Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Goede raad

vragen over de T4
Plaats reactie
johan hans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13

Goede raad

Bericht door johan hans »

Mijn bus 102 pk, bouwjaar 2002, km 140000 rookt wanneer hij moet trekken met de caravan, of wanneer ik het gaspedaal wegtrap. Hij ruikt af en toe ook naar roet.
Hij is getunend bij Tunex. Luchtfilter is vervangen, luchttoevoer is schoon, brandstoffilter vervangen. Hij loopt goed en trekt ook goed.
Is het verstandig om hem uit te laten lezen, of maak ik me zorgen om niets. Is het roken misschien wel normaal.
Ook heb ik het idee dat hij de laatste tijd bij een koude start een iets ander geluid maakt. Heeft dit misschien iets te maken met de gloeispiraal of met de verstuivers? Wie kan mij een goed advies geven.
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Re: Goede raad

Bericht door Eldert 895 »

Heb je de roetkat nog in de uitlaat zitten? Toen ik die nog had blies mijn bus ook wolken roet, bij fors gas geven. (niet dat ik dat kon ruiken trouwens) Dan blaast ie alle roet die daar is neergeslagen er in een keer uit zo lijkt het. Mijn bus is gechipt (pon) en heeft een K&N luchtfilter. Sinds ik een katvervanger heb is dat roet blazen over. Alleen als ie koud is walmt ie meer, omdat dat niet meer in de kat blijft hangen.
Groeten Eldert
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Goede raad

Bericht door Egbert&Manon »

Die van mij wil ook een flinke pluim geven bij fors optrekken, maar bij normaal rijden geen rook.
Kijk hier eens:
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... otoren.htm

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Goede raad

Bericht door ossie38 »

Dieselreiniger proberen misschien?
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Goede raad

Bericht door koos 890 »

Johan dop je EGR maar af . Dan is je roet pluim voor 80% verdwenen tijdens gas geven.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
johan hans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13

Re: Goede raad

Bericht door johan hans »

Egr is afgesloten d.m.v. een plaatje.

Vandaag bij de VW garage geweest. Het uitlezen en afstellen moest 150 euro kosten. Dit leek me aan de hoge kant. Ik ga eerst een dieselreiniger proberen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Goede raad

Bericht door Multivan Generation »

Dag Johan,
rookte jouw auto ook al veel voor dat je hem hebt laten chiptunen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Goede raad

Bericht door Roger B. (11)61 »

johan hans schreef:Vandaag bij de VW garage geweest. Het uitlezen en afstellen moest 150 euro kosten..
"de VW garage" is een gevoelige term, ik neem aan dat je de werkplaats bij een VW dealer bedoelt? er is ook een bedrijf deat sponsor hier is (of was) dat "de VW garage" heet...

overigens is afstellen van het inspuittijdstip niet extreem geprijst met 150 euro (bij de dealer) ik heb het laten doen (toen is tevens de riem op tijd gezet van de nokkenas, bij vervangen terug gezet zoals ie stond, bleek tandje verkeerd te zijn) Opgave vooraf voor afstellen was toen 100-150 euro, grapje kostte me toen 265,- en dat was slikken, niet even gebeld, gewoon gedaan................maar ja, ding liep niet goed dus moest gebeuren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Goede raad

Bericht door Roger B. (11)61 »

koos 890 schreef:Johan dop je EGR maar af . Dan is je roet pluim voor 80% verdwenen tijdens gas geven.
dat kan alleen als de pluim uit in de uitlaat opgehoopte roetdeeltjes zou bestaan. Bij vollast (volgas) zal de EGR namelijk NIET bediend worden en dus net zo dicht zijn als met een plaatje.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Goede raad

Bericht door sgsdebruijn »

Roger B. schreef: Bij vollast (volgas) zal de EGR namelijk NIET bediend worden en dus net zo dicht zijn als met een plaatje.
Als de klep nog goed dichtgaat door alle shit die erlangs komt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Goede raad

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de klep komt alleen droog roethoudend uitlaatgas voorbij., dat valt wel mee, de troep in je inlaatspruitstuk is de mix van roet uit de uitlaatgassen en oliedamp uit je carterventilatie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie