Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cruise Control modificatie

vragen over de T4
Jacco175
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 mar 2007, 11:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Cruise Control modificatie

Bericht door Jacco175 »

Hallo allen,

Henk heeft net het hele verhaal op de Tips en Trucs gezet, maar ik meld het hier ook nog maar even;

ik heb de Cruise Control op mijn T4 ('98 LWB ACV-motor) aangepast.

Ik begon ervan te balen dat ik als ik de vaart er even uit wou halen ik de CC hard uit moest zetten.
Ik heb nu een heel klein knopje op de pook die hetzelfde doet als de schakelaar op het koppelingspedaal, namenlijk 'even uit'.

Je raakt het knopje even aan, de bus houdt in, je drukt op 'resume' en je gaat weer naar je oorspronkelijke snelheid.

Gisteren lange rit meegemaakt en het rijdt nog weer een beetje relaxter. :lach

Hele verhaal staat op T4 Tips en Trucs, onder Motorisch, met dank aan Henk uiteraard, weetjewel.
reacties en verbeteringen welkom!

hartelijke groet,

Jacco 175
Groningen
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

Jacco , dat zit al op de standaard CC . Als je het knopje (niet de schuif )waar je de CC mee aanzet langer in gedrukt hou dan gaat de bus ook langzamer.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

koos 890 schreef:Jacco , dat zit al op de standaard CC . Als je het knopje (niet de schuif )waar je de CC mee aanzet langer in gedrukt hou dan gaat de bus ook langzamer.
Bij de ene cc is het naar je toe halen, bij de andere van je afduwen.
Maar het zit er standaard op. Je kan er ook mee versnellen met de hendel.

Maak er zelf heel veel gebruik van zelfs.

Berrie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik ook.
een keer drukken en 1 km/u langzamer
een keer aan het schuifje op de hendel trekken, en hopla 1 km/u harder.

Staat ook mooi beschreven in het instructieboekje :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jacco175
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 mar 2007, 11:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jacco175 »

Dat zou toch echt prachtig zijn dat al dat moois er al op zou zitten en ik het al die tijd niet geweten heb.... :bonk ;net als met de ruitenwisserinterval die ik ook niet direct doorhad eerlijk gezegd.

Maar ik heb echt de hele pook volkomen uit elkaar gehad, en ik kan het niet vinden. Ik heb net voor de zekerheid mijn instructieboekje er maar even bij gepakt en ook die rept niet van de functies die hier opgenoemd worden (dan had ik het ook wel geweten)...

maar even voor mijn begrip:
>>Jacco , dat zit al op de standaard CC . Als je het knopje (niet de schuif )waar je de CC mee aanzet langer in gedrukt hou dan gaat de bus ook langzamer.
op mijn handel zit een schuif, en die doet (bij mijn weten) 2 dingen:
1 - cc aanzetten (ON)
2 - resume; naar links bewegen (RES)
verder zit er nog de instelknop op en die stelt de snelheid in. Daar kan ik wel mee harder, niet mee zachter
Bij de ene cc is het naar je toe halen, bij de andere van je afduwen.
Maar het zit er standaard op. Je kan er ook mee versnellen met de hendel.
Wat moet ik dan naar me toe halen? Mijn handel naar me toe trekken verzorgt het grootlicht, dus dat kan het niet zijn.

Kan het zijn dat er later (na '98) betere handels zijn ingebouwd? Of is het een Multivan-handel miscchien?
Op de T&T staat een foto van mijn pook, verschilt die van die van jullie?

IK BEN HEEL BENIEUWD!

Als blijkt dat het er al op zat sta ik mooi voor aap met mijn mod..... :lach :lach :lach
maar goed, een mens is nooit te oud om te leren.
en het zou betekenen dat ik ook snelheid kan minderen, en dat vind ik ook erg handig.

groeten

Jacco 175
T4 LWB; 2,5 TDI (ACV) DC, 1998, blauw.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

hallo, ik heb dezelfde hendel,
maar zoals gezegd zijn er 2 types van cruisecontrol,
ze werken precies andersom.. Dat om het gemakkelijk te maken :knipoog

Heeft niets met multivan of iets dergelijks te maken, cruisecontrol is cruisecontrol.

Wel lekker bezig geweest zeg :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Toen ik het item zag dacht ik: Hééé, dat is verdomd handig.
Maar ook ik moet nu toch vraagtekens zetten bij het verhaal dat dit al standaard op de cc zit.
Ik heb exact dezelfde ervaring als Jacco.
Volgens mijn boekje (van de bus) moet je je koppeling of rempedaal even aanraken om de cc tijdelijk af te schakelen, waarna je weer de oude snelheid kan instellen door de schuifknop naar links te schuiven.
De cc blijft dus op ON staan, de andere kant is OFF, en de drukknop is alleem maar om snelheid te vermeerderen.
In de praktijk is dat ook mijn ervaring.
In mijn Landcruiser werkt het anders, daar is elke tik op de knop een kilometer sneller, en een schuif naar links een kilometer langzamer.
De drukknop werkt als resume knop. bij de schuifknop is rechts ook hier OFF.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
henk88
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:41
Contacteer:

Bericht door henk88 »

Mijne werkt toch weer wat anders,schuifje naar links is aan,doordrukken en los is 2 km harder,knopje indrukken en los is 2km langzamer.
Gas bijgeven kan met de RES schuif ook,maar de kickdown (automaat)komt niet in .
Knop ingedrukt houden,gaat ie langzamer,en blijft hangen waar je hem loslaat.



Cc aan,gas met pedaal geven voor inhalen,en weer los,gaat ie terug naar ingestelde snelheid.

Met remmen CC uit,en je kunt pas bij 40km of sneller de RES functie voelen werken,waarna hij langzaam naar de ingestelde snelheid klimt.

Wa :toppie
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Bericht door theo#94 T4 »

Wat moet ik dan naar me toe halen? Mijn handel naar me toe trekken verzorgt het grootlicht, dus dat kan het niet zijn.


bovestaande zin snap ik niet,want volgens mij zit de hendel van de cc rechts,en daar zit je grootlicht toch niet op,of heb ik het nu fout.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Bericht door jan517 »

Dat heb je dus fout :muur , de CC zit op de linker handel, waar ook de knipperlicht opzit, of je moet een eigenbouw hebben. Op de rechter zit het knopje van de achterruitenwisser.

Ik heb hetzelfde systeem als Jacco :huilen , geen tijdelijke uitschakeling :huilen , en langzamer door op het meest linkse knopje te drukken, dan gaat ie juist sneller.

Misschien is het een soort overgangsmodel, de mijne is van 04-1999 88pk TD(blauwe)I. :vraagteken
grtzz Jan
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Qua bouwjaar kan ik je niet helpen, die van mij is van 1999, maar de CC heb ik pas in oktober op ebay gekocht, het is wel een originele van VW, maar wie weet hoe lang de verkoper die al op de plank had liggen.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

jan517 schreef:
Ik heb hetzelfde systeem als Jacco :huilen , geen tijdelijke uitschakeling :huilen , en langzamer door op het meest linkse knopje te drukken, dan gaat ie juist sneller.

Misschien is het een soort overgangsmodel, de mijne is van 04-1999 88pk TD(blauwe)I. :vraagteken

Nog veel gekker denk ik.

ik had een 1997 102pk met cc, als ik dan op de knop drukte ging hij sneller.
de schuif vertraagde niet.

Later heb ik in deze auto een 150pk motor van 2004 gemaakt.
Sindsdien: op knop drukken vertraagd de bus, aan schuiftrekken gaat hij sneller, Bedrading van de CC is niet gewijzigd.

:bonk :bonk :groteogen :groteogen

Groeten Berrie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Jacco,
na er nog eens over nagedacht te hebben, heb je wel iets unieks gemaakt!
:yes

Bij een T4 heb je om de cruisecontrol tijdelijk even buiten werking te zetten, maar drie opties. (bij een automaat maar 2).

+ Of je trapt even licht de koppeling in, is geen probleem voor de koppeling zelf, want de sensor pakt al heel snel.

+ Of je trapt het rempedaal even in, reageert ook heel snel (ook voor automaat).

+ Of je zet hem tijdelijk even hardwarematig uit.

Jij hebt, als ik het goed begrijp, een knopje gemaakt zodat je hem tijdelijk even softwarematig buiten werking kan zetten, terwijl hij hardwarematig nog aanstaat.
Dus je simuleert eigenlijk een extra sensor voor de cruisecontrol.

Mooie oplossing.

De werking van de knoppen en hoe de T4 daar op reageert, dat is verschillend.
Maar de softwarematige uitschakeling is een sjieke oplossing :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Ik begrijp uit het verhaal van Berrie dat de werking van de CC vooral aan de boordcomputer ligt, en niet zozeer aan het hendeltje.
Want ik neem toch aan dat die met het verwisselen van de motor ook is vervangen?

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Bericht door jan517 »

Misschien is de software van de computer aan te passen?
Dit is misschien een vraag voor Marja, zij kunnen ook de software voor het motormanagement aanpassen, dusss.
grtzz Jan
Plaats reactie