Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startprobleem 2,4 D

vragen over de T4
Plaats reactie
Jielis
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2008, 11:45

Startprobleem 2,4 D

Bericht door Jielis »

Ik wilde vanochtend gewoon zoals normaal instappen, starten en wegrijden, helaas. instappen ging prima, de startonderbreker eraf ging ook goed, de sleutel omdraaien en contact aan, het voorgloeilampje brande een paar seconden dus tot zover alles oke. verder kwam ik niet, de motor draaide prima rond maar wilde niet aanslaan. Snap er niet veel van, gister gewoon neergezet na normaal bedrijf met geen rare dingen. Goed ik heb de wegenwacht maar gebeld en deze heeft wat dingen gechecked. Met een beetje startpilot erin gespoten sloeg de motor wel aan en liep verder goed. Volgens de monteur zijn de gloeibougies defect. Kan dat? Ik heb ze vorig jaar vervangen en tot op vandaag probleemloos gestart, vind het vreemd dat van het een op het andere moment de bougies stuk zijn. Voordat ik ze vorig jaar verving ging het starten steeds slechter dus was er een indicatie dat het minder werd. ik vraag me dus af of er niet iets anders is wat niet goed meer functioneert. Een paar uurtjes later nog een keer gestart en toen deed hij het wel al moet ik zeggen niet zo van sleutel omdraaien en lopen maar wel even doorstarten.

Groet, Jielis
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Startprobleem 2,4 D

Bericht door stijnh »

ineens alle goeiers kapot zou een te groot toeval zijn, wat wel kan is doorgebrande zekering of kapot relais/contactblokje
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Startprobleem 2,4 D

Bericht door Egbert&Manon »

Zet een voltmeter op je accu.
in rust moet je zo'n 12,4 volt hebben.
Tijdens voorgloeien zakt het zo'n 1 volt.
Met starten zakt de spanning tot (net iets onder) 11 volt.

Zo test je simpel de accu en het voorgloeien.
Dit geeft nog geen 100% zekerheid, maar het wordt een stuk duidelijker.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: Startprobleem 2,4 D

Bericht door Ruud »

hoi
ik heb het zelfde probleem gehad een kleine 2 jaar terug
bij mij was de voorgloeizekering kapot
zag er op het oog goed uit
toen ik hem eruit haalde viel die als vloeipapier uit elkaar
niewe zekering erin en starte toen weer goed
gr.ruud
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Startprobleem 2,4 D

Bericht door Duveltje-77 »

een tdi had zonder prob gestart
denk ook aan relais of zekering
gloeiers gaan wel 5 jaar mee soms nog langer
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Startprobleem 2,4 D

Bericht door rick_k »

Duveltje-77 schreef:een tdi had zonder prob gestart
denk ook aan relais of zekering
gloeiers gaan wel 5 jaar mee soms nog langer
En soms nog geen dag...

mvg Rick
Theeviertje
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 jan 2007, 15:38

Re: Startprobleem 2,4 D

Bericht door Theeviertje »

ik moet echt wachten tot ik 'de klik' hoor daarna start ie als een tierelier.
voorheen hoefde dat nooit, maar ook ineesn van de een op de ander dag startte hij niet, alles laten checken: accu, nieuwe gloeibougies etc. Maar het antwoord is ' de klik' na ongeveer 7 sec dat t gloeilampje uit is. Ik hoop dat dat ook bij u het geval is.
Jielis
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2008, 11:45

Re: Startprobleem 2,4 D

Bericht door Jielis »

Allereerst aleemaal bedankt voor de reacties. Vanochtend startte hij weer perfect maar wat het nu is geweest?? Hoop niet dat het morgen weer hetzelfde is. Ik heb maandag de zaken gecontroleerd, en volgens de test met de voltmeter gloeide hij gewoon. Áls er eenmaal iets warmte in zat was er ook geen probleem. Dinsdag toch weer niet starten, ook niet na de seconden wachttijd als het lampje uit is. Ik heb toen van een vriend een relais geleend uit zijn bus en ja hoor starten. Hoera, nieuw relais besteld en dat woensdagochtend er in geplaatst, helaas nul komma nul, met het nieuwe relais brandde ook het voorgloeilampje niet. Ik ben toen na de noodstart naar de garagist gereden waar ik altijd de APK doe en hij is met de spanningzoeker alles na gaan lopen, zelfs de zekeringkast is losgeweest. Overal bleek de juiste spanning op te komen dus het leek erop dat het toch een gloeibougie moet zijn die de zaak flest. Woensdagmiddag heb ik zelf de gloeibougies getest op werking, alle bedrading losgemaakt per bougie en dan met een stroomdrad van de plus gekeken of er vonken komen bij contact maken. Alle bougies oke, in ieder geval ze zijn niet stuk. Alles weer gemonteerd en starten is lopen. ook gisteravond bij koude motor geen probleem. vanochtend de laatste test, instapen, sleutel omdraaien en lopen. Blijft dus een beetje een vraagteken, slecht contact dat nu weer schoon is en vast zit, relais toch niet helemaal jofel of een slechte zekeringkast wat volgens de monteur ook nog wel eens voorkomt. Ik hoop dat hij het blijft doen want ik wil een dezer dagen op vakantie.
Nogmaals bedankt voor de tips, Jielis
Plaats reactie