Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dagwaarde

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
richie280
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 dec 2007, 04:18
Locatie: Uden, Holland

dagwaarde

Bericht door richie280 »

hoi weetjewellers

heeft iemand misschien een idee hoe ik de dagwaarde van mijn busje kan berekenen? Op die sites gaan ze allemaal uit van veel nieuwere modellen, ik heb een 2 liter injectie op lpg met dubbele cabine, bouwjaar 1994, met 215000 op de klok.

Ook zou ik graag weten of het iets aan de dagwaarde uitmaakt wanneer ik de dubbele cabine eruit haal?

Alvast bedankt groetjes richie
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: dagwaarde

Bericht door frank884 »

als je de cabine eruit haalt wordt die zeker niet meer waard 3700 liter bagageruimte met de DC
is voor de meeste mensen ruim voldoende dat wordt dan 4500 liter met 2 of 3 zitplaatsen.
De wegenbelasting is gelijk of door een gewichtsafname en opnieuw keuren zou je 1 klasse terug kunnen vallen, maar dat scheelt per maand geen kapitaal

zonder DC is die voor veel mensen minder waard
wij hebben speciaal omdat we een gezin met 4 kinderen hebben een DC
zodat we 2x 3 kunnen zitten
en de bus destijds zonder bpm gekocht kon worden en destijds ook nog een normaal tarief houderschapsbelasting
(een mpv met bagage ruimte) = :driveT4 :T44EVER
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dagwaarde

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik denk ook dat de vervangingswaarde voor een enkelcabine lager ligt dan voor de dubbelcabine, simpleweg omdat die zitplaatsen voor iemand die een auto van die leeftijd koopt (waarschijnlijk als privé auto en niet zakelijk) meer waard zijn dan NOG meer laadruimte (gemiddeld genomen) De dagwaarde zal om andere reden ook lager liggen, de waarde van het dubbelecabine schot (of in elk geval wat van die waarde over is) zal er zeker vanaf gaan, in hoeverre de verkoopwaarde (en dus de eerder genoemde reden voor vervangingswaarde) meewerkt aan de hoogte van de dagwaarde weet ik niet.

Dagwaarde wordt door verzekeringsmaatschappijen gebruikt, of die tabellen ook voor particulieren zo beschikbaar zijn weet ik niet.
Een telefoontje naar je verzekeringsmaatschappij plegen?

Overigens denk ik dat het effect op de dagwaarde in jouw geval sowieso erg minimaal zal zijn omdat de dagwaarde van een 94-er T4 al bedroevend laag is (zeker in vergelijking met wat je voor zo'n auto moet betalen als je er een wil aanschaffen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: dagwaarde

Bericht door rick_k »

Een enkele cabine is met de verkoop minder waard. Dat merk ik wel met mijn bus, maar bij mij moet er af en toe een motor in dus dan heb ik de lengte nodig (ruim 2 meter). De dagwaarde legt aan de opties en wat de verzekering ervan vind. Zo had ik als dagwaarde voor een Peugeot 205 diesel van 1991 vorig jaar nog 1250 euro bij total loss. De verkoop waarde lag rond de 500 euro.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: dagwaarde

Bericht door Elan »

Rick, wil je de waarde weten voor evt verkoop van je bus, of voor de verzekering?
Voor de verkoop kun je denk ik beter je LPG installatie verwijderen als je dubbele cabine.
Veel mensen met meerdere kinderen zoeken een benzine uitvoering voor de ruimte wanneer ze niet al te veel rijden.
Dit omdat de belasting dan nog te betalen is.
Mensen die veel rijden kopen eerder een diesel denk ik, omdat het qua belasting weinig scheelt met lpg en een VW diesel bekend staat om zijn betrouwbaarheid.

Zónder LPG installatie is ie denk ik voor veel gezinnen aantrekkelijker.
Wanneer het je alleen om de verzekeringswaarde te doen is, weet ik niet of dat het dan iets uitmaakt mét of zónder LPG..
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dagwaarde

Bericht door Multivan Generation »

bovenstaande gelezen te hebben,
en ook andere topics,
lijkt het me dat hij een waarde indicatie van zijn bus wil hebben,
om een indruk te krijgen of het nog raadzaam is om deze bus om te bouwen naar camper. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: dagwaarde

Bericht door liv »

Wil hij het niet gewoon weten mbt de bijtelling. Gaat tenslotte om een youngtimer. Voor zakelijke rijders is de bijtelling van 'youngtimers' (15 jaar en ouder) is gebaseerd op de dagwaarde ipv catalogus waarde.
Was t/m 2009 25% van dagwaarde en wordt volgend jaar 35% van de dagwaarde. Het is van mij ook van belang om de dagwaarde te bepalen om deze reden.
groet, Michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dagwaarde

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat weinig zakelijk aangeschafte T4tjes van die leeftijd zijn, met sportieve en luxe modellen kan ik me daar meer bij voorstellen...

Iemand die een T4 zakelijk heeft gebruikt zo'n auto voor de ruimte en om dus naar de klanten te gaan, dan is een oude auto vaak toch te risicovol, zeker als er ook nog aardige afstanden afgelegd moeten worden (heb dit zelf afgelopen maanden aan den lijve ondervonden.

Een auto die je prive hebt op de zaak zetten is vaak minder interessant dan zelf blijven rijden en zakelijke kilometers bij je eigen bedrijf declareren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie