Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling syncro

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

koppeling syncro

Bericht door freek »

Wij hebben in 2006 een t4 syncro uit 2003 gekocht. Hij had in 2006 nog geen 60.000 gelopen. Bij zo'n 75000 km was de koppeling versleten. Dit vonden we wel heel erg snel en hadden we nog nooit meegemaakt. Met andere auto's toch wel minimaal 200k km gereden zonder problemen. Oorzaken: km stand klopte niet (was zeer onwaarschijnlijk) of vorige eigenaar had de auto heel zwaar belast. Maar nu, met 151.000 km op de teller is het wederom raak: de koppeling slipt duidelijk bij vol gas in z'n 4 of 5. Overigens is de motor getuned door ABT tot 140 pk(?). Vraag: is dit een syncro kwaal?? Hopelijk zien de paar syncro eigenaren in NL dit bericht!
Groet, Freek
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling syncro

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen lekkage? Mijn T4 is ABT getuned (128 ipv 102 pk en geen synchro) en die heeft geen problemen met de levensduur van de koppeling (als ik de vorige eigenaar mag geloven is ie met de tweede bezig (358000km))

iets mis met het bedieningssysteem van de koppeling, verkeerde koppeling gemonteerd?

(ga er van uit dat die 151000km INCLUSIEF de 75000 van de eerste koppeling is) anders is het nog nieteens heel erg gek, zeker als je met aanhangers rijdt, veel stadsverkeer rijdt, veel in het terrein rijdt met starts en stops op hellingen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Re: koppeling syncro

Bericht door maartent5 »

Wij hebben een syncro 102pk (d8 van '98) met 210dkm op de teller. Nog steeds met de orginele koppeling, en deze is nog meer dan behoorlijk... en er wordt nu en dan toch ook wel wat gewicht mee getrokken...

Het is niet normaal dat een koppeling het bij die kilometerstanden al begeeft. Is bij het wisselen van de koppeling alles vervangen (dus ook drukgroep ed) of enkel de platen?

Dit probleem kan (let op: KAN) ook veroorzaakt worden door fout rijgedrag (wil daarmee niet zeggen dat het ook zo is in dit geval)!
Gebruikersavatar
schaapT4
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:14
Locatie: het friesche land

Re: koppeling syncro

Bericht door schaapT4 »

hoi,
ik rij sinds 1.5 jaar ook een syncro, en de mijne heeft nu 72 dkm op de klok, dus ik hou mijn hart vast :groteogen :ie
tot nu toe geen problemen en ik trek regelmatig zware vrachtjes weg op onverhard.
bj. 09/2000, toen 40 dkm op de klok.

succes, abele
Ex T4 pick-up syncro DC 102pk, ex T5 DC TDI 2004, nu T5 GP TDI 4 motion 2013
Toyota Aygo 2012
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: koppeling syncro

Bericht door freek »

Bedankt voor de reacties zover. Helaas dus (nog) geen zelfde ervaringen. Ik kwam wel op een duits forum een klacht tegen over de koppeling van een t4 synchro die vergeleken werd met die van een polo... De koppeling schijnt hetzelfde te zijn als bij een gewone t4. En er bestaan zwaardere uitvoeringen die meer vermogen aan kunnen. Ik blijf het opvallend vinden dat nu precies na weer 75000 km gereden te hebben (met feitelijk 2 verschillende eigenaren) de koppeling weer versleten is. We rijden zo'n 35000 per jaar en daar zitten zowel lange als korte ritten tussen. Slechts zo'n 1000 km met een caravan. Hij is de eerste keer overigens vervangen door de VW-garage in oirschot en die hebben volgens mij prima werk geleverd.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: koppeling syncro

Bericht door daimen »

ik heb een carevelle syncro van 1995 met 335000 op de klok :nuts tot nu toe als ik de vorige eigenaar mag geloven geen nieuwe platen erin gehad,het enigste wat ik hier op te zeggen heb is mooi houden zo want het vervangen is hier toch duur :bifun
spike
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 feb 2008, 19:37

Re: koppeling syncro

Bericht door spike »

heb een syncro uit 97 met 160000 km op de teller wij zijn de tweede eigennaar en
in het onderhoudsboekje staat niks over vervanging van koppelingsplaten
wel dat hij al zijn beurten heeft gehad
ik rijd hem nu 40000 km zonder problemen met de koppeling
dus ik weet niet of het wel een syncro probleem is of gewoon domme pech
wel baalen voor jullie :huilen
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: koppeling syncro

Bericht door freek »

Ik weet er alles van Daimen: ik heb een zus in Sandnes en die heeft toevallig ook een T4 en als ik hoor wat die betalen voor onderhoud dan sla je stijl achterover :ie . Daar is het doe-het-zelfen wel heel lonend. Maar een mooier land voor een synchro bestaat niet :winter
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling syncro

Bericht door Multivan Generation »

freek schreef:Ik weet er alles van Daimen: ik heb een zus in Sandnes en die heeft toevallig ook een T4 en als ik hoor wat die betalen voor onderhoud dan sla je stijl achterover :ie . Daar is het doe-het-zelfen wel heel lonend. Maar een mooier land voor een synchro bestaat niet :winter
@ Freek,
moet je eens hier kijken :knipoog
viewtopic.php?f=7&t=19592

Kon het even niet laten, vergeef je het me? :lach :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling syncro

Bericht door Roger B. (11)61 »

spike schreef:heb een syncro uit 97 met 160000 km op de teller wij zijn de tweede eigennaar en
in het onderhoudsboekje staat niks over vervanging van koppelingsplaten
wel dat hij al zijn beurten heeft gehad
TJa, in het onderhoudsboekje wordt doorgaans ook niets vermeld dat niet tot de beurten behoort.

Als je koppeling vervangen wordt is dat een reparatie die komt doorgaans niet in het onderhoudsboekje terecht. Als je -doe eens wat- dynamo stuk gaat en vervangen wordt, dan zet de gemiddelde garage dat echt niet in het onderhoudsboekje...

dat er in staat dat ei al zijn beurten gehad heeft kan twee dingen betekenen:
- De vorige eigenaar heeft hem netjes (laten) onderhouden
- De garage heeft het boekje aangevuld (of zelfs een nieuw aangelegd) om een goede onderhoudshistorie te faken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
spike
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 feb 2008, 19:37

Re: koppeling syncro

Bericht door spike »

het was een bus met nationale auto pas
ik heb de gegevens laten controleren
dat gaat op kenteken ,dus neem ik aan dat het klopt
je moet toch ergens van uitkunnen gaan
maar dat die reparaties als koppeling of dynamo niet in het onderhoudsboekje vallen had ik niet aan gedacht
wellicht heb je gelijk
dus als je tweedehands koop weet je dus nooit de gehele geschiedenis van de auto
heb ik weer wat geleerd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling syncro

Bericht door Multivan Generation »

er zijn aan de andere kant genoeg liefhebbers, die alle bonnen bewaren..

Ook ex-leaseauto's daarvan kun je de complete historie opvragen.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie