Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Regenereren.....

vragen over de T5
Plaats reactie
T5 Erwin
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:22
Locatie: Amsterdam

Regenereren.....

Bericht door T5 Erwin »

Hallo allemaal,

Ik zit met een kleine irritatie omtrent het regenereren van mijn roetfilter.

Mijn T5 130pk 6-bak uit 2009 20.000km op de teller,gaat om de zoveel kilometer zijn roetfilter regenereren, wat volgens de dealer alleen maar kan boven de 2000 toeren, maar die van mij doet het zelfs in de file, en ik merk het omdat hij dan rottig loopt, een beetje schud, en dat je het gevoel hebt dat hij af kan slaan. Ik heb dit gemeld,toen zij de hoofdmonteur dat als het proces eenmaal in gang was gezet het gewoon doorging met regenereren, ook tijdens lage toeren, onder 2000 .

Toch heb ik ergens gelezen dat er ook een fout kan zitten in de software die teveel of te vaak laat regenereren, maar mijn dealer wil niets uitlezen omdat het volgens hem er gewoon bijhoort.

Hoe kom ik er nu achter wat normaal is , en heeft iemand anders hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken,

groet,

Erwin :T54LIFE
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Regenereren.....

Bericht door Donald4Motion »

Hoi Erwin,

Heb je ook geprobeerd de wagen wat echte toeren te laten maken, dus even goed op z'n staart trappen.

Misschien dat je roetfilter dan schoonbrand/blaast.

Om de haverklap regeneren is natuurlijk niet zoals het hoort.
En anders even naar een andere dealer om advies te vragen
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regenereren.....

Bericht door alfagek »

Sorry maar wat is regenereren,?

Wat houd dat in.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Regenereren.....

Bericht door GerJol 716 »

alfagek schreef:Sorry maar wat is regenereren,?

Wat houd dat in.

Gr,
Bob.
Kijk hier maar eens http://www.amt.nl/web/Videos/Video-Rege ... filter.htm

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Regenereren.....

Bericht door Donald4Motion »

vroeger waren nog eens tijden,

Toen een uitlaat ook alleen een uitlaat was. gewoon een holle pijp naar achter :knipoog
T5 Erwin
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:22
Locatie: Amsterdam

Re: Regenereren.....

Bericht door T5 Erwin »

Hallo Donald,

jazeker trap ik hem regelmatig op z'n staart, soms rijd ik in 4 lekker lang door rond de 3500 toeren,ik trek altijd redelijk door in de versnellingen.

Maar ik had begrepen dat tijdens het proces er extra brandstof word inspoten om zo een hogere verbranding in het roetfilter te krijgen waardoor hij beter schoonbrand, of heb ik het mis?

Erwin :T54LIFE
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Regenereren.....

Bericht door Donald4Motion »

T5 Erwin schreef:Hallo Donald,

jazeker trap ik hem regelmatig op z'n staart, soms rijd ik in 4 lekker lang door rond de 3500 toeren,ik trek altijd redelijk door in de versnellingen.

Maar ik had begrepen dat tijdens het proces er extra brandstof word inspoten om zo een hogere verbranding in het roetfilter te krijgen waardoor hij beter schoonbrand, of heb ik het mis?dat kan wel kloppen ja

Erwin :T54LIFE
Mocht je nou heel veel ge**weh**r hebben met je wagen
zou je eens kunnen overwegen om langs JD tuning te rijden en dat zij h'm uitlezen voor je.
Je zou ook kunnen overwegen voor een tuning en dat ze gelijk je 'probleem' verhelpen.
rijdt je bus ook gelijk een stuk lekkerder heb ik van horen zegen :yingyang

Ik denk dat het gewoon een kapotte sensor betreft
T5 Erwin
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:22
Locatie: Amsterdam

Re: Regenereren.....

Bericht door T5 Erwin »

Vandaag voor eerste beurt bij dealer, meteen uitgelezen, en een fout, tijdens regenereren, er is een klep vernieuwd, vraag mij niet welke en waar, maar bus rijd stuk beter.

Erwin :T54LIFE
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Regenereren.....

Bericht door Donald4Motion »

wel erg slordig van je dealer.
Hij wil niks voor je uitlezen als je een klacht heb, maar als je voor een beurt komt wel.
Misschien moet je eens kijken of hij er iets voor gerekend heeft, kost iets van 20euro ofzo.
hij zal het wel in jou tijd gemaakt hebben i.p.v. garantie :politie
tom
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:20

Re: Regenereren.....

Bericht door tom »

De allerbeste manier om te regenereren is het volgende. Je moet dan gedurende 3 minuten volgas rijden, en na deze 3 minuten heel langzaam je gas weer los laten. Wanneer je je gas langzaam los laat komt er meer zuurstof (dus rijker) binnen en zal je heel duidelijk horen dat hij regenereerd. Een beetje hol brommend geluid zul je dan horen. Het lastige is wel dat je echt 3 minuten volgas moet rijden om er voldoende hitte en toeren in te krijgen. Dit zal dan in de meeste gevallen in duitsland moeten gebeuren, want in nederland word dit erg link.

Groet,

Tom nt 199 :yes :politie
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Regenereren.....

Bericht door GerJol 716 »

Haha dat wordt een leuk onkostenplaatje als je er speciaal voor naar duitsland moet. :bonk
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling van het systeem zijn, om pas bij volgas rijden knap te werken.

Hiermee gaat volgens mij het hele roetfilterverhaal onderuit. :muur, zie het meer als geldklopperij.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
dree
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2009, 10:56

Re: Regenereren.....

Bericht door dree »

tom schreef:De allerbeste manier om te regenereren is het volgende. Je moet dan gedurende 3 minuten volgas rijden, en na deze 3 minuten heel langzaam je gas weer los laten. Wanneer je je gas langzaam los laat komt er meer zuurstof (dus rijker) binnen en zal je heel duidelijk horen dat hij regenereerd. Een beetje hol brommend geluid zul je dan horen. Het lastige is wel dat je echt 3 minuten volgas moet rijden om er voldoende hitte en toeren in te krijgen. Dit zal dan in de meeste gevallen in duitsland moeten gebeuren, want in nederland word dit erg link.

Groet,

Tom nt 199 :yes :politie
En als je nou 3 minuten in de 2e versnelling volgas rijdt ?
T5 Erwin
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:22
Locatie: Amsterdam

Re: Regenereren.....

Bericht door T5 Erwin »

Nou jongens, het is gelukt, ben vanochtend in z'n 1 van A'dam Noord naar Schiphol gereden, en geen last gehad van het regenereren.
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

Even serieus, met de nieuwe"klep" geen last meer, dus zal dat wel de storing gegeven hebben.

groet,

Erwin :T54LIFE
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.
tom
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:20

Re: Regenereren.....

Bericht door tom »

Het is natuurlijk niet de enige manier, maar wel het meest doeltreffende voor het roetfilter. En ja, ze slaan echt de plank mis als het om een roetfilter gaat. Sterker nog als je veel kleine stukjes rijdt werkt dat ding namelijk niet, maar verstopt alleen maar.
Hoezo goed voor het milieu, nee goed onderzoek wijst uit dat zo'n roetfilter alleen werkt als de motor echt heet is en toeren maakt. Met andere woorden, als je de hele dag in de stad rondrijd doet het roetfilter niets. Geld trouwens ook voor de egr, dit systeem verstopt ook als je teveel alleen kleine stukjes rijdt.
Dus regelmatig de snelweg op voor het liefst wat langere ritten is echt het beste voor het hele systeem. En dat je niet elke keer naar duitsland rijd, is natuurlijk logisch maar is wel het meest effectief.

Tom
Plaats reactie