Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

vragen over de T4
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

Bericht door Travel Wolf »

Ik heb onderstaande Canadese kano en die wil ik komende zomer eigenlijk ook weer mee hebben naar Scandinavië, zoals ik dat de laatste 7 jaar deed met mijn personenauto.
De zoekopdracht op dit forum heb ik wel al gebruikt, maar toch kom ik er nog niet uit (misschien zoek ik niet goed genoeg). Ik zie wel wat mensen die de kano meenemen op het (hef)dak, maar nog niet de oplossing die ik zoek...

Met mijn personenauto heb ik de kano meestal op het dak meegenomen en ook 2x op een aanhanger enkele jaren terug.
Zie hier voor de exacte situatie zoals het was met de auto en de afmetingen van de kano: http://www.fsanders.nl/kano/kano_startpagina.html

NU heb ik dus de VW T4 met hefdak en ben ik aan het nadenken hoe (of) ik hem mee zal meenemen... Ik heb verschillende opties...

Ik heb al een aanhanger speciaal hiervoor, zo doe ik het in Nederland als ik een dag of weekend op pad ga, handig want in die aanhanger kan ik meteen wat spullen doen.
Maar op vakantie zijn dan de nadelen dat ik extra kosten heb voor de veerboot omdat ik dan 10 meter lang ben. En bij het zoeken van de leuke plekjes om te overnachten... Rij maar eens een bospaadje in... die doodloopt... haha, even snel achteruit rijden zit er dan niet in. Met name dit laatste... is mijn grootste bezwaar. Het manoeuvreren.
(beperkte rijsnelheid vind ik geen probleem)

Andere optie zou zijn: op het dak meenemen. Maar ik moet er niet aan denken dat ik hem er telkens af moet halen als ik het dak omhoog wil doen. Ik ben zelf niet groot, dus dat is een hele heisa voor mij elke keer.

Dus de vraag is: Als ik hem op het dak meeneem op dakdragers... kan zo'n hefdak (en de gasveren) die 35 extra kilo's hebben en toch omhoog staan? Zijn hier al speciale constructies voor bedacht door creatieve mensen, hoe je de kano met het dak mee omhoog brengt?


PS het dak scharniert aan de voorzijde bij de Carthago Malibu.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Travel Wolf op 29 mei 2010, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik denk dat je probleem al bij de dakdragers begint...... standaard dakdragers kan niet met een hefdak (Als ze al nog op het dak gemonteerd kunnen worden dan kan je hefdak zeker niet omhoog.

dus zul je om te beginnen al een dakdragerconstructie op je hefdak moeten maken.

ik denk dat statische belasting (auto staat stil je dak wordt ophoog gezet en blijft zo staan) niet zozeer het probleem is, dat kan wel, alleen eventueel een extra set gasveren regelen met meer kracht voor als de kano op het dak ligt (of meer kracht zetten bij openen van het dak en met aparte steun (over de gasveer) het dak open houden.

Meer de vraag of je hefdak de extra krachten die zo'n kano genereerd (gewicht EN windvangen) kan hebben tijdens het rijden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door sgsdebruijn »

ik zeg Kerlan en creatief knutselen, http://www.kerlan.nl/index.php?folder_id=29" onclick="window.open(this.href);return false;

Over een tijdje bestel ik het ook om ook surfplanken op het dak te kunnen vervoeren of een skibox voor de wintersport.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door PJJ-65535 »

Zie ook dit draadje.

Hier staan diverse ref's en oplossingen.

Suc6 :toppie

pieter

viewtopic.php?f=2&t=22105#p128386" onclick="window.open(this.href);return false;
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jul 2009, 13:22

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Janpol »

Bij mijn bus zaten twee dakdragers erop toen ik ze kocht. Ze zijn zelf gemaakt. Ze zitten vast op de scharnieren. Er zijn dus geen gaten bijgemaakt in het hefdak en zitten met de originele schroeven vast. De schroeven waarmee de scharnieren aan het hefdak vastzitten. Monteren en demonteren is wel een klus van een dik uur. Als je intresse hebt wil ik wel enkele foto's nemen.
Tussen hefdak en plaatjes van de dragers en tussen schoef en plaatje plaats ik gewoon een rubberen dichting om de boel waterdicht te maken. Daar ik geen gasveren heb duw ik het extra gewicht gewoon mee omhoog.
Jean-Paul.
:T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Janpol schreef:. Ze zitten vast op de scharnieren. Er zijn dus geen gaten bijgemaakt in het hefdak en zitten met de originele schroeven vast. De schroeven waarmee de scharnieren aan het hefdak vastzitten.
aangezien het dak aan de ACHTERKANT scharniert ben ik dan wel heel erg benieuwd hoe die dakdragers dan vast zitten.

ik neem aan dat er alleen originele scharnieren zitten aan de achterkant van het dak, dakdragers zitten doorgaans dwars op de auto.... en ook aan de voorkant.... hoe zit dat dan?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Bartacus1 »

Wellicht kan je eens op Translift zoeken op Google? Bij mij op de T4 zat zo'n systeem waarmee je kano's kon vervoeren. Het is een soort glijsysteem waarbij de dragers waar de kano op komt, verticaal naast de bus gesachoven kan worden. Zo kan je makkelijk de kano er op plaatsen en deze dan weer terugduwen naar een horizontale positie op het dak.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Beckontheroad »

Hi,
heb zelf op mijn reimo hefdak rails/strips van Kerlan bevestigd met een Sherpa Translift dak drager unit
Gebruik dit om 2 zeekajaks van elk ca 5,5m en 30kg te vervoeren
Dak omhoog is beetje heavy en trekken de gasveren ook niet.
Is verder wel zeer robuust, zelfs met windkracht 8bf geen kraak of beweging.

Even knutselen maar strak en sterk ;-)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door sgsdebruijn »

ga binnenkort de Kerlan's bestellen.
Ik wil dan het originele klapsysteem, de gasveren en het Kerlansysteem combineren.
Dit voor de stevigheid als ik daklast erop heb en het dak open wil hebben/houden.
Als ik toch door en door moet kan ik net zo goed namelijk de gasveren iets naar achteren doen om het originele klapsysteem te handhaven.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

Beckontheroad schreef:Hi,
heb zelf op mijn reimo hefdak rails/strips van Kerlan bevestigd met een Sherpa Translift dak drager unit
Gebruik dit om 2 zeekajaks van elk ca 5,5m en 30kg te vervoeren
Dak omhoog is beetje heavy en trekken de gasveren ook niet.
Is verder wel zeer robuust, zelfs met windkracht 8bf geen kraak of beweging.

Even knutselen maar strak en sterk ;-)

JB
Heb je er al foto's van?
Die uitschuifbare drager-systemen lijken mij wel erg handig. Bij mij is het een canadees, dus pittig om op dak te leggen, dan lijkt me dat een groot voordeel.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
J&M
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 mar 2009, 17:51

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door J&M »

Wij hebben meerdere kanos’s waaronder een zware Gatz Canadees.
Om die te kunnen vervoeren hebben we bij aankoop van onze Westfalia-camper destijds vier “J”-profielen van ca. 15 cm. lengte op ons hefdak laten monteren: door-en-door in de zijwangen van het hefdak, een beproefde oplossing. Aldus maak je in feite stukjes “ouderwetse goot” waarop je (b.v.) Thule-dakdragers kunt bevestigen.
Wij hebben vorig jaar 6 weken door Scandinavie getrokken maar hebben er vanaf gezien om de Canadees (Gatz Cherokee, bijna 30 kg!) mee te nemen. Het erop leggen met twee personen is al een hele onderneming. Als de kano erop ligt dan krijg je het dak niet meer omhoog, daar helpt geen gasveer aan! Voor de bruikbaarheid van de camper zou hij er dus tientallen keren op- en af hebben gemoeten voor een paar tochten in die 6 weken.
Verder hebben we afgewogen dat we voor de kosten van het extra brandstofverbruik makkelijk plaatselijk wat zouden kunnen huren: aan kano’s geen gebrek in Zweden.
Voor vakanties in eigen land met weinig verplaatsing (eraf bij aankomst en erop bij vertrek) worden ze wel degelijk gebruikt. Sowieso is de mogelijkheid van dragermontage natuurlijk een uitbreiding van de grote veelzijdigheid.
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jul 2009, 13:22

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Janpol »

DSakdragers staan dwars. Een op de beide achterscharnieren en een op de voorste scharnieren(uitstelpoten). Dragers zitten op het dak vast met de schroeven die ook de scharnieren aan het dak bevestigen. Je moet het plaatje dat op het dakkomt zo maken dat de gaten passen met de bestaande gaten. Plaatjes zitten dan vast met de originele schoeven. Geen geboor en geen extra bevestiging. Op plaatje een buisje waarop drager zit. Simpel.

Jean-Paul.

:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou wel rekening houden met de maximale daklast van het hefdak :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jul 2009, 13:22

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Janpol »

Gewicht komt niet op hefdak maar op scharnieren. Natuurlijk moet je niet overdrijven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Multivan Generation »

Janpol schreef:Gewicht komt niet op hefdak maar op scharnieren. Natuurlijk moet je niet overdrijven.
Bij een opengeklapt dak misschien wel,
maar als je rijdt niet... En daarin zit hem misschien wel het "gevaar" voor de dakschaal zelf.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie