Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn verhaal

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Mijn verhaal

Bericht door Rimu »

Mijn verhaal…

Op weetjewel is er genoeg te vinden maar vooral ook veel vragen en dan uiteindelijk op het eind van het lijntje nog steeds mensen met een hoop vragen van wat was het nu uiteindelijk, maar geen reactie meer van de vraagsteller van wat was het en hoe is het opgelost. Dan dus maar hier mijn verhaal.
Vorig jaar in mijn 2.4D VW hefdakcamper uit 1992 nieuwe distributie en waterpomp laten zetten. Tot zo ver niets aan de hand. Maar kort daarna waarschuwingslampje van koelvloeistof gaat branden, auto meteen aan de kant en kom tot de ontdekking dat er te weinig koelvloeistof in het expansievat zit. Na te hebben bijgevuld weer vrolijk op weg en dacht bij mezelf dat er misschien een luchtbel ingezeten had na de waterpomp wissel maar na +/- 600 km weer het zelfde verhaal. Dit ging zo een tijdje door, en dus op weetjewel checken wat het kan zijn, ja, constant schone motorolie en op niveau, geen bubbels in het expansievat, geen rare witte rook en of geur uit de uitlaat maar wel steeds m’n koelvloeistof weg. En zoals ik als begin beschreef veel vragen en daarbij ideeën en of oplossingen maar uiteindelijke weinig respons terug van de vraag steller. Ondertussen reed ik alweer even rond en kwam er achter dat er ergens naar buiten toe lekkage was maar kon niet vinden waar. Ook gaat het busje steeds meer roken. Toeval??? Nu ben ik in de gelukkige omstandigheden dat mijn schoonvader bij de VW in Naarden werkt, dus op een goede zaterdag maar eens de bus op een brug gezet en zoeken, uiteindelijk vonden we een lekspoor op de linker voorhoek van het blok bij de koppakking. Auw dat gaat vast pijn doen in de portemonnee. Na demontage van de kop bleek inderdaad dat de koppakking op de bewuste plek lek was maar was er ook tussen alle 5 de in en uitlaatkleppen kleine haarschuurtjes te zien navraag leerde dat dit geen probleem zou zijn en vaker voor kwam maar er was ook een scheurtje te zien van 1 van de verstuiverhuizen naar 1 van de kleppen toe, en dat was dus 1 scheurtje teveel, volgens de experts was de kans groot dat deze scheur wijder zou worden en uiteindelijk zou het verstuiverhuis in de cilinder kunnen belanden met alle gevolgen van dien. Het advies van schoonvader en de monteur van VW-bedrijfswagen een ruil of revisiekop. Dus ik ben maar eens gaan Google en de adressen die ik via weetjewel en op google tegen kwam gebeld. Wat een bedragen krijg je dan te horen van €900,- voor een revisiekop met alles er op en er aan tot wel €1200,- voor een kale ruilkop. Uit eindelijk ben ik bij Mannessen Engines (http://www.mannessen.nl) in Soesterberg terecht gekomen. Een uiterst vriendelijke meneer hoorde mijn verhaal aan en zou even zoeken wat hij kon doen en mij even later terug bellen, Na dat hij me terug belde stelde hij voor om eerst de kop op bedrijfstemperatuur te brengen om hem daarna af te persen om tezien of het echt zo erg was of dat het eventueel met vlakken toch nog te verhelpen was was het toch te erg dan had hij nog een nieuwe!!! Kop voor €650 ex. Toen hij de kop zag wist hij het ook al, niet meer te redden dus. Dus maar de nieuwe kop genomen bij hem uiteindelijk is met het ombouwen van de nokkenas de kleppen enz. de prijs uitgekomen op €740,- incl. Met de vraag of ik mijn verhaal en de uiteindelijke uitkomst en oplossing op het weetjewelforum mocht vertellen kwam hij met het volgende voorstel, hij organiseerd namelijk voor de verschillende merkenclubs een aantal keer per jaar een open dag waar zij dan hun bedrijf laten zien en uitleggen hoe een motorrevisie in zijn werk gaat zij stellen dan met het personeel hun bedrijf een zaterdag open en laten alle ins en outs van de verschillende stadia’s van de revisie zien. Eerst een stukje theorie over het bedrijf en dan in kleine groepjes een rondleiding door het bedrijf zij stellen wel een maxima van 50 personen. Dus wie heeft er interesse hier in bij voldoende aanmeldingen wil ik dit dan regelen als jullie dat leuk vinden. Dit zou dan wel ergens in september/oktober worden. Maar dit even terzijde, De kop zit er weer op en heb omdat het toch allemaal open lag de verstuivers laten testen en deze waren inderdaad een beetje moe en aan vervanging toe. Ook heb ik maar meteen de gloeiers laten vervangen en uiteindelijk draait het weer als een zonnetje, droog en een stuk minder rook. Oja dit alles gebeurde met een kilometerstand van 280000 km. Al met al heeft het me “maar”€1000,- gekost met dank aan mijn schoonvader en zijn garagemaat Jeroen voor de vele man uren die zij voor mij en mijn gezinnetje hebben gemaakt en Mannessen die als enige eerst mijn oude kop wilden zien voor hij ook maar dacht aan een nieuwe, want afpersen en vlakken was toch veel goedkoper dan meteen maar een ruil of nieuwe kop kopen wat bij mij een goed gevoel gaf. Hoop dat jullie wat wijzer zijn geworden van mijn schade en het moraal van dit verhaal, ik weet het niet maar we houden er wel een dagje techniek aan over voor de liefhebbers dus laat even weten of je interesse hebt.

Groet van een weetjeweller die niet veel van typen houd en daarom maar weinig plaatst maar wel veel leest, maar als ie het doet dan maar meteen goed.

Rimu
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Mijn verhaal

Bericht door Egbert&Manon »

Dat was een goed verhaal :toppie

Het lijkt mij interessant om er een zaterdag bij te zijn.
Zet mij maar op de lijst.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Mijn verhaal

Bericht door René »

Voor iemand die niet veel typt heb je een mooi gedetailleerd verhaal weten te maken :yes
Klinkt zeer aannemelijk allemaal, ben wel geïnteresseerd in de techniek van motoren en revisie.

Is mooi dat je weer veilig kunt :driveT4 en wens je vele veilige km's toe.

:jumpklap

René
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Mijn verhaal

Bericht door Harry 341 »

Heel mooi!!Ben ook graag van de partij!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
haijo
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 apr 2009, 22:03

Re: Mijn verhaal

Bericht door haijo »

Dit soort "mijn verhalen"worden graag en in één keer gelezen.
Ben zeker geinteresseerd in de zaterdag in Soesterberg.
bedankt,
haijo
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Mijn verhaal

Bericht door stijnh »

mooi dat het opgelost is :toppie


en ik ga graag mee :jump

tof dat je dat wil organiseren!
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Mijn verhaal

Bericht door laurens »

zo'n excursie lijkt mij ook wel wat
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Mijn verhaal

Bericht door Wim T4 935 »

Als mijn beperkte mobiliteit, scootmobiel, geen probleem is ben ook ik graag van de partij.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Mijn verhaal

Bericht door koos 890 »

Hier sluit ik mij aan , dus als het werk het toe laat (geen dienst) ben ik ook van de partij.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Mijn verhaal

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als ik niet vast zit aan andere plannen, ben ik heel graag bij deze infodag aanwezig!

Onder voorbehoud dat ie het er mee eens is (hij is nog 2,5 week op vakantie) meld ik Peter (Multivan Generation) ook even aan! Ik denk dat ie het zeker interessant vinden zal.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Mijn verhaal

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:Als ik niet vast zit aan andere plannen, ben ik heel graag bij deze infodag aanwezig!

Onder voorbehoud dat ie het er mee eens is (hij is nog 2,5 week op vakantie) meld ik Peter (Multivan Generation) ook even aan! Ik denk dat ie het zeker interessant vinden zal.
hehe grappig
ik was ook van plan om Peter nog aan te melden :yes
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Mijn verhaal

Bericht door annoyingthing »

Intressant verhaal en ook erg blij te lezen dat er nog bedrijven zijn die je niet gelijk de hoofdprijs rekenen maar ook nog mee kunnen denken in jouw portomonaie :klappen
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Mijn verhaal

Bericht door Peter 887 »

Ik lees niet graag lange verhalen, maar deze heb ik toch helemaal gelezen.
En als er een rondleiding wordt georganiseerd ben ik misschien ook wel van de partij.
Lijkt toch wel eens interesant om het een keertje te bekijken.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Mijn verhaal

Bericht door chv »

Hallo Rimu,

Ook ik ben graag van de partij, lijkt me interessant zo'n dag. En dat bedrijf komt ook zeer sympathiek over. Ik weet alleen nog niet zeker of ik die zaterdag moet werken, dus kan pas echt konkreet ja zeggen als de datum bekend wordt. Maar ik vind het een heel goed initiatief (en een goed verhaal natuurlijk).
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: Mijn verhaal

Bericht door Idworx »

Inderdaad kan dit een leuk dagje worden, bedankt voor het initiatief.
Mij mag je ook noteren, wel afhankelijk van de datum. Maar dat zie ik dan wel weer.
mvgr
Bert
Plaats reactie