Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Licht Trillen/stuiteren

vragen over de T4
Plaats reactie
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Licht Trillen/stuiteren

Bericht door ossie38 »

hallo Weetjewellers,

Sinds enige tijd heb ik een licht trillend motor tussen de 1900 en 2000 toeren. Ik merk het in de 2,3,4,5e versnelling. Vooral als ik schakel naar zijn 4 of vijf en ik ga op de gas voel ik dat de motor op en neer beweegt/trilt. Het is heel lichtjes en komt bij die toerentallen voor. Soms ook wel eens iets hogere toerentallen als ik flink aan te optrekken ben na het schakelen. Dit vooral in de 3e naar 4e en 4e naar 5e.

Recentelijk 2 massavliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en alles daaromheen vervangen. motorsteun distributiezijde is 1 jaar geleden vervangen. Ik denk de motorsteun maar hoe kun je achterhalen/meten/zien of de motorsteun nog goed is of kapot.

Alvast bedankt voor alle reacties.

T4 2000 111KW AXG motor.
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Licht Trillen/stuiteren

Bericht door ossie38 »

Wel ff KL**E dat ik dit dan alleen heb. (Geen reacties). Maar goed, toch bedankt dat jullie het gelezen hebben.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Licht Trillen/stuiteren

Bericht door René »

Had je graag willen helpen, maar schiet mij zo ff niets te binnen wat het mogelijk zou kunnen zijn.
Ik denk dat je het op zich wel bij het juiste eind hebt hoor, probeer die steun eens te demonteren die aan de onderkant van je bak zit, deze moet het kantelen van je motor op vangen. Mogelijk dat die uit zijn rubbers gescheurd is.

René
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: Licht Trillen/stuiteren

Bericht door Elan »

Ik heb het ooit eens hetzelfde gehad bij een caddy, en daar bleek de aandrijfas licht krom te zijn..
Wanneer je dit voelt tijdens accelereren, pak dan je versnellingspook eens vast.
Als je hier de trilling dan ook in voelt, heb je grote kans dat dat het is.
Bij mijn caddy had ik dat dus ook. Na het vervangen van de aandrijfas was ook de trilling in de pook weg.

succes
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Licht Trillen/stuiteren

Bericht door Harry62 »

Kijk ook eens naar de trillingsdemper in de poelie op de krukas aan de distributiekant.

En kijk dan gelijk naar de poelie van de dynamo of zijn vrijloop nog goed is.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Licht Trillen/stuiteren

Bericht door heartbeat »

Ik denk idd dat er een aandrijfas of een homokinet defect is zal daar eest een naar kijkken en ook even naar je motor rubbers
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Licht Trillen/stuiteren

Bericht door Pim 328 »

Het kan ook zijn dat het vet in je binnen homokineet hard is geworden dan krijg je namelijk ook van dit soort trillingen.

Dan is het een kwestie van homokineten eraf halen en goed schoonmaken en nieuw vet erin doen.

Dit komt bij een oud type caddy heel veel voor. denk dat dit bij elan ook het geval was want een kromme aandrijfas heb ik nog nooit meegemaakt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Licht Trillen/stuiteren

Bericht door Harry62 »

ossie38 schreef:Wel ff KL**E dat ik dit dan alleen heb. (Geen reacties). Maar goed, toch bedankt dat jullie het gelezen hebben.
De goede tip zal er wel niet tussen zitten. :klappen
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Licht Trillen/stuiteren

Bericht door ossie38 »

Mannen,

Bedankt allemaal voor de tips. Ik denk persoonlijk niet dat het aan de aandrijflijn zit. Dit omdat de laatste week ook de trilling bij stilstaand te voelen is.

heel raar, de trillingsdemper en poelie is vorig jaar vervangen. Misschien dat het er toch niet goed op zit.

ik zit midden in een verhuizing en heb dus geen tijd gehad om er eens onder te kijken of langs te gaan bij de garage.

Volgende week kan ik er wel langs.

oh ja, nog iets. Mijn temperatuurmeter komt erg laat op gang. laatst heb ik gemerkt dat deze op de snelweg ineens terugviel naar 0 en weer meteen terug naar 90. Kan het niet hieraan liggen?
Plaats reactie