Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BPM?

vragen over de T5
Plaats reactie
gerjan355
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2009, 08:52

BPM?

Bericht door gerjan355 »

Hallo allemaal.

Omdat ik de T5 zo verschrikkelijk mooi vind willen we er graag één kopen. Om een lang verhaal kort te maken: Er moet eerst een huis verkocht worden voordat dit gebeurd. We gaan hem voornamelijk particulier gebruiken, mijn vrouw heeft een schoonmaakbedrijf(je) opgericht en de zakelijke worden gedeclareerd van het bedrijf.

Nu heb ik wat vragen over BPM:

-Als ik een T5 van een bedrijf van vóór 1-juli-2005 koop dan betaal ik geen BPM, klopt dit?
-Moet ik BPM betalen als ik de T5 van een particulier koop en het bouwjaar na 1 juli 2005 is? Deze is dan toch al betaald?

Wie weet dit?

Groeten Gerjan
bas 297
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:45
Locatie: Hoofddorp

Re: BPM?

Bericht door bas 297 »

als hij van voor 1 july 2005 is,is er geen bpm ! ikzelf heb er ook 1 aangeschaft van juni 2005 ( 50000 km ) ,omdat er geen bpm op zit,en ook mijn bijtelling dus aantrekkelijker is !

gr bas 297/200 :T44EVER :driveT4 :T54LIFE :driveT5
ben der weer , ..........was rustig zeker zonder mij ? gr bas
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: BPM?

Bericht door InfoMuis »

Als je hem van een particulier koop is de bmp betaald.
Damy

Re: BPM?

Bericht door Damy »

Als je een T5 zakelijk koopt van een particulier kan je hem niet aftrekken van de belasting en wel omdat een particulier geen btw nummer heeft en dus ook geen omzetbelasting betaald en geen factuur kan verstrekken.
En als je hem zakelijk koopt bij een dealer betaal je geen bpm meer, na toetsing van de belastingdienst krijg je spoedig een brief dat je als ondernemer (mits je kan aantonen meer zakelijk dan prive te rijden) BPM vrij bent.

BPM is niet meer bij zakelijke rijders lees: zakelijk geen privegebruik!
paddy
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2008, 22:58

Re: BPM?

Bericht door paddy »

een auto kopen van een particulier is wel degelijk mogelijk zonder aankoop bon ,die mag je dan zelf maken van de belastingdienst onder vermelding van wat de aankoop is, het bedrag, je kan zelfs de btw terug vragen als je dat even voor ze uitrekend
dus niet het aankoop bedrag min 19% want in het aankoop bedrag zit al btw .even na vragen bij de boekhouder anders!!
maar weet heel zeker dat het mogelijk is daar ik ook zelf veel aankoop particulier of tweedehands.

leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker

mvg paddy
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: BPM?

Bericht door Guus NLB »

Beste Gerjan, denk héél goed na over de consequenties van de aanschaf:

-als je een grijskenteken-auto koopt van vóór 01-07-2005 betaal je bijtelling over de nieuwprijs van toen ex. bpm maar incl. btw.
-koop je een T5 Comfortline met dubbele cabine, 130 pk, en wat extra's, zit je bij een auto van 2005 zomaar aan een bedrag van € 37.500,- Dan heb je dus nog niks aparts.
-De bijtelling komt dan op (25%) € 9.375,-/jr. Dáár betaal je dus belasting over, niet over het bedrag wat jij voor de bus betaalt.
-koop je een T5 van ná die datum, heb je een bijtelling van 25% over zo'n dikke € 13.000,- bpm meer.
-"op de zaak" is wel weer alles aftrekbaar wat je aan de auto kwijt bent, óók op vakanties, tol in buitenland enz.

Tenslotte: de bijtelling hoeft nooit meer te zijn dan wat de auto werkelijk per jaar gekost heeft.

-als je een marge-auto koopt, die dus van een particulier is geweest (dat kan ook bij de situatie waarbij bv de berijder 'm van de zaak heeft gekocht en later weer ingeruild), ongeacht of je deze rechtstreeks van die particulier koopt of via een garage, kun je onder voorwaarden inderdaad iets van de btw terugkrijgen maar dit is lang niet het normale bedrag.

't Is maar dat je 't weet !
Plaats reactie