Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandstoffilter en meer..........

vragen over de T5
Plaats reactie
eduard
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:53

brandstoffilter en meer..........

Bericht door eduard »

Bij mijn T5 130 pk van 2004 107.000 km gelopen werd te laat het brandstoffilter vervangen! Kreeg het pas in de gaten toen de motor niet meer op toeren kwam.
Had nl bij 84.000 beurt gehad en filter gaat er pas bij 90.000 uit!!!!
Dealer bij 104.000 filter vervangen alleen rijdt de auto niet meer zo fijn als gedaan.

Onrustig, pakt niet meer zo lekker op bij lage toerentallen.
Dealer denkt dat mogelijk de brandstofpomp te lijden heeft gehad door zwaar vervuild brandstoffilter................ daar er allerlei biostoffen bij de diesel zouden zitten wat het filter én pomp geen goed doen.

Wie heeft ook deze ervaring en weet raad????
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: brandstoffilter en meer..........

Bericht door Pim 328 »

De officiele vervangingstermijn van het filter is 120.000 km en niet 90.000 km

Zal eerder denken dat de turbo niet meer goed op pakt en zou eens met de tester eraan gaan rijden .
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: brandstoffilter en meer..........

Bericht door Pascal-141 »

is 120,000km niet verschrikkelijk lang om een brandstoffilter te vervangen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: brandstoffilter en meer..........

Bericht door Pim 328 »

Dat vind ik ook maar is toch de officiele termijn dit geldt trouwens ook voor het luchtfilter.

Die laatste heb ik al vaker bij 60.000 km pikzwart gezien en helemaal verstopt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: brandstoffilter en meer..........

Bericht door robindekeiser »

Brandstoffilter dient vervangen te worden bij 90.000km
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: brandstoffilter en meer..........

Bericht door BigRuud »

robindekeiser schreef:Brandstoffilter dient vervangen te worden bij 90.000km
Dat Pim dat niet weet? hij is monteur bij een volkswagen dealer.

Wel vreemd dat jij dit wel weet, maar niet weet dat er 2 uitvoeringen zijn van de 174 pk versie. In jouw Topic over de verandering van de 130 turbo naar 174pk turbo geeft "Heemskerk" nog aan dat er twee 174pk uitvoeringen zijn.
heemskerk schreef:
robindekeiser schreef:Goedendag mede WJW-ers

zoals de titel al vermeld heb ik een vraag mbt de turbo van een 174. Ik wil deze zelf monteren op mijn 131.
Weet iemand wat voor aanpassingen hiervoor gedaan moeten worden? Ik heb zelf vernomen dat ik alleen de luchtinlaatpijp moet vervangen, dat de rest zo moet passen.

Na deze 'ombouw' zal de bus naar JD gaan voor een chip op maat.

Alvast bedankt.
Ik heb mij wijs laten maken dat de AXD en de AXE identiek zijn op turbo, software en bak(kortere verhoudingen) na. Er zijn twee soorten 128kw turbo/uitvoeringen`dacht ik. ben wel benieuwd het kostenplaatje.
Ook zou de accelaratie beter zijn dan de 128kw standaard door kortere 96kw bak. Gaat bonnetjes opleveren..... :politie
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: brandstoffilter en meer..........

Bericht door Henk250 »

De vervangtermijnen van VW moet je met een korreltje zout nemen.
Bij de T4 wordt de distributie vaak bij 90.000km vervangen,hoewel 120,000 wordt voorgeschreven.
VW (dealer hier ) zegt dat als er voor 120.000km iets gebeurt,dit je eigen risico is.
Automaatbakken T4 ook 120.000 km volgens boekje olie vervangen,dus niet,die gaan stuk,geen garantie.

:muur :muur

Gewoon eerder vervangen,kost wat meer,maar is zeker aan te raden.
Daarbij wil ik zeker Pim niet afvallen,integendeel,maar de ervaring leert anders dan de voorschriften
en adviezen van VW.

:T54LIFE
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: brandstoffilter en meer..........

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Ik heb bij 90000km mijn brandstoffilter vervangen.
Nu heb ik de oude voor de gein even doorgezaagd om te kijken hoe de staat van vervuiling was aan de binnen zijde.
Als ik geweten had dat deze er nog zo uit zou zien had ik hem nog stil laten zitten.
Maar je moet ergens vanuitgaan niet waar.
En ik heb ergens horen fluisteren dat bij sommige pompstations vlak na het vullen van de tanks zoveel vuil opwerveld van de bodem, dat je filter in een keer vol kan zitten met rotzooi.
Als je net gaat tanken op dit verkeerde moment.
Het luchtfilter echter doe ik echter tussien het olieverversen nog een keer extra.
De vervuiling vind ik na 15000km al zodanig dat ik er dan al liever een nieuwe in doe.

Succes allemaal.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: brandstoffilter en meer..........

Bericht door Danny »

De door VW gehanteerde criteria is natuurlijk gebruiksafhankelijk maar doorsnee gezien kom je er makkelijk mee.
Voor de 130 pk is voorzien alle 120.000 km brandstoffilter vervangen en de luchtfilter eveneens of alle 4 jaar.
bron VW.
Plaats reactie