Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waterpomp kapot?

vragen over de T5
Plaats reactie
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

waterpomp kapot?

Bericht door kristovs »

Sinds enkele dagen vul ik het koelwaterniveau bij. Na een paar 100 km gereden te hebben echter staat het niveau terug onder minimum waardoor lampje op het dashbord terug aangaat. Gewoon ergens een lek of is dit een van de symptomen van de kapotte waterpomp?
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: waterpomp kapot?

Bericht door EricP »

Ik vermoed een gevaltje nieuwe waterpomp. Bij mij was (ruim 2 jaar geleden) hetzelfde: na 80 km nieuwe vulling voor het reservoir.
Zou maar snel een afspraak maken voordat de zaak in de soep loopt.

Groet EricP
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Re: waterpomp kapot?

Bericht door herman94 »

hoi
als bij een t5 (5 cil) de waterpomp stuk is lekt hij altijd naar binnen toe hij komt bij de motor olie als je de oliepeil of de vuldop er af haalt kun je het waarschijnlijk zien pas op als er te veel water bij komt rij je nog veel meer stuk (lagers)
het is een bekent probleem jammer genoeg .
herman 94
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: waterpomp kapot?

Bericht door vaniac »

Bij alle 5-cilinders van voor 2007 kan dit probleem optreden. Het zit in de constructie van de waterpomp. Deze is vanaf 2007 gewijzigd. Meestal begint het met minimale lekkage naar buiten toe. Dit valt niet op, tenzij je de afdekplaat onder de motor verwijdert. Dan zie je meestal opgedroogde sporen van koelvloeistof op het carter zitten. Wacht je langer, dan gaat de lekkage ook naar binnen toe en krijg je koelvloeistof in de olie. Hierdoor gaat de kwaliteit van de motorolie zienderogen achteruit. Dit verhoogt de slijtage van de motor.
Is je T5 van voor 2007 en heb je nog geen nieuwe waterpomp, dan is het raadzaam om de onderkant van de motor te inspecteren.
Damy

Re: waterpomp kapot?

Bericht door Damy »

vaniac schreef:Bij alle 5-cilinders van voor 2007 kan dit probleem optreden. Het zit in de constructie van de waterpomp. Deze is vanaf 2007 gewijzigd. Meestal begint het met minimale lekkage naar buiten toe. Dit valt niet op, tenzij je de afdekplaat onder de motor verwijdert. Dan zie je meestal opgedroogde sporen van koelvloeistof op het carter zitten. Wacht je langer, dan gaat de lekkage ook naar binnen toe en krijg je koelvloeistof in de olie. Hierdoor gaat de kwaliteit van de motorolie zienderogen achteruit. Dit verhoogt de slijtage van de motor.
Is je T5 van voor 2007 en heb je nog geen nieuwe waterpomp, dan is het raadzaam om de onderkant van de motor te inspecteren.

Bij de 5-cil van 2006 is het ook volgens mij was dit niet aan bouwjaar gerelateerd...
Je waterpomp is trouwens 100% Coulance MELDT DIT BIJ JE DEALER!!
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Re: waterpomp kapot?

Bericht door kristovs »

Coulance, ik veronderstel dat dit garantie is? Of heb ik het mis. In ieder geval, ik heb de bus pas sinds begin mei. Occasie gekocht (bouwjaar 2004) bij een dealer in Luxemburg en dan geimporteerd in Belgie. Van de dealer uit heb ik nog een jaar garantie gekregen. In deze garantie zitten een aantal zaken vervat, maar ook niet alles (net zoals bij gewone garantie vermoed ik). Volgens de dealer kan ik gewoon in Belgie terecht met m'n bus en deze zal dan de factuur doorsturen naar Luxemburg. Ik hoop dat dit alles naar waarheid is en dat ze geen valse omwegjes beginnen te zoeken zodat ik de pomp toch zelf dien te betalen. Langs de andere kant is het mss best dat ze nu reeds stuk gaat zodat ik toch nog een kans heb om niet voor de kosten op te draaien. In ieder geval bedankt voor de reacties, ik weet nu een stuk meer en zal maandag een telefoontje plegen naar de garage in de buurt.
Multivan
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jan 2007, 18:39
Locatie: Delfzijl

Re: waterpomp kapot?

Bericht door Multivan »

Had de vorige week hetzelfde probleem met mijn T5 multivan van juni 2004. Auto had net veertien dagen geleden een grote onderhouds beurt gehad. Na het bijvullen was het koelwater niveau weer onder het minimum. De volgende dag heeft de dealer een nieuwe waterpomp gemonteerd. Kosten 310 euro
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: waterpomp kapot?

Bericht door InfoMuis »

Multivan schreef:Had de vorige week hetzelfde probleem met mijn T5 multivan van juni 2004. Auto had net veertien dagen geleden een grote onderhouds beurt gehad. Na het bijvullen was het koelwater niveau weer onder het minimum. De volgende dag heeft de dealer een nieuwe waterpomp gemonteerd. Kosten 310 euro
Dat was dus niet meer onder coulance ? (dacht dat de coulance voor de waterpomp 4 jaar was).
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: waterpomp kapot?

Bericht door Pim 328 »

Coulance is tot een max. van 4 jaar.
Hier zitten wel een paar haken en ogen aan.

Auto mag geen import zijn, dus de auto moet door Pon geleverd zijn.
Auto moet ten alle tijden dealer onderhouden zijn.
Auto mag niet meer dan 150.000 km gelopen hebben.

Coulance hoeft een dealer niet te geven zijn ze namelijk niet verplicht maar kunnen ze geven voor goodwill voor de klant.

Tevens is de volledige coulance regeling op de schop gegaan, en kan eigenlijk niet meer gezegd worden hoelang je coulance en bij hoeveel km je coulance hebt. Dit moet namelijk allemaal ingegeven worden in een programma en dan wijst pon de coulance toe of af.

Dit moet tegenwoordig met alle delen die je wilt claimen, vroeger moest je namelijk alleen bij motoren, versnellingsbakken het eerst aanvragen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: waterpomp kapot?

Bericht door InfoMuis »

Pim 328 schreef:Coulance is tot een max. van 4 jaar.
Hier zitten wel een paar haken en ogen aan.
....
Dank over de uitleg. Ben maar blij dat ik die pompt bij de grote beurt vorig jaar heb later vervangen. (dan vallen de vervangkosten wel mee)
Plaats reactie