter al zei. Voor een minder zware bus zou B4 ook wel kunnen lijkt mij, scheelt je ook weer de helft van de prijs. Succes met je keuze.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33812
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbrekers hoe lang gaan die mee??

Bericht door Multivan Generation »

Als aanvulling:
Ik rijdt serieus verlaagd en ben nu als test aan het rondrijden met Vmaxx verkorte sportdempers.
En die zijn net wat stugger als de Bilstein B6.
Dus Vmaxx zou ik voor de vraagsteller willen afraden...
Puur op het comfort..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie