Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door J.F.A. »

ben in overweging om mijn t4 TDI van 2000 te tunen van 102 naar ..... pk. W ie heeft hier ervaring mee ? Motor heeft nu 180000 km gelopen. Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door Donald4Motion »

een tuningbox kost weinig en je hebt absoluut geen garantie en erg grote kans op motorschade.
je kan je beter bij bewezen producten houden.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door dennisvt4 »

mee neefie heeft er 1 op de bus, ik vind deze vaak erg veel roken en dus teveel brandstof inspuiten, hier zit dus het gevaar van motorschade, en ik begreep dat je noodloop ook niet meer gegarandeerd is
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door olle griese »

Ik heb er een in m,n T5 gehad en heb de turbo er mee om zeep geholpen.
Reparatiekosten: 1500 euro
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door SCOTT »

afblijven .
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door Henk-1 »

Ik zou geen tuning box ala powerbox erin zetten.

Het is beter om je T4 te chiptunen, kan bij http://WWW.CHIPMEISTER.NL of http://www.weetjewel.com/marja.htm
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoek eens hier op het forum met de zoekfunctie naar termen als "powerox" en "chiptuning" dan kun je even wat lezen hierover.

Powerbox achtige oplossingen zet je tussen de motorcomputer en de motor, hierbij worden de signalen van het management aangepast zodat de motor meer diesel inspuit dan standaard. Eventueel worden zelfs signalen van de motor naar de computer gemanipuleerd wat nog gevaarlijker is omdat de computer dan te laat of niet reageert op signalen die noodloop moeten veroorzaken.

Bij chiptuning worden kenvelden in de motormanagementcomputer aangepast waardoor de computer anders berekend hoeveel diesel op wwelk moment ingespoten wordt (en eventueel hoeveel druk je turbo mag leveren) de signalen van de motor komen gewoon normaal bij de computer aan en worden ook als normaal verwerkt waardoor de computer tijdig ingrijpt als er gevaar dreigt.

Oké chippen kost snel 3 x of meer zoveel als een powerbox, maar één schade en je ben vele malen meer kwijt, bovendien loopt een gechipte motor schoner en zuiniger dan een gepowerboxte
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
siebrand 804
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:14
Locatie: volendam
Contacteer:

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door siebrand 804 »

ik heb 1500000 km met een powerbox gereden je noodloop blijft het gewoon doen maar chippen is beter maar als dat te duur is is dit een oplossing maar je moet niet hem open draaien tot vol vermogen als je hem erin zet kan je hem afstellen als hij teveel geeft gaat de bus in noodloop dan gewoon een slag terug zetten dan zit je veilig gr siebrand
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door SCOTT »

siebrand 804 schreef:ik heb 1500000 km met een powerbox gereden je noodloop blijft het gewoon doen maar chippen is beter maar als dat te duur is is dit een oplossing maar je moet niet hem open draaien tot vol vermogen als je hem erin zet kan je hem afstellen als hij teveel geeft gaat de bus in noodloop dan gewoon een slag terug zetten dan zit je veilig gr siebrand

Ik vind dit totaal geen oplossing! En zuiniger rijden doet ie ook al niet ....
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door Roger B. (11)61 »

het gevaar zit hem in het feit dat je niet weet wat een powerbox allemaal wel en niet manipuleerd, en dus ook niet weet in hoeverre de powerbox het moment van noodloop aanpast.

Dat jij toevallig 150.000 met een powerbox rijdt zonder problemen zegt niets over het gevaar van de powerbox.
Zolang ere niets verkeerd gaat met de sensoren en aktuatoren in en aan de motor, gaath et ook met de powerbox eraan wel goed, Heet gevaar komt pas als er wel iets mis gaat en de motorcomputer in zou moeten grijpen, maar door de powerbox die signalen verzwakt (en dus nog niet als gevaarlijk herkend) bij de motorcomputer aankomen.

Bij (goede) chiptuning heb je dit niet omdat de noodloopparameters niet veranderd worden (of in elk geval gecontrolleerd veranderd worden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door Rotor »

Roger hij heeft er geen 150.000 mee gereden maar 1500.000, dus geen slecht ding na zoveel km.. :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wie kan mij eits vertellen over een tuning box

Bericht door Roger B. (11)61 »

owja, zie het, dan moet het wel een hEEL goede powerbox zijn....extra power EN een miljoen kilometers levensduur erbij :toppie
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie