Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

:driveT5

Nu sta ik er dus ook voor om een jonge T5 vanuit Duitsland te importeren.
Dit is een Caravelle uitvoering die reeds ingericht is voor het vervoer van een rolstoel.
Nu zou dat in Nederland een geel-kenteken-bus worden en zal dus aangepast moeten worden om in aanmerking te komen voor verlaagd belastingtarief.

Wie kan mij praktische tips geven.
Ik denk dan ook aan adressen in Nederland en Duitsland die ik nodig heb om de auto hier te krijgen.

- Waar kan ik een tijdelijk kenteken aanvragen om de auto naar Nederland te rijden?
- Moet ik in Duitsland óf in Nederland een tijdelijk kenteken aanvragen,
- en hoe lang kan ik er dan over doen voordat alles geregeld moet zijn?
- En aan welke vereisten moet de bus dan voldoen? (Duitse keuringen)
- Welke papieren moet ik meekrijgen?
- Wie weet adressen om het raam blinderen zodat de bus in Nederland in aanmerking komt voor bedrijfswagen?


Ik hoop op deze manier een gedegen informatieverzameling te krijgen omdat die op het internet niet echt makkelijk te vinden zijn.
Velen schrijven erover, maar weinigen zeggen er iets van. :nuts

Voordat ik illegaal de auto naar Nederland haal is informatieverzamelen natuurlijk belangrijk.

:T4politie

Want ik wil dan nog 4ever genieten van mijn nieuwe T5.

Elke sugestie en tip is welkom.

M.vr..gr.
Peter
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door Kobus »

Een tijdelijk kenteken om de bus naar NL te mogen rijden kun je in Duitsland bij het KBA krijgen (Kraftfahrt Bundes Amt, zit doorgaans in de wat grotere plaatsen) of kijk hier eens: http://www.nondos.com/preise.html. Met dit kenteken kun je in Duitsland zonder problemen rijden; het kan wel zo zijn dat de NL politie/douane er moeilijk over doet. Er lopen hierover al heel lang zaken die nog geen uitsluitsel hebben. Heerlen is dan gelukkig niet echt ver over de grens.
Let wel op dat je met het kurzzeitkennzeichen alleen WA verzekerd bent; een all-risks kun je op basis van het chassisnummer met je NL tussenpersoon regelen.
Vraag de verkoper om een nieuwe HU en AU bij aflevering (dit is de zgn. TuV-keuring), dan weet je dat ie technisch op dat moment in orde is.
Je krijgt het Duitse kenteken mee en het CvO (certificaat van overeenstemming, voor de keuring bij de RDW). Om naar de RDW te rijden kun je daar een ééndagskenteken voor aanvragen.
Je kunt ook eens kijken op de site van het KBA.
Voor de regels omtrent rolstoelvervoer moet je je licht opsteken bij de vrinden van de Belastingdienst.
Succes!
stop the rat race
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door Jeroen T5 204 »

Je hoeft de bus niet te blinderen als je er een gehandicapte in vervoerd. Je moet wel aan bepaalde regels voldoen voor de gehandicapten regeling.
Maar die zijn niet helemaal hetzelfde als voor ondernemers.

Ben zelf gehandicapt en mijn bus is ook aangepast. Mijn bus is gekeurd door de RDW en mensen van de Douane.
Het importeren heb ik geen ervaring mee.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door henkiepenkie »

dat tijdelijk kenteken, kan je het beste door de duitsers zelf laten doen. is wel net zo gemakkelijk.
ik heb het ook op die manier gedaan, gewoon dat als onderhandelingspunt gebruiken. bv, de koop is rond,maarrrrr, dan moeten jullie hem ff op een tijdelijk kenteken zetten.
een beetje duitser die verkopen wil doet het dan wel.

groetjes,

henk'
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

Dank jullie voor de reacties.
Zeker wel enkele goede tips.

De bus moet op grijs kenteken komen (ivm mrb) en dan had ik begrepen dat het raam geblindeert moet. (?)
Maar dat weet ik dus niet zeker. Als dat niet hoeft ben ik sneller klaar.

Het tijdelijke kenteken is inderdaad een onderhandelingspunt voor mij.

Als ik hem heb, laat ik hem wel zien.

;) Peter
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

Moet op de EWG-Ubereinstimmungsbescheinigung bij punt 47 bij Niederlande een code staan?
Zo niet betekent dit dan dat dit type in Nederland niet bekend is?

Ik heb er een gevonden.
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

Ik weet alweer iets meer:

Als je vanuit Duitsland gaat importeren dan wordt het door het Strassenverkehrsambt niet geaccepteerd dat je hier een verzekering afsluit. (In mijn geval dan toch)
Aangezien de kentekens in Duitsland persoonlijk zijn en niet wagengebonden moet je een exportkenteken aanvragen bij het Strassenverkehrsambt. Deze afdeling is via de pagina´s van de gemeenten te vinden.
Om deze platen te krijgen heb je een exportverzekering (alleen WA (=Haftpflichtversicherung)) nodig zoals bijvoorbeeld door nondos geregelt kan worden.
Echter zul je hiervoor het kentekennummer moeten weten.
Vaak zie je bij de grotere steden in de buurt van het Strassenverkehrsambs zaakjes die deze verzekeringen uitgeven. De prijs is ongeveer gelijk. Hier kun je ook vaak de kentekenplaat laten maken.
Deze plaat moet dan weer door het Strassenverkehrsambt voorzien worden van een stikker.

De handelaar waar je de auto koopt is meestal hier en hiermee bekend. Zeker als het om een T4/5 gaat. Deze gaan vanuit Duitsland massaal naar het Oosten.
Zoals inderdaad al gezegd is dit een onderhandelingspunt. Doorgaans willen zij je niet meer dan een 15 dagen kenteken betalen. Dit kost ongeveer €100,-, meer niet! Hoewel ze je graag doen geloven dat het meer kost. Trap daar niet in.

:driveT5 Nu kun je de auto naar Nederland rijden. (goed als je de handelaar de auto betaald hebt dan. :nuts )

Binnen deze 15 dagen kun je een afspraak maken bij de RDW/Douane voor invoer.
(moet ik op dit moment nog doen omdat de wagen nog aangepast wordt)

Nu is het dus belangrijk dat je de juiste papieren mee krijgt. Dit is Teil I en Teil II. Deze worden bij het Strassenverkehrsambt op jouw naam gezet. (de naam waar de verzekering op staat)

Het is prettig voor de RDW als je een EWG-Ubereinstimmungsbescheinigung mee krijgt. Hoe dit werkt, zal ik nog achter meoten komen.

Wordt vervolgd ...

En dan komen ook de foto's. :zwaai
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

Nou, vandaag dus bij de RDW en de Douane geweest in Elsloo.

Resultaat: :alarm

De ramen hoeven niet geblindeerd mits de auto een bedrijfswagen is én als er maar een rij stoelen staan dit is de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel(bank). Bevestigingsmiddelen voor een tweede of derde rij moeten dan ook verwijdert zijn.

Aangezien ik een dubbele cabine wil rijden, liefst met een fictief schot, dan mag er maar één zijruit in de laadruimte zijn en wel aan de rechterkant.
De linkerkant moet dichtgemaakt zijn met een stalen of kunststof plaat. Vast aan het chasis, verlijmt of gelast. Dit mag géén glas zijn.
Natuurlijk mag je de plaat wel bekleden met je glasplaat.

Wil je een ontheffing voor het tussenschot krijgen moet de bus ingericht zijn om een gehandicapte te vervoeren in een niet-inklapbare rolstoel met door de RDW goedgekeurde bevestigingsmiddelen om de gehandicapte vanuit de voorziening naar voren te laten en hiervoor kun je een formuliertje invullen. (zijn ze dol op)

Leuker kunnen we het niet maken, ...

... makkelijker ook niet. :muur
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door harry t5 191 »

Deze boven genoemde kennis was op het forum ook wel aanwezig!
Er zijn er verschillende forumleden die dit allemaal al aan de hand hebben gehad.
Succes met de aanvragen,is niet zo moeilijk mits je de goede gegevens voorhanden hebt.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Mr. T
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2011, 16:22

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door Mr. T »

Beste Peter,

kun je ook een aanvraag gehandicaptenregeling indienen voordat je een bus hebt gekocht?

En hoelang duurt het voordat ze een beslissing hebben genomen?

Bednakt voor je info.

Mr. T(5)
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

Beste Mr.T(5),

Helaas kun je dat niet van te voren doen. Dit is kenteken-afhankelijk.
De belastingdienst neemt hier ongeveer 4-6 weken de tijd voor.
Maar in die tussentijd betaal je géén belasting. Daarna wordt het aangepaste tarief met terugwerkende kracht geint.

De aanvraag is nl. afhankelijk van de inrichting van de auto.
Deze moet sowieso op kenteken een 'bedrijfswagen' of 'bedrijfsauto' zijn. (zogenaamd grijs kenteken)
Én van de inrichting dien je enkele foto's mee te sturen.
Dit kan gelijk met de invoerkeuring gedaan worden. (in Elsloo is een beambte v.d. belastingdienst aanwezig die kan beoordelen)

Ik zal foto's maken van mijn bus en de inrichting, die kunnen als voorbeeld dienen.
Het is eigenlijk heel eenvoudig.

Je hebt een gewone dubbele- of enkele cabine en je monteert een oprijplaat vast waarover je de rolstoel of scootmobiel in de bus kunt rijden.
En bijvoorbeeld een elektrische veiligheidsriem om hem mee vast te zetten. (spanband weet ik niet zeker of die voldoende is)

Heb je zelf een invalidenparkeerkaart dan heb je aan alle eisen voldaan.

En je bent klaar.

De bus is aangepast en voor de belastingdienst voldoende ingericht om in aanmerking te komen voor het verlaagd tarief.

Let wel ...

Als het je bedoeling is om ín de rolstoel een persoon te vervoeren zul je andere inrichting moeten hebben. Deze kun je opvragen bijvoorbeeld bij B-Style in Eindhoven.
De inrichtingseis voor het vervoer van een persoon ín de rolstoel ben ik bij de belastingdienst niet tegengekomen.
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door emil »

als je de rolstoeler in de dubbele (fictieve) dubbele cabine wilt vervoeren
moet je een goed vast zet systeem hebben \in laten bouwen
en je mag dan het tussen schot verwijderen zodat je met de rolstoel in de dubbele
cabine kunt , hiervoor moet je een ontheffing tussen schot aan vragen bij de douane
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

Emil, even iets recht zetten.

Als je een dubbele cabine wilt rijden, met of zonder tussenschot, dan mag er toch maar 1 raam in de 'laadruimte' zijn.
Het linkerraam moet toch geblindeerd worden.
Zoals de beambte van de belastingdienst mij persoonlijk zei. Ik heb daar een hele discussie over gehad met hem.
Je mag rondom alleen ramen hebben als er maar een rij stoelen zijn.

Wel iets om rekening mee te houden.
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Mr. T
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2011, 16:22

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door Mr. T »

Nu vraag ik de regeling aan namens mijn vader. Hij heeft namelijk een scootmobiel. Dus als ik jullie goed begrijp moet je bus ook eerst gezien en gekeurd worden door de belastingdienst.(?)

Peter het zou heel vriendelijk van je zijn als je een paar foto's hier zou kunnen plaatsen van de aanpassing(en).

Om terug te komen op mijn beginvraag, nav telefonisch contact met de belastingdienst heb ik een proforma aanvraag ingediend. Binnen een aantal weken krijg ik te horen of de feest door mag gaan.

Om eerlijk te zijn zat ik in het begin te twijfelen tussen een Vito en een Transporter, maar na wat zoekwerk ga ik nu 200% voor de Transporter.
Nu (mr. t)wijfel ik tussen een fulloption T4 en een 'kale' T5. Ik kijk ondertussen ook op Duitse sites naar een T4 Caravelle dubbele cabine maar de aanbod ervan is triest. Niet alleen van de Caravelle DC (dubbele cabine) maar van alle types Transporter DC.

Wie kan er dus voor mij de knoop doorhakken? Eeen T4 of een T5
belangrijk voor me is:
- niet duurder dan €15.000
- het oog wil ook wat.
- zijn er grote verschillen in rij-eigenschappen? :yingyang

Heel erg bedankt voor de info alvast!


Mt. T
Mr. T
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2011, 16:22

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door Mr. T »

Nog een heel belangrijk puntje..

hoe zit het met het verbruik van bijv. de 2.5 TDI 102 pk en 150 pk
en 1.9 TDI 105 pk (T5)


Nog maals bedankt voor de reacties.. :jumpklap :jump
Plaats reactie