Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel

vragen over de T5
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

standkachel

Bericht door goudriaan »

hallo,
ik heb een t5 california met regelbare standkachel.
verwarmt de standkachel ook de koelvloeistof van de motor ? Het voordeel zou dan zijn dat je minder met een koude motor rijdt en daardoor minder slijtage enz.

zo ja, hoe lang zou de standkachel moeten draaien voordat de motor redelijk voorverwarmd is?

ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: standkachel

Bericht door Donald4Motion »

Die van mij werkt ook nog niet. dus ben ook erg benieuwd naar het antwoord.
Het moet wel beide kunnen werken.

Mijn dealer kan er ook niet echt uitkomen :bonk

Ps. heb je wel beide stickers van webasto in je deur?
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: standkachel

Bericht door navi16 »

koelvloeistof van de motor word +/-60 graden dus je heb geen koude start.
kachel draait ongeveer 30min.
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Jeroen T5 204 »

Bij mij wordt de koelvloeistof pas warm als ik de bus start. Als het onder de 7 graden is slaat hij aan.

De thermo top c van Webasto hoort dit wel te doen, maar ik heb niet het idee dat hij dat bij mij doet.

Als ik de afstandsbediening gebruik gaat alleen mijn interieur verwarmer aan. Airtop 3500 van Webasto.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: standkachel

Bericht door Harry4motion »

Kun je dit er ook achteraf in laten bouwen? Ik heb het niet maar als ik dit zo lees zou het zo moeten werken:
Je drukt op een knopje van een afstand bediening als je net uit bed stapt en een half uur later zit je in je warme auto zonder ruiten te krabben :ikrij
Dat is natuurlijk echt een geniale optie :gekte
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: standkachel

Bericht door navi16 »

Jeroen T5 204 schreef:Bij mij wordt de koelvloeistof pas warm als ik de bus start. Als het onder de 7 graden is slaat hij aan.

De thermo top c van Webasto hoort dit wel te doen, maar ik heb niet het idee dat hij dat bij mij doet.

Als ik de afstandsbediening gebruik gaat alleen mijn interieur verwarmer aan. Airtop 3500 van Webasto.
dan is je verbrander verstop !!!! bij mijn bus is pas vervangen en nu werkt perfect
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door navi16 op 14 dec 2009, 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: standkachel

Bericht door navi16 »

Harry4motion schreef:Kun je dit er ook achteraf in laten bouwen? Ik heb het niet maar als ik dit zo lees zou het zo moeten werken:
Je drukt op een knopje van een afstand bediening als je net uit bed stapt en een half uur later zit je in je warme auto zonder ruiten te krabben :ikrij
Dat is natuurlijk echt een geniale optie :gekte
ja dan kan !!!!!! als je thermo top in je auto hebt kosten +/-600 euro
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Lisboa

Re: standkachel

Bericht door Lisboa »

Harry4motion schreef:Kun je dit er ook achteraf in laten bouwen? Ik heb het niet maar als ik dit zo lees zou het zo moeten werken:
Je drukt op een knopje van een afstand bediening als je net uit bed stapt en een half uur later zit je in je warme auto zonder ruiten te krabben :ikrij
Dat is natuurlijk echt een geniale optie :gekte
Idd geniaal!
De sleutels van m'n T5 liggen op m'n nachtkastje, vanuit m'n bed onder de warme dekens start ik de standkachel met de afstandbediening(tot 1000 mtr), ik blijf nog ff liggen, binnen 20 minuten worden de ruiten ijsvrij en binnen een half uur is het zeer aangenaam in het interieur, snel aankleden en dan m'n heerlijk voorverwarmde T5 binnenstappen.
Ik wuif nog even naar mijn lieve buurtjes die druk in de weer zijn om de ruiten te krabben van hun auto. :bifun
Tja, erg veel comfort voor een paar centjes meer, naast de koelkast in de zomer een waardevolle investering in de winter voor m'n T5.

Voordelen?
Goed voor je auto, geen koude start meer, motor voorverwarmd, minder slijtage, minder schadelijke uitstoot dus vriendelijk voor het milieu, veilig door ruiten die volledig ijsvrij zijn en aan de binnenzijde niet bewasemt, gek genoeg zie je nog steeds idioten die met 'kijkgaten' in de ruiten de weg op durven met hun auto.

Af en toe slaap ik ook wel eens in de auto, vorig jaar met -15 buiten heerlijk onder de wol, s'morgens ff de standkachel opstarten en heel snel is het heerlijk ontwaken in de T5. (alleen als je s'nachts naar het toilet moet heb je een probleem :ie )

Qua onderhoud wordt door webasto aanbevolen het hele jaar door de standkachel eens per week te laten draaien voor de smering en het uitdrogen van de rubbers te voorkomen. In de zomer natuurlijk met de temperatuurschakelaar op kou.

Groeten,

Luuk
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Jeroen T5 204 »

navi16 schreef:
Jeroen T5 204 schreef:Bij mij wordt de koelvloeistof pas warm als ik de bus start. Als het onder de 7 graden is slaat hij aan.

De thermo top c van Webasto hoort dit wel te doen, maar ik heb niet het idee dat hij dat bij mij doet.

Als ik de afstandsbediening gebruik gaat alleen mijn interieur verwarmer aan. Airtop 3500 van Webasto.
dan is je verbrander verstop !!!! bij mijn bus is pas vervangen en nu werkt perfect
Afbeelding

Afbeelding
Denk niet dat mijn verbrander verstopt is, hij heeft nog nauwelijks gebrand in die 3 jaar dat ik de bus heb.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

Re: standkachel

Bericht door goudriaan »

vanochtend een half uur de standkachel laten branden.
heerlijk warm in het blik en ruiten schoon, maar: mijn motor wordt niet voorverwarmd. Ding blijft ijskoud en als ik de motor start is de kachel van de motor ook ijskoud :winter en blijft dat de eerste tijd ook. Dus volgens mij verwarmt de standkachel de koelvloeistof niet........
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: standkachel

Bericht door Donald4Motion »

je moet een vloeistofvoorverwarmer daarvoor hebben. staat op de stickers in je deur (als het goed is)
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: standkachel

Bericht door navi16 »

Jeroen T5 204 schreef:
navi16 schreef:
Jeroen T5 204 schreef:Bij mij wordt de koelvloeistof pas warm als ik de bus start. Als het onder de 7 graden is slaat hij aan.

De thermo top c van Webasto hoort dit wel te doen, maar ik heb niet het idee dat hij dat bij mij doet.

Als ik de afstandsbediening gebruik gaat alleen mijn interieur verwarmer aan. Airtop 3500 van Webasto.
dan is je verbrander verstop !!!! bij mijn bus is pas vervangen en nu werkt perfect
Afbeelding

Afbeelding
Denk niet dat mijn verbrander verstopt is, hij heeft nog nauwelijks gebrand in die 3 jaar dat ik de bus heb.
ik zou zeggen ga langs Webasto dealer ze kunnen kachel voor je uitlezen !!!!
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: standkachel

Bericht door BigRuud »

Jeroen T5 204 schreef:
navi16 schreef:
Jeroen T5 204 schreef:Bij mij wordt de koelvloeistof pas warm als ik de bus start. Als het onder de 7 graden is slaat hij aan.

De thermo top c van Webasto hoort dit wel te doen, maar ik heb niet het idee dat hij dat bij mij doet.

Als ik de afstandsbediening gebruik gaat alleen mijn interieur verwarmer aan. Airtop 3500 van Webasto.
dan is je verbrander verstop !!!! bij mijn bus is pas vervangen en nu werkt perfect
Afbeelding

Afbeelding
Denk niet dat mijn verbrander verstopt is, hij heeft nog nauwelijks gebrand in die 3 jaar dat ik de bus heb.


Hey Jeroen, dat zegt niks, ik rij veel korte stukken en die van mij was na net 2 jaar overleden. Is geheel vernieuwd. Koste iets van een duizend euro, mij gelukig niet. Lang leve de verlengde garantie.

Ze kunnen hem bij de dealer zo uitlezen met de computer opstarten zodat ze hem testen kunnen.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
rvanderraad
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 dec 2008, 09:57
Locatie: hoofddorp

Re: standkachel

Bericht door rvanderraad »

ik heb gewoon een kacheltje er in staan met een tijd klok stroompie uit me schuurtje een klaar
helemaal top niet meer krabben en lekker warm en ik toeter ook nog even naar de buurtjes :winter :winter
die met een CD hoesje staan de kloten :bifun :bifun
Kan je timmeren, zullen we dan een wip maken?!
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik denk dat ik hem ook wel even laat uitlezen. Gister morgen wou ik de standkachel aanzetten met de telestart.
Het lampje ging vervolgens groen branden zoals het hoort.

Maar de standkachel ging even aan en hij ging vanzelf weer uit. Later nog eens weer geprobeerd, weer steeds aan en uit.

Toen heb ik de bus gestart en de motor maakte een erg raar geluid. Moeilijk starten!!! Toen de motor liep werkte de interieur verwarmer weer zonder problemen.

Dus denk dat de Thermo Top de problemen veroorzaakt.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie