Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Betere remmen voor een T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Betere remmen voor een T5

Bericht door Inbouwer »

Ik ben op zoek naar wat betere remmen voor mijn bus.
Kom uit een BMW tijdperk en die staan bekend om de goede remmen. :klappen
Mijn bus is bijna altijd geladen tegen het maximaal toegestaan gewicht. Ik heb pas mijn 130 pk TDI laten chippen en dat had ik al eerder moeten doen.
Ik heb nu zo rond de 170 pk en hij rijdt nu echt top. Ik heb een automaat en deze manier is precies zoals ik wilde. Een 174 pk is een stuk duurder zeker als je het vergelijkt met een 130 pk versie. Chippen is dan een stuk goedkoper, denk ook aan een de bijteling. Natuurlijk kun je een 174 pk ook nog laten chippen, maar dan loop je het gevaar om de automatenbak over de zeik te helpen.
Genoeg over het extra vermogen, maar je moet het ook tijd tot stilstand te kunnen brengen :politie .

Ik was bij mijn huis tuner en ik vroeg hem of hij iets had om de bus beter te laten remmen.
Hij kwam met de volgende oplossingen:

Oplossing 1, de meest goedkope:
De originele remblokken vervangen voor remblokken die in de racerij gebruikt wordt. Uit me hoofd zitten er blokken-maat onder die ook onder een Seat zitten en daarvoor zijn blokken voor te krijgen die niet veel duurder zijn dan originele blokken. De race remblokken hebben meer bijt.

Oplossing 2, wat extreme:
dit is wat ik als antwoord kreeg

"Praktisch alle T5 bussen worden omgebouwd naar de Porsche remmen.
In eerste instantie, omdat die nog steeds een wereldstandaard zijn, met de zogenaamde monobloc bouwwijze “big reds” (kan ook in zwart hoor) van de 993 biturbo en al naar gelang het budget van de klant met de 6 pods 996 of 7 GT3Cup remmen.
Dat laatste is in het licht van de prestaties van de T5 bus echter zwaar “overkill” en alleen goed voor de “looks”. Daar waar de big reds ook al meer dan voldoende perstatie (bijna 90 cm2 remblok per kant) en looks hebben.
Voor een complete set met de big reds, remblokken, 320 x 32 mm remschijven (die gaan dan praktisch wel weer een eigenaars-/busleven mee), de bells voor de schijven, de RVS ommantelde remleidingen, de klauwadapters en het bevestigingsmateriaal, inlcusief alles dus eigenlijk, komt de prijs schattingswijs op rond de 2700 Euro excl.

De bus zal remmen alsof je een anker uitgooit..."

Nu is de vraag, heeft iemand ervaring met deze 2e oplossing? : :driveT5
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door erik 924 »

Ik heb echt geen klagen over de orginele remmen. Voelen bij lichte pedaal aanraking iets sponzig, maar bij felle pedaal trap wel een goede werking. ABS bijna nog nooit nodig gehad!
Heb toch regelmatig een tandemasser achter het bussie.
Porsche remmen lijken mij iets overdreven.
Tevens is het zo dat de multivan uitvoering met sportonderstel op een of andere mannier ook een ander remsysteem heeft. De remklauwen zijn groter en hierdoor passen de orginele stalen velgen niet meer!!!

Heb wel 174 pk versie. Zit er uberhaupt verschil tussen de moterversies, wat betreft de remsystemen?
Veel succes
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door robindekeiser »

Ik ben ook op zoek naar iets dat wel remt, en hard! rijd nu nog origineel met 130 pk en ben nooit geladen maar het remt nu al voor geen meter! recent blokken vervangen (schijven zijn nog goed) maar het remt niet goed.
Binnenkort moet de bus met een andere turbo naar +/- 250 pk en denk niet dat het dan goed gaat komen.

Jos zegt dat een remmenset van een 3.2 V6 ook goed zijn en zo over zijn te zetten. Denk dat die optie beter betaalbaar is.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door RickyT5 »

Ik weet dat de eigenaar van Xtreme tuning in Poeldijk bezig was met een set Brembo remklauwen onder zijn T5 te monteren.
Stond alleen al erg mooi van die grote rode remklauwen.


Zal eens vragen hoe het daarmee staat en wat dat kost
Rick
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Rick »

RickyT5 schreef:Ik weet dat de eigenaar van Xtreme tuning in Poeldijk bezig was met een set Brembo remklauwen onder zijn T5 te monteren.
Stond alleen al erg mooi van die grote rode remklauwen.


Zal eens vragen hoe het daarmee staat en wat dat kost
Is dat niks voor jou, een likje hittebestendig rood over je remklauwen?

Lijkt me verschrikkelijk mooi staan :love
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door RickyT5 »

Staat misschien wel leuk, ook wel bij het wit als ik het matzwart ooit een keer zat ben.

Maar jij vindt dat matzwart toch niks Rick!!?? :jumpklap Waarom dan wel met rode remklauwen? :bifun
Rick
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Guus NLB »

Een T5 remt echt vrij slecht. Dit is ook nog eens uit een test van Autoweek gebleken :politie
Nu ik die iX55 rij merk ik een groot verschil.
Ter informatie: ik reed en rijd vrijwel altijd leeg en die iX is leeg ook nog eens veel zwaarder !

Dit onderwerp is hier al meer aan de orde geweest. Er is of was een wjw'er actief in dat spul maar ik zou indertijd 'n kleine € 5.000,- kwijt zijn geweest voor zwaardere remmen. Dat werd me te gortig ! :ie
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Rick »

RickyT5 schreef:Staat misschien wel leuk, ook wel bij het wit als ik het matzwart ooit een keer zat ben.

Maar jij vindt dat matzwart toch niks Rick!!?? :jumpklap Waarom dan wel met rode remklauwen? :bifun
Hahaha, een stukje finishing touch wellicht? Heb je je dumpvalve al besteld? :bifun
We raken alleen een beetje offtopic zo, sorry...
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door robindekeiser »

Rick schreef:
RickyT5 schreef:Staat misschien wel leuk, ook wel bij het wit als ik het matzwart ooit een keer zat ben.

Maar jij vindt dat matzwart toch niks Rick!!?? :jumpklap Waarom dan wel met rode remklauwen? :bifun
Hahaha, een stukje finishing touch wellicht? Heb je je dumpvalve al besteld? :bifun
We raken alleen een beetje offtopic zo, sorry...
Ja, misschien kan Henk er beter nog een categorie bij maken: koffie hoek, voor al het gelul wat niet direct met een topic te maken heeft. Zoiets?

Mare, met rode remklauwen ga je niet harder remmen hoor... ;)
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door RickyT5 »

Heb nog geen dumpvalve, en die komt er ook niet op.

Maar effe terug naar de remmen: Morgen rij ik even lang Xtreme tuning en zal ik vragen wat een setje Brembo's kost.

Misschien wel leuk.
Rick
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door sep »

Gewoon de remmen monteren van een multivan v6 ,deze zijn 17 inch ipv 16 inch ,..past altijd en remt ook beter ,en zal waarschijnlijk geen 5000 kosten maar veeeeeeeeel minder .

mvg sep
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik wacht nog even tot XYZ remmen maakt die passen op mijn bus. Mijn maat heeft daar een aantal sets van gemonteerd en is gewoon een brembo cloon.
Kost ook de helft minder :knipoog Moeten wel geimporteerd worden uit Tawain.

Afbeelding

http://www.xyz-racing.com/
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
overbeek
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:25

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door overbeek »

XYZ gaat hem niet worden hoor.
En zkr geen cloon van brembo,
XYZ gebruikt organisch rubber en dit duwd het remblok bij warmte heel slecht terug.
als ik het goed uitleg zegmaar.
Je remmen moet serieus echt remmen en niet een beetje als je dan toch een upgrade overweeg.
Ik zal even iemand vragen die dit ove het rubber wat beter kan uitleggen

Overigens ken ik iemand die heeft ook XYZ onder een auto met 225 pk
en die remmen niet erg goed hoor.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door robindekeiser »

RickyT5 schreef:Heb nog geen dumpvalve, en die komt er ook niet op.

Maar effe terug naar de remmen: Morgen rij ik even lang Xtreme tuning en zal ik vragen wat een setje Brembo's kost.

Misschien wel leuk.
Brembo maakt nog geen complete kit voor een T5

'zit eraan te komen' volgens Brembo woordvoerder
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Jeroen T5 204 »

Dit zijn de XYZ klauwen op de Astra GSI van hem. Zijn als het goed is 4 pots. Hij zegt dat ze prima remmen.

Afbeelding


Kwam deze foto ook nog tegen op mijn hardeschijf, was iemand van hier geloof ik die ermee bezig was.

Afbeelding
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie