Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wiellager??

vragen over de T4
Plaats reactie
lourens
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2008, 22:20

wiellager??

Bericht door lourens »

Beste forumleden,

Sinds een paar weken hoor ik een raar geluid bij een snelheid tussen de 90 en 110 km/u.
Het is een zwaar zingend (misschien ook te omschrijven als een zingend dreunend) geluid.
Het lijkt niet te veranderen als ik met die bepaalde snelheid een linker of een rechter bocht in stuur.
Vorige week had ik iets van 800 kg achterin liggen en toen leek het erger. Toen ik weer zonder gewicht reed leek het geluid bijna helemaal weg om daarna weer geleidelijk terug te komen.
Met ingetrapte koppeling en ook in z'n vrij is het er ook nog, maar het lijkt dan wel iets minder. Dat kan natuurlijk ook komen, omdat dan het motorgeluid voor een groot gedeelte weg is.

Iemand enig idee waar ik naar moet kijken. Kan dit toch een wiellager zijn.
Ik rijd een acv uit 1999 met 230000 km op de teller met handgeschakelde bak.

Bij voorbaat dank voor je reactie.

groet

lourens
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: wiellager??

Bericht door René »

Kijk maar even naar je achter banden, grote kans dat deze geCupt zijn (zaagvertanding in de rijrichting)
Dit kun je goed voelen door met je hand met de draairichting mee het loopvlak te voelen, nu voelt de band redelijk glad aan, nu tegengesteld aan de draairichting, nu voel je als je gecupte banden hebt allemaal weerhaakjes. Deze produceren het geluid.
Nieuwe banden monteren of laten trimmen.

René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: wiellager??

Bericht door j.d.hukema »

Klopte bij mij wel wat berrie en rene zeggen. Heb een paar weken geleden nieuwe banden laten monteren en hij is weer stil. Ik dacht ook dat er van alles aan de hand was.


dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: wiellager??

Bericht door F. de Boer »

Of er zit een breuk in het canvas van de band.

Bij mij was het ook net zo'n geluid of was het een lager, bij mij zat er een lichtte bobbel op de achterband.

succes verder met zoeken
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
lourens
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2008, 22:20

Re: wiellager??

Bericht door lourens »

René ik denk inderdaad dat je wel eens gelijk kunt hebben! Ik heb vandaag gevoeld en voel onregelmatigheden in de achterbanden. Ik sta er wel van versteld, dat dat zoveel lawaai kan maken.
Hoe komt dat eigenlijk dat "gecupt"zijn. Slechte schokbrekers? Die heb ik 6 maanden geleden vernieuwd.
Nieuwe banden vind ik eigenlijk zonde van het geld, omdat er nog erg veel profiel op zit en het zijn Michelin agilles (dus zeker niet de slechtste). Trimmen is dat een dure aangelegenheid? Of heb je met oude banden kans dat het sneller terugkomt en dus toch beter nieuwe banden eronder kunt zetten.


groet
lourens
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: wiellager??

Bericht door René »

Mijn ervaring is eerst 4kant uitlijnen, als dat in orde is dan een kijken naar de leeftijd van de banden (kan er mee te maken hebben)
Trimmen kost iets van 19 euro per band, er wordt een minimale hoeveelheid rubber van je loopvlak afgehaald.

ff knippen en plakken, maar denk dat dat bij een T4 nvt is

Moderne auto’s worden uitgevoerd met steeds grotere velgen en lagere banden. Ophangingen worden steeds lichter uitgevoerd. Het gevolg kan zijn dat uw banden gaan cuppen.


Ook kan het zijn dat er extra geluid en of trillingen onder uw auto ontstaan, zelfs na optimaal balanceren!
Met de Tire Trimmer wordt de band/wiel combinatie “getrimd”. Uw band/wiel combinatie is weer helemaal rond, waardoor er geen cuppen, trillingen en afrolgeluiden meer zijn. U rijdt daardoor niet alleen comfortabeler, maar het trimmen van uw banden heeft ook een positief effect op het aantal kilometers wat met de band gereden kan worden.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: wiellager??

Bericht door pluuke »

lourens schreef:Hoe komt dat eigenlijk dat "gecupt"zijn
Rij je veel met een lege bus, dus onbeladen, heb je eerder last van cuppen.
De band (het wiel) heeft dan minder de neiging om het wegdek te volgen (en de hobbeltjes daarin).

Verder is het sterk afhankelijk is van de geometrie van de wielophanging.
VW's hebben er nogal last van (Polo's, Golfjes) hebben het allemaal.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie