Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenspanning

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Bandenspanning

Bericht door Inbouwer »

Pas mijn T5 voor een kleine beurt weggebracht. Nadat ik een lange rit maakte naar de andere kant van het land :ikrij dacht ik wat stuitert de bus toch :nuts :adhd . Ik had net een paar weken de wielen verplaatst, die van de achter as naar de voor as en andersom. Wekelijks controleer ik de bandenspanning (3,3 bar). Zo ook bij deze banden wissel.

Ik besloot om de bus aan de kant te zetten en even te kijken waar het stuiteren vandaan kwam. De banden waren erg warm en ik meten een druk van 4,2 bar :ie :ie :ie in alle banden :bonk :politie :politie . (met een geijkte bandenspanningsmeter die ik altijd in de bus heb liggen) Ik begreep er niets van en heb de banden laten terug lopen naar 3,5 bar. Hoe kon er nu in eens zoveel druk in de banden zitten. Het rijden met banden zou de druk iets oplopen maar toch niet zoveel!!!! Meestal is dit 0,2 bar.

Ineens dacht ik aan de beurt, daar hebben ze de banden dus op 4 bar gezet en door het rijden werd dat 4,2 bar. Bij mij ging de gedachten al van even te bellen naar de dealer hoe dit nu kan. Je raadt het al niet gedaan en met de buurman over gehad. Deze raden mij aan om te kijken wat er op de band staat en dit aan te houden. Bij de maximale load is dat 50 PSI (3,45 bar). Ik heb alle banden toen op 50 PSI (3,45 bar) gezet en ik denk nu is het wel goed. Aangezien de bus meestal rond de 2700 Kg weegt.

Vandaag moest ik weer naar de andere kant van het land. En op de terugweg een klap en het leek of ik over iets heen reed. Wat bleek van me rechter voorband is aan de binnenzijde een deel van het loopvlak weg (20 x 5 cm).

Mijn mening is dat de dealer in de beurt al mijn banden op 4,0 bar heeft gezet :muur :muur :muur :bonk :bonk
Ik checkte ook me reserve wiel en die staat op 4,5 bar :gif :gif :gif

Ik denk dat ik morgen maar een goed gesprek met de dealer moet voeren. Een compleet gezin met 3 kids in de wagen en dan loop je kans dat je een vette klapband krijgt omdat de dealer zoveel druk in de banden pompt.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Bandenspanning

Bericht door Inbouwer »

Nog wat details:

Het gaat om een 19 inch band van Federal:

Federal Formoza FD2
255/40 ZR 19
100y XL
Productieweek 40 in 2008
Max load: 800 Kg
Max druk: 50 PSI (3,45 bar)

Ik zal proberen wat foto's er van te up-loaden maar dat gaat nu wat lastiger. :gif
Laatst gewijzigd door Inbouwer op 23 aug 2009, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Bandenspanning

Bericht door Inbouwer »

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Bandenspanning

Bericht door Wim T4 935 »

Laat ik beginnen met te stellen dat de dealer, ervan uitgaande dat het die betreft welke ik logischer wijs aan jou koppel, niet één is die ik hoog in mijn favorietenlijstje heb staan. Maar dat geldt helaas ook voor veel van zijn collega's.

Als ik foto's zo bekijk dan heb ik mijn twijfels dat een extra druk van slechts 0,5 bar de oorzaak zal zijn. Ik denk eerder aan de fabricagefout in de band daar het loopvlak los lijkt te laten. Of dit eventueel veroorzaakt zou kunnen zijn door een externe oorzaak zoals een steen, houten balk of iets dergelijks op de weg, durf ik niet te zeggen.

Wellicht kan b.v. Bart, de bandenexpert uit 't noorden, daar wel iets over zeggen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bandenspanning

Bericht door robindekeiser »

Ik geloof ook niet dat dit komt door een iets te hoge spanning.

Federal is ook niet echt een top band...
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Bandenspanning

Bericht door bartt4 »

Jaa daar was het bande manneke al met reactie. Wat ik zi op de foto is typisch voor dit soort banden. Federal is inderdaad niet echt een merk wat betrouwbaar is. Heb dit meer gezien bij dit merk. Banden spanning is inderdaad wel aan de hoge kant maar dat geeft normalerwijs niet deze problemen.

Kan zijn dat er ooit iets is geraakt dat de band ff geknepen heeft gezeten (stoepje iets op de weg etc) Dan krijg je separatie tussen loopvlak en karkas (lucht tussen rubber en binnewerk van de band) Wat een klapper tot gevolg heeft. Zekers met grotere velgen en dus ook plattere banden moet je erg oppassen hiermee. Kan soms al voorkomen terwijl je denkt dat zoiets nooit schade kan veroorzaken. Zie je ook bij goedkope cuvver banden in de truck.

Zou persoonlijk een ander merk band kiezen en in iedergeval je andere 3 banden heel kritisch laten bekijken door een goede banden expert.
Zelf verkoop ik nooit dit merk vanwege de vele problemen en de slechte rij eigenschappen van deze band.
Tuurlijk ze zijn goedkoop ik weet het maar meetsal is goedkoop duurkoop. en voor iets meer geld heb je al een stuk betere kwaliteit
RUBBEREXPRESS
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door Guus NLB »

Ik onderschrijf het voorgaande volledig: van 'n te hoge spanning krijg je echt geen klapband, sterker nog, misschien had je 'm met die 4 bar spanning niet of later gehad.
Juist 'n te lage spanning geeft meer 'beweging" in de koordlagen en delen van de band. Daardoor overmatige warmteontwikkeling en separatie.

Zelf ga ik altijd voor A-merk banden maar 'n merk als Hankook heeft tegenwoordig ook zeer goede banden voor weinig geld !
Jayden
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:24

Re: Bandenspanning

Bericht door Jayden »

4 bar voor 19" is goed hoor, rijdt ook met 19" en dunlop banden voor en achter. Ook niet super banden maar staan wel op 4 bar. :yes
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Bandenspanning

Bericht door vaniac »

Tja, die bandenspanning..... Daar lopen de meningen over uiteen.
Mijn dealer had laatst ook mijn banden tot de maximale druk opgepompt 4,6 bar :ie :ie :ie :ie . Mijn bandenmaat is 215/65-16 (Michelin Agilis). Meestal rijd ik onbeladen. Ik gebruik al jaren een druk van 2,8 bar voor en 2,4 bar achter. Ten eerste loopt dit zeer comfortabel en ten tweede is de bandenslijtage zeer regelmatig. Ook het brandstofverbruik is alleszins acceptabel. Ik neem dus aan dat ik niets verkeerd doe. Deze banden hebben er inmiddels zo'n 40.000 km opzitten en vertonen nog altijd 5,5 mm. profiel.
Wanneer ik zeer lange ritten op hoge snelheid ga maken, of met maximale belading moet rijden verhoog ik de bandenspanning voor en achter tot 3,2 bar.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bandenspanning

Bericht door robindekeiser »

Nu we het toch over bandenspanning in het algemeen gaan hebben.

Misschien iemand die een globale tabel kan maken voor verschillende maten velgen en de daarbij horende belasting?

16 inch > ...bar
17 inch > ...bar
18 inch > ...bar
19 inch > ...bar
20 inch > ...bar
22 inch > ...bar

Allemaal dan met een gemiddeld gewicht van 2500 kg.

Ben hier wel benieuwd naar want de aangegeven bandenspanning voor een transporter is gemeten op 16"
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Bandenspanning

Bericht door vaniac »

Als je naar de maximaal toelaatbare bandenspanning kijkt, zie je dat deze lager is naarmate de band breder wordt. Met toenemende loadindex stijgt de maximale bandenspanning weer.
In principe is het zo dat de lucht in de band voor het draagvermogen zorgt. Hoe breder de band, hoe meer lucht van een bepaalde spanning er in de band zit hoe hoger het draagvermogen. Er moet dus een zeker evenwicht zijn tussen gewicht van auto (c.q. wieldruk) en de bandenspanning. Dit staat los van de maximaal toelaatbare bandenspanning. De loadindex moet wel afgestemd zijn op de maximale wieldruk. De wil zeggen dat de loadindex hoog genoeg moet zijn, maar zeker ook niet te hoog omdat dit ten koste gaat van het comfort. In principe moet je er voor zorgen dat de bandenspanning zo hoog is dat het loopvlak van de band over de volle breedte met dezelfde druk op het wegdek gedrukt wordt.
Omdat dit van vele factoren afhankelijk is, is het moeilijk om voor elke auto de juiste spanning aan te geven. In principe moet je ermee experimenteren. Ik houd voor mezelf als vuistregel aan dat je per 100 kg wieldruk 0,4 Bar bandenspanning nodig hebt. Als je uitgaat van 700 kg per band levert dat een bandenspanning op van 2,8 bar :nuts :nuts :nuts :nuts
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door Viking64 »

Valt me op dat iemand als Inbouwer die toch meestal voor kwaliteit gaat dit merk banden monteert.....
Het is wel je enige connectie met de wereld als je rijdt!

Ik ga op safe: ik rij altijd vol geladen (en soms over....) dus mijn spanning is wat VW voorschrijft + nog een beetje voor het eventuele verlies door af en toe een stoep op te rijden.....
Rij dan ook met standaard 16" Miyato meuk en Michellin Agilis bandjes
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Bandenspanning

Bericht door bartt4 »

robindekeiser schreef:Nu we het toch over bandenspanning in het algemeen gaan hebben.

Misschien iemand die een globale tabel kan maken voor verschillende maten velgen en de daarbij horende belasting?

16 inch > ...bar
17 inch > ...bar
18 inch > ...bar
19 inch > ...bar
20 inch > ...bar
22 inch > ...bar

Allemaal dan met een gemiddeld gewicht van 2500 kg.

Ben hier wel benieuwd naar want de aangegeven bandenspanning voor een transporter is gemeten op 16"
Hangt van veel meer af dan alleen de velgmaat. Hou met hogere gewichten van een voertuig gewoon rond het maximale aan. Te zacht krijg je inderdaad met de tijd problemen.
Breuken etc. Ach discussies over banden spanning blijf je houden net als welk merk banden etc.
Is prima goedkoop spul te koop maar ook dure rommel.
Wat ik wel veel zie is dikke velgen er op zetten bus van dik geld en dan een merk band eronder wat niks mag kosten terwijl juist dat rubber er voor zorgt dat je wagen rijd en ook onder extreme omstandigheden blijft rijden
RUBBEREXPRESS
MENTHAL THEO
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 nov 2008, 18:11

Re: Bandenspanning

Bericht door MENTHAL THEO »

Bart, jij als expert wat heb jij voor banden onder je bus ??
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Bandenspanning

Bericht door Inbouwer »

Ik was en ben erg te blij met de Federal banden. Ik kom zoals ik al vaker heb verteld uit een BMW nest en heb aardig wat banden versleten. Mijn laatste 5 jaar reed ik alleen nog maar op Dunlop SP 9000 en dit werd later de SP 9000 sport max. Dit waren ook 19" sloffen. Deze hebben een prijs die rond de 300 euro per band kosten. Ook daar heb ik mee gemaakt met nog 7,5 mm profiel er op dat de binnen wang over 10 cm compleet door scheurde. :gif :gif :gif
Ja, wordt er dan gezegd, te lage bandenspanning dat krijg je dit :nuts .
Ik ben een auto fanaat en om de 2 weken controleer ik altijd mijn banden spanning. Sinds dien ben ik er nog meer op gaan letten en heb ik een orginele
http://www.hap-automaterialen.nl/pictur ... /00033.jpg
MICHELIN bandenspanningsmeter en controleer nu elke week.

De Federal banden slijten perfect vlak af, dus de bandenspanning van 3,3 a 3,45 bar is uitstekend. Ook het comfort zelfs met de 19" velgen is nog enorm goed. Met 17.500 afgelegde km's en nog dik 5 mm op band is ook netjes. Ik wil niet breder gaan dan 245 mm en 19" vind ik wel een mooie maat. Het kan ook een keer vette pech zijn of een samenloop van omstandigheden. Persoonlijk ben ik altijd huiverig voor die Berlijnse kussens (harde platen die op het wegdek zijn geschroefd). Die geven je banden net zo'n lekker tik als je er overheen rijd, zeker met een lage wang.
Voor de prijs kwaliteit verhouding vind ik ze dus erg goed.

Heeft iemand een ander idee dan in de bandenmaat 245/40 R19 met de juiste loadindex?

:wjw
Plaats reactie