Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Airco valt nog steeds uit
Airco valt nog steeds uit
Vervolg.
Re: Airco valt soms uit
Berichtdoor renesurf op vr jul 10, 2009 21:48
Freongas is bijgevuld (was half leeg), freondroger was niet verstopt.
Mechanisch is alles OK.
En nu nog steeds problemen:
Bij koude motor slaat de airco ogenblikkelijk aan. Relais 140 zal dus wel OK zijn. Eens de motor warm is, werkt de airco enkel boven de 2200tr/min.
Een raadsel voor me
Re: Airco valt soms uit
Berichtdoor renesurf op vr jul 10, 2009 21:48
Freongas is bijgevuld (was half leeg), freondroger was niet verstopt.
Mechanisch is alles OK.
En nu nog steeds problemen:
Bij koude motor slaat de airco ogenblikkelijk aan. Relais 140 zal dus wel OK zijn. Eens de motor warm is, werkt de airco enkel boven de 2200tr/min.
Een raadsel voor me
Re: Airco valt nog steeds uit
sensor? Geen idee welke....
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Airco valt nog steeds uit
Freongas in de airco????????????????????/
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Airco valt nog steeds uit
Jaaaah, tot 1995 gebruikten nog vele automerken R12 in de airco's.
De T3 had ook R12.
Of de eerste T4's al gelijk met R134a zijn uitgerust is mij onbekend.
Egbert
De T3 had ook R12.
Of de eerste T4's al gelijk met R134a zijn uitgerust is mij onbekend.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Airco valt nog steeds uit
zie net dat ie uit belgië komt... daar kan het misschien nog, maar in NL mag er geen R12 meer gevuld worden.........(en wist niet dat R12 freon is, dacht dat Freon in (heel)oude koelkasten zat)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Airco valt nog steeds uit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Freon
In 2000 moest ik al het R-12 inleveren.
Toen werd het verboden.
Vreemd genoeg mag ik nog steeds met R22 werken!
Trouwens R134-a gaat ook opgevolgd worden!
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechni ... 4a-op2.htm
Egbert
In 2000 moest ik al het R-12 inleveren.
Toen werd het verboden.
Vreemd genoeg mag ik nog steeds met R22 werken!
Trouwens R134-a gaat ook opgevolgd worden!
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechni ... 4a-op2.htm
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Airco valt nog steeds uit
TUURLIJK, houdt de automobilist maar op kosten....heb je je oldtimer net omgebouwd naar r134a kun je weer de hele meuk ombouwen
overigens schreef renesurf in zijn andere topic (waarom ie dit topic daarnaast gestart is weet ik niet) dat ie een 99-er TDI heeft
overigens schreef renesurf in zijn andere topic (waarom ie dit topic daarnaast gestart is weet ik niet) dat ie een 99-er TDI heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Airco valt nog steeds uit
Ik lees net in het andere topic van die '99er T4.
Da's dus R134-a en geen freon.
Velen gebruiken nog steeds het woord "freon".
In de koeltechniek spreekt men over koudemiddel (of koelmiddel).
Egbert
Da's dus R134-a en geen freon.
Velen gebruiken nog steeds het woord "freon".
In de koeltechniek spreekt men over koudemiddel (of koelmiddel).
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Airco valt nog steeds uit
Om terug te komen op de vraag van renesurf.
Ik heb helaas (nog) geen kennis van autoaircocompressoren, dus daar kan ikgeen antwoord op geven.
Egbert
Ik heb helaas (nog) geen kennis van autoaircocompressoren, dus daar kan ikgeen antwoord op geven.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Airco valt nog steeds uit
Hier de werking van de compressor:
http://www.stek.nl/content/Informatie/D ... oairco.pdf
Heeft de compressor een vast of een variabel slagvolume?
Ik zie echter nog geen verband met het toerental van de motor!
http://www.stek.nl/content/Informatie/D ... oairco.pdf
Heeft de compressor een vast of een variabel slagvolume?
Ik zie echter nog geen verband met het toerental van de motor!
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Airco valt nog steeds uit
Ik lees ook nog iets over een magneetkoppeling:
http://www.csi-auto.nl/carshopping/inde ... index.html
Het kan zijn dat die koppeling pas bij 2200 tpm schakelt?
(Indien aanwezig op de T4 natuurlijk)
http://www.csi-auto.nl/carshopping/inde ... index.html
Het kan zijn dat die koppeling pas bij 2200 tpm schakelt?
(Indien aanwezig op de T4 natuurlijk)
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Airco valt nog steeds uit
In een auto wordt de airco oa geregeld op gevraagd motorvermogen, als je vollast vraagt wordt de airco uitgeschakeld. Kan dus zijn dat deze regeling nu roet in het eten gooit door onder de 2200 toeren "te zien" dat je vollast vraagt en daardoor je airco niet in te schakelen.
een aircospecialist er naar laten kijken, kost wat geld, maar bespaart je vast een heeeele boel tijd
een aircospecialist er naar laten kijken, kost wat geld, maar bespaart je vast een heeeele boel tijd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Airco valt nog steeds uit
T4 tdi 102pk 1999 lange versie automaat.(volgens de garagist zijn er hier in Belgie zeer weinig van verkocht). Jazeker, renesurf woont in Genk-Belgie maar surft veel in Zeeland.
Er zit R134 in, is bijgevuld tot volledige vulling, ik geloof 1100gr. Het is een variabele compressor.
Het is onbegrijpelijk dat de airco zéér goed koelt op stationair toerental als de motor nog niet warm is, terwijl hij uitschakelt als de motor op temperatuur gekomen is. In dit laatste geval slaat hij enkel aan als het toerental boven de 2200 tr/min opgedreven wordt.
Waarschijnlijk dus een motorsensor die uitschakeling geeft. Ik gok zelfs op de automaat want die is ook al defekt geweest door slechte smering wegens oververhitte olie.
Er zit R134 in, is bijgevuld tot volledige vulling, ik geloof 1100gr. Het is een variabele compressor.
Het is onbegrijpelijk dat de airco zéér goed koelt op stationair toerental als de motor nog niet warm is, terwijl hij uitschakelt als de motor op temperatuur gekomen is. In dit laatste geval slaat hij enkel aan als het toerental boven de 2200 tr/min opgedreven wordt.
Waarschijnlijk dus een motorsensor die uitschakeling geeft. Ik gok zelfs op de automaat want die is ook al defekt geweest door slechte smering wegens oververhitte olie.
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Airco valt nog steeds uit
renesurf schreef:Vervolg.
Re: Airco valt soms uit
Berichtdoor renesurf op vr jul 10, 2009 21:48
Freongas is bijgevuld (was half leeg), freondroger was niet verstopt.
Mechanisch is alles OK.
En nu nog steeds problemen:
Bij koude motor slaat de airco ogenblikkelijk aan. Relais 140 zal dus wel OK zijn. Eens de motor warm is, werkt de airco enkel boven de 2200tr/min.
Een raadsel voor me
M.a.w een Hoge druk storing.
Doordat je boven de 2200 toeren wel koeling hebt, ik neem aan dat je dan rijdt voldoende koellucht van buiten hebt.
Heb je een af fabriek trekhaak?
Die bussen hebben een extra 2 traps koelwatersensor, bij te zware belasting van de motor wordt dan de Compressor uitgezet.
Of je ventilatoren draaien niet allebei, of je condensor kan zijn warmte niet kwijt.
bij stilstand kan ik me dat het beste voorstellen daar de warmte van de motor je condensor niet meer laat afkoelen tenzij je gaat rijden.
Bij mij draaiden de ventilatoren te langzaam, lagers versleten.
Dus ook hogedruk storing.
Berrie
Re: Airco valt nog steeds uit
Ik vermoed de sensor in je koelwaterslang onder de radiateur. Hij reageert te vroeg
Deze schakelt de airco uit bij een te hoge temp en zet de ventilators op stand 3.
Geef je nu veel gas zal de waterpomp sneller water rond pompen en de sensor (misschien) net genoeg koelen.
Je kunt proberen deze er even af te halen (let op het is wel een veiligheids sensor)
Deze schakelt de airco uit bij een te hoge temp en zet de ventilators op stand 3.
Geef je nu veel gas zal de waterpomp sneller water rond pompen en de sensor (misschien) net genoeg koelen.
Je kunt proberen deze er even af te halen (let op het is wel een veiligheids sensor)
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig