Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Leak Stop vraagje i.v.m. mogelijke kachel lekkage

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Leak Stop vraagje i.v.m. mogelijke kachel lekkage

Bericht door Johan191 »

Er bestaat van dat spul wat je kunt gebruiken om een minimaal gaatje in je radiator te kunnen dichten (leak stop) heet dat geloof ik.
Is dat spul ook bruikbaar wanneer je een minimaal gaatje in je kachel hebt.

Ik zoek namelijk nog steeds een oplossing voor het verlies van koelvloeistof. En dat raak ik alleen kwijt wanneer ik de kachel gebruik.

Of zit er niks anders op dan de kachel te vervangen ? Tsja de lekkage heb ik nog steeds niet gevonden maar het kan alleen maar in de kachel zitten volgens mij.
Automatische vervolgvraag: Wat kost een andere kachel ?
Laatst gewijzigd door Johan191 op 16 jan 2007, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Bericht door GerJol 716 »

Hoi Johan

De "kachel" oftewel warmtewisselaar kost ± €120,- nieuw bij de dealer.

Ik heb ook wel eens lekkage gehad bij een personenauto, en toen ook geopperd er een pil o.i.d. in te gooien.
Maar bij de garage werd gewaarschuwd dat bep. kanalen ook vernauwen kunnen waardoor het middel weer problematisch kan zijn.

Leak Stop is toch ook een soort toevoeging?

BTW ruik je in de auto niet koelvloeistof, als je vermoed dat de kachel lekt?
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

GerJol 716 schreef: BTW ruik je in de auto niet koelvloeistof, als je vermoed dat de kachel lekt?
Dat is het gekke, ik ruik niks in de auto. De andere 4 familieleden ook niet. Dat was mij in het oude-oude forum ook al gevraagt. Het zou zoetig moeten ruiken en vettig zijn op de voorruit. Nou, dat is echt niet zo.
Maar kachelschuif dicht en er is geen lekkage meer. 1 en 1 is 2 zeggen ze dan. Het blijft gek.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Zit de lakkage niet bij de kachelkraan zelf, dus in de motorruimte ?
Zodra kraan open staat dat deze dan pas lekt.

De reuk van koelvl.st. lekkage vindt ik zelf altijd naar maggi ruiken.
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Was het maar waar Theo. Onder de kap is bij de kraan en ook niet bij de retourleiding van de kachel enige lekkage te bespeuren.
Het gaat ook niet met liters tegelijk, zeg maar een halve liter op 1000 km.
Is ook meer dan genoeg moet ik zeggen. Maar waar die koelvloeistof dan blijft is mij nog steeds een raadsel. En ik heb echt geen vreemde luchtjes in de auto. Geen maggielucht en geen zoete lucht. Ramen worden ook niet vet van de binnekant wat ooit op het oude forum al eens is gevraagt..
Volgens mij kan het niet anders dan de kachel zijn zoals ik hierboven al beschreven heb.
Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer. :nuts
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
bobbie
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:36

Bericht door bobbie »

als je hey langzaam maar zeker verliest moet er ergens een spoor van te vinden zijn in de vorm van een beetje zandkleurig residu. Als je de bus op de brug zet en zeer nauwgezet na zoekt moet je ergens bij een slang of pakking een spoor vinden. Is dit niet het geval dan kan het bijna niet anders dan dat de motor het verbrand en er of een scheurtje in de kop zit of de koppakking lekt.
Hoe dan ook koelvloeistof laat altijd resten achter.
:happy :T44EVER Bobby
never drive faster than your angel can fly
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

bobbie schreef:dan kan het bijna niet anders dan dat de motor het verbrand en er of een scheurtje in de kop zit of de koppakking lekt.
Hoe dan ook koelvloeistof laat altijd resten achter.
Dit kan het niet zijn bobbie, er is alleen sprake van koelvloeistofverlies wanneer ik de kachel aan heb staan.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Heb bij een Renault Express ook eens Leak Stop o.i.d. gebruikt. Resultaat : de kachel dichtgeslibt. Deed het helemaal niet meer. Lijkt op paard achter de wagen spannen.

Groet en succes met verder zoeken.
Herman744
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Bericht door theo#94 T4 »

Hoi Johan,heb je al eens onder de vloermat gevoeld,of het daar nat is,en je ramen beslaan die vlug en krijg je ze slecht droog (ontwasemt),en als je dan zo'n toevoeging er in doet,moet je het rechtstreeks in de aanvoerleiding,naar je kachel toe gieten,ik heb dat met een OMEGA gehad,zo'n pil erin gegooid en het probleem was weg.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Hoi Theo, Ik heb de auto hartstikke droog van de binnenkant. Beslaan van de ruiten heb ik geen last van, ja tenzij er een paar natte koppies in de auto stappen. Maar wanneer het ergens aan de binnenkant lekt dan kan het natuurlijk ook onder de rubber vloermat zitten. Daar heb ik nog niet aan gedacht.
Met die pil ben ik toch voorzichtig. Stel dat dat ding via de retourleiding van de kachel zo weer terug gaat de rest van het koelsysteem in........ lijkt me niet goed voor het blok. Dit blok heeft nou net 80.000 er op zitten, en ik wil er graag nog een tijdje verder mee.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Hallo Johan,

Je zeg dat er alleen lekkage is als de kachel is ingeschakeld. Kan het niet zo zijn, dat het water correct door je kachel gaat, maar dat er in de retourleiding ergens in de motoruimte een lek(je) zit. Door verdamping zie je het (nog) niet.
Hoewel ik echt geen kenner ben, denk ik dat er in de retourleiding bij uitgeschakelde kachel geen of weinig druk is, maar bij ingeschakelde kachel wel. Bij mijn 2.4 AAB-motor zit er achter de riem van de brandstofpomp een soort T-stukje van een soort bakeliet. Kan in de loop der tijden bros worden met lekkage als gevolg. Heb ik ook gehad. Moeite van het controleren waard.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Dat met die druk, daar zit wat in. Klinkt zo gek nog niet.
Zaterdag toch nog maar eens kijken. Ik hoop dat het weer het toelaat.
Motor goed warm en dan de kachel voluit en dan op de bokkies en de motorbeschermbak er eventjes onderweg.
Wie weet kan ik dan toch onder de kap iets ontdekken. Ik hoop dat het onder de kap zit, want ik heb weinig zin om mijn hele dashboard uit te bouwen.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Bericht door essie »

hoi Johan
nog een tip kan het niet zijn dat je koppaking lek en via uitlaat naar buiten gooij
het ismaar een tip hopen dat het niet zo is
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Johan,

Bij mijn T4 kun je bijna alles zien vanuit de motorruimte. Stukje spiegel en goede zaklamp gebruiken. Van onderuit zie je weinig omdat de versnellingsbak in de weg zit. Eén slang loopt door naar onderen. Zul je net zien ..........
Ik zou de motor laten lopen voor evt. druk.

Succes,
Herman744
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

essie schreef:hoi Johan
nog een tip kan het niet zijn dat je koppaking lek en via uitlaat naar buiten gooij
het ismaar een tip hopen dat het niet zo is
Staat hierboven ook al genoemd Essie. Dat zou wel gek zijn, dan is de koppakking alleen lek wanneer ik de kachel gebruik :nuts Neeeee dat kan echt niet.
Mijn eigen koppaking wanneer de kachel te hoog staat, ja dat zou ik mij wel kunnen voorstellen. :bifun
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Plaats reactie