Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

profielbanden

vragen over de T4
Plaats reactie
boosies
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 feb 2008, 14:49

profielbanden

Bericht door boosies »

Wij willen in Juni naar Noorwegen. Nu hebben we al ervaring met het vastzitten in de modder daar en willen dat nu dus voorkomen. We willen 2 profielbanden onder onze T4 monteren. (voor)
Weet iemand welke we dan moeten hebben?
Winterbanden zijn natuurlijk geen optie.

groet Ron :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: profielbanden

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarom zijn winterbanden geen optie? een goede M&S band heeft (de naam zegt het al (Mud and Snow)) ook goede eigenschappen in de modder. Bovendien heeft zo'n band (liefst alle wielen voorzien van zo'n band) ook nog nut in de winter thuis.

Verder (mits verkrijgbaar in de juiste maatvoering) kan ik BF goodrich All Terrain aanraden.

Het probleem met modder is dat elke ondergrond een andere band vraagt, zand heeft een andere band nodig dan natte blubber, en dat vraagt weer andere bandeigenschappen dan gravel enz enz enz. Ik weet niet wat je (gezien je alleen de voorbanden van die banden wil voorzien) van een tweewiel aangedreven T4 verwacht in het terrein, maar het zijn wel 2000kg met relatief laag gewicht op de aangedreven wielen..... ergens houdt het op, Natuurlijk is goed rubber van belang, maar staar je daar niet blind op
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: profielbanden

Bericht door Multivan Generation »

Wij zijn al een paar keer naar Noorwegen geweest,
en we staan soms ook achteraf,
maar nog nooit vastgezeten hoor.

Meestal is het een kwestie van "het terrein goed "lezen"" voordat je je auto ergens wegzet.
:knipoog

Ik zou er geen andere banden voor kopen!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: profielbanden

Bericht door Roger B. (11)61 »

of, en dat klinkt veel gekker dan het is, sneeuwkettingen meenemen, investering valt mee, gaat jaaaaaaren mee en neemt weinig ruimte in beslag, maar kan ook in de modder akelig meer grip geven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Giel
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007, 08:33

Re: profielbanden

Bericht door Giel »

Kom zelf ook regelmatig in die contreien en had uiteraard hetzelfde probleem.
Oplossing was voor mij simpel: twee kunsstof oprijplaatjes van ong. 50cm. lang gekocht bij Obelink en ze hebben mij (en diverse medekampeerders) fijn geholpen.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: profielbanden

Bericht door Duveltje-77 »

ik zou zelf ook voor mud en snow banden kiezen :toppie

wij gebruiken ze in de cross ook wel alleen snijden we ze ook nog op
dit natuurlijk niet doen voor de openbare weg :muur
rijdt een beetje vreemd

en voor als het echt niet meer wil plankjes of kettingen gebruiken

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
syncro4wd
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2007, 13:05
Locatie: stockholm

Re: profielbanden

Bericht door syncro4wd »

Hoi ,

Grovere of offroad banden hebben vaak een grotere maat, staat een beetje vreemd als je auto voor hoger is dan de rest.
Winterbanden of nog beter een een matje zoals eerder aangegvene is een beter optie en veel goedkoper voor die ene reis.

Zelf rijd ik met General grabbers AT2 in de maat 215/70/15 en dit is de maxium grootte zonder te gaan zagen. In het terrein(geen zware offroad) willen ze nog wel eens ergens tegen de carrosrie aankomen maar niet als ik op de verharde weg rij.

Erwin
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: profielbanden

Bericht door Travel Wolf »

Los van de banden... een simpele toch heel erg aan te raden iets: ik heb standaard 2 grip/antislip matten liggen die je onder de wielen kan leggen als je vast zit. Die gebruikte ik met mijn vorige (personen)auto al (ook in Scandinavië in juni, wat jij wil...). Nu heb ik sinds september jl. dus een VW camperbussie :driveT4 en die heb ik nu al in die korte tijd hier in Nederland dankzij die matten uit de modder en een keer uit de sneeuw gereden. Ja, ik kom nog wel eens op gekke "niet geasfalteerde" plekken :yes

Kosten van die matten... tussen de 5 en 10 euro. :nuts Ik heb ze ooit gekocht bij kampeerhal Vrijbuiter in Roden, maar Halfords ofzo heeft ze ook vast wel.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: profielbanden

Bericht door bartt4 »

boosies schreef:Wij willen in Juni naar Noorwegen. Nu hebben we al ervaring met het vastzitten in de modder daar en willen dat nu dus voorkomen. We willen 2 profielbanden onder onze T4 monteren. (voor)
Weet iemand welke we dan moeten hebben?
Winterbanden zijn natuurlijk geen optie.

groet Ron :T44EVER
diverse keren daar geweest. weet niet waar je wil gaan rijden maar normaliter gewoon overal wegen hoor waar je met normale banden kan voldoen
RUBBEREXPRESS
boosies
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 feb 2008, 14:49

Re: profielbanden

Bericht door boosies »

Bedankt voor jullie reacties,
we zijn 2 jaar terug ook in Noorwegen geweest en dit was bijna alle dagen regen. Ik kan je verzekeren dat dan de kans om vast te komen te zitten groot is.
W.s kiezen we voor de matjes, makkelijk mee te nemen en nemen niet zoveel ruimte in.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: profielbanden

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar ben nog steeds benieuwd waarom winterbanden geen optie waren......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie