Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Betrouwbaarheid VW

vragen over de T4
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Betrouwbaarheid VW

Bericht door noorwegen »

Ik had een vraag over de betrouwbaarheid van een Volkswagen.
Is de Volkswagen Caravelle een betrouwbaardere auto dan andere merken in de zelfde klasse?
Nou zullen jullie ongetwijfeld allemaal ja zeggen, maar is het dan echt ook zo.
Als ik zo deze site een beetje doorkijk komen er toch veel problemen aanbod.
Ik zelf heb een tijd geleden een Caravelle aangeschaft en ben er wel tevreden mee.
Nu wil ik hem volgend jaar na de winter verkopen en een nieuwere model kopen.
Het zal dan waarschijnlijk een 2000 model gaan worden afgaande van de aanschafprijs.
Wat is beter, een met diesel of een benzine motor, een automaat?
Ik woon in Noorwegen, dus veel bergen (flink klimmen dus) maar kan winters ook koud zijn.
Heb natuurlijk flink wat gelezen op deze site en had ergens gelezen dat na 2003 Volkswagen betere auto’s is gaan maken.
Ik heb nu een 93 model maar nog niet zoveel mee gereden, en dus weinig ervaring dat ik kan zeggen dat het een betrouwbare auto is.

Louis
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door stijnh »

ben je nou echt verwonderd dat je hier veel problemen vindt?
de meeste mensen komen alleen naar het forum als ze problemen hebben.

dat is zo bij alle forums
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door SCOTT »

- Als je regelmatig leest op de site, zie je dat je beslist geen automaat moet nemen omwille van de problemen en ook de hoge kosten ervan.

En elke merken hebben zo hun eigen problemen hoor :nuts
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door Donald4Motion »

Er zijn ook weinig mensen die posten dat hun wagen het erg goed doet.
Maar klachten worden wel wat makkelijker gepost hier. :winter
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door noorwegen »

Ik snap natuurlijk ook wel dat er op een forum alleen maar word geschreven als er problemen zijn.
Maar Volkswagen zal best zijn eigen specifieke problemen/storingen hebben.
Kijk maar wat Scott zegt over een automaat. Iets waar ik bij de aankoop duidelijk op kan/zal letten.
Dus eigenlijk geen automaat kopen. En zo zullen er nog best meer dingen zijn.
Iets waar je dus wat aan hebt als je een VW gaat kopen.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Gebruikersavatar
Caravelle
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:29
Locatie: H berg
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door Caravelle »

Over de automaat lees je idd veel slechte verhalen.
Ik had net gereageerd in het topic; mooi he, zn km stand.

Onze Caravelle uit 2002 automaat heeft nu bijna 315 000 km gereden met de eerste automaat, daar geen enkel probleem mee gehad.
Bij 285 000 originele uitlaat en bij 305 000 km de eerste accu vervangen, daarbuiten ook geen gekke dingen gehad.

De verhalen dat het goed gaat lees je vaak niet, de probleem verhalen des te meer, vergeet dat niet!!
krantenboer
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
Locatie: Hoogkerk

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door krantenboer »

hallo wat betrouwbaarheid kan ik zeggen dat ik meerdere t4 heb gehad waarvan de 1,9d zeer betrouwbaar is de laatste heb ik weggedaan met 763000 km omdat de carosserie af was maar motorisch nog perfect heb nu een 2.5 tdi en hoop dat deze het net zo doet
groeten uut hoogkerk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

gezien het beperkte aantal automaten (in vergelijking met handgeschakelde) T4's die er verkocht zijn denk ik dat je het aantal klachten omtrent de automaat toch wel kunt zien als een teken dat je grote kans op problemen hebt als je een automaat neemt.

Tuurlijk als je een rustige rijder bent en meer dan vw voorschrijft olie en filter vervangt van de automaat dan zal het wellicht meevallen. Maar ik durf te concluderen dat de automaat in de T4 niet sterk genoeg is voor de auto die ze er omheen gehangen hebben.

VW na 2003 betrouwbaardere auto's is gaan bouwen...... vrees dat het eerder andersom is, hoe nieuwer de VW hoe onbetrouwbaarder ie is. Een jaar of 15 geleden waren VW's redelijk onverwoestbare stukjes techniek, relatief simpel en daardoor betrouwbaar.

Tegenwoordig moet het allemaal high-tec zijn (overheidseissen en marktontwikkeling) en wordt er teveel techniek in een auto gestopt, daarnaast wordt er niet genoeg doorontwikkeld waardoor de klant een in mijn ogen veel minder betrouwbaar produkt koopt dan in de negentiger jaren of nog vroeger.

Of een T4 betrouwbaarder is dan de andere bestelauto's van het zelfde formaat?

Ja, ik denk het wel, een Vito hoor ik heel veel slechte ervaring van, veel meer dan van de T4 (relatief aan het aantal rijders van het betreffende type waar ik mee praat), een Trafic valt al bijna uit elkaar als ie aan de tweede beurt toe is bij wijze van spreken en de opel en nissan equivalenten zijn niet veel beter....Van de oosterse merken hoor je weinig. De Hi-ace of H200 zijn volgens mij ook betrouwbare busjes, twijfel alleen of ze dat na 350.000km en 13 jaar nog net zo zijn als bijvoorbeeld mijn Caravelle was op die leeftijd en km stand.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Marcel 593
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:11
Locatie: De Westereen

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door Marcel 593 »

Ik heb van de zaak mijn 2e Vivaro in 3jaar maar sta geregeld in de garage met de gekste problemen :muur

met mijn transporter (1999 202000Km) heb ik nog maar 1 keer een probleempje gehad in de bijna 6 jaar dat ik hem heb :toppie

Gr marcel 593
Ik ben milieubewust daarom ga ik met "De Bus"
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

Marcel 593 schreef:Ik heb van de zaak mijn 2e Vivaro in 3jaar maar sta geregeld in de garage met de gekste problemen :muur

met mijn transporter (1999 202000Km) heb ik nog maar 1 keer een probleempje gehad in de bijna 6 jaar dat ik hem heb :toppie

Gr marcel 593
I rest my case......................

:T44EVER :yes :T54LIFE
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door frank884 »

Een simpele regel is:
wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan

er zit steeds meer op die wagens van tegenwoordig
het is wel vaak leuk (airco electrische ramen stuurbekrachtiging enz)
Maar de moderne uitlaatsystemen me div ingewikkelde katalisatoren met ad blue en per cylinderslag wel een stuk of 5 korte computergestuurde inspuitmomenten
hybrydesystemen met accu;s die echt geen 15 jaar mee gaan....
niet 1 of 2 airbags maar er wel een stuk of 10
(kleine aanrijding en je wagen is total los)
enz enz hoe zou die bagger het nog doen na 15 jaar???
of wat voor reparatie kosten zal dit opleveren als die wagen tussen de 10 en 15 is

vaak krijg ik de indruk dat het helemaal niet de bedoeling is van de fabrikanten dat een
wagen 15 jaar of langer mee zal gaan verkopen doe je maar 1x
het is de kunst om na de verkoop ook nog wat aan die klant te verdienen!!!
als je deze peperkoek ziet of wat dat gaat kosten als dergelijke zaken het begeven??
dan hebben ze het goed voor elkaar voor de toekomst
een T3 T4 de oude 200 serie mercedes bussen
een Golfje 2 Diesel,Passat 3 of een G Mercedes (Landmacht), of een Mercedes 190 2.5D
dat waren(zijn) technisch vrijwel onverwoestbare wagens.
ze zijn er niet voor niets gek op voor te exporteren naar landen waar ze niet met de laptop repareren maar met de hamer, tang en een stuk draad.

Gelukkig heeft een T4 als je die gebruikt als personenwagen
met zijn bijna 1000kg laadvermogen en 2000 kg wat die mag trekken
een heleboel "over" qua degelijkheid, vering ophanging (remschijven, koppelingsplaten enz)
tov een gewone luxwagen
:T44EVER
Laatst gewijzigd door frank884 op 21 nov 2009, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door F. de Boer »

Mijn busje van begin 1999 een 102pk heeft me in al die jaren nooit staan gelaten langs de weg. :ikrij
En het onderhoud doe ik niet volgens het boekje.

Dus het is niet allemaal negatief. :muur :yes
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Caravelle
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:29
Locatie: H berg
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door Caravelle »

@ Rober B. Ja ik snap je punt wel hoor. Maar je kunt ook geluk hebben met een automaat.

Mbt de leeftijd van de auto. Ik heb ook de indruk dat de VW's van een 10 tot 15 jaar terug betrouwbaarder zijn dan de nieuwere types.
Kijk maar naar het 2.0 TDI blok welke in veel Passat's geleverd is. Deze is lang niet zo probleemloos gebleken als de oude 1.9 TDI.

Ik kwam voor een paar maanden geleden een ex taxi Caravelle T4 automaat tegen met 6 ton op de teller. Bij 435 000 km is de originele bak pas vervangen. Het bleek dat dit taxi bedrijf nog 1 Caravelle automaat had rijden met 725 000 km op de teller en dat ze deze tot de 1 miljoen willen laten door rijden. Prachtig toch?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

en wat dacht je van die nieuwe T5 met zijn dubbele koppeling met gedempt vliegwiel...(DSG)....

als ik zie wat de dealer vraagt voor het vervangen van koppeling met vliegwiel, dan wil ik niet weten hoeveel het vervangen van die twee moet gaan kosten... als je dan na 8 jaar en 175000 km je koppeling versleten hebt is je auto economisch totall loss :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid VW

Bericht door Multivan Generation »

@ Noorwegen,
als je een andere gaat zoeken en je wilt een leuke voor in Noorwegen,
denk dan eens aan een 102 pk Caravelle (met AXL-motor) en synchro.
Daar zul je geen spijt van krijgen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie