Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remweg

vragen over de T4
BlauweCamper
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:04

Remweg

Bericht door BlauweCamper »

Hallo.
Ik heb al jaren een tot kampeerauto omgebouwde Volkswagen. In 1982 heb ik een T2 omgebouwd tot kampeerauto. Deze is door een boer met een tactor en een boom 10 cm smaller gemaakt omdat de boer zonodig achterom moest kijken naar z'n lading inplaats van op de weg te letten.
Van de uitkering van de verzekering heb ik een nieuwere T2 gekocht. Die heb ik na een aantal jaren trouwe dienst in 2002 verkocht omdat ik een verlengde T4 van de Gasunie kon kopen.
We zijn erg gelukkig met onze camper. Toch is er één belangrijk minpuntje.
Tijdens een noodstop blokkeren de wielen. Dat is niet zo erg, maar ik vind dat de auto nogal ver doorglijdt.
Heeft iemand dezelfde ervaring (gehad)? En is er wat aan te doen?
Ik ben niet zo technisch wat de auto betreft. Ik laat het onderhoud aan de garage over. Dus, mocht er iemand een advies hebben dan graag in lekentermen.
Henk S.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Remweg

Bericht door matje86 »

daar is maar 1 oplossing voor
pas uw rijgedrag :driveT4 zo aan dat u geen noodstop hoeft te maken
moest ff weg zal ff door gaan met verslag
heb ik 1 x gehad
me transportertje zat af geladen, ik op weg moest remmen op een nat wegdek, 60 km per uur, iets te kort afstand voorligger,
nood stop gemaakt en bussie gleed door, iets naar rechts kunnen bij sturen maar kwam toch nog tegen voorligger aan(nieuwe auto, 6000 euro schade)
geen schade aan bus maar toch de vraag van dat gebeuren voor gelegd, aan de garage,deze hebben de remmen na gekeken en na die tijd , geen noodstop meer hoeven maken
kan dus aan de remmen liggen , de banden ,het wegdek en je rijgedrag
goede raad is nie duur, gewoon ff testen op verschillende wegen, droog nat sneeuw(liefst als er geen voorliggers en achterliggers zijn :knipoog )
Laatst gewijzigd door matje86 op 06 apr 2010, 09:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
BlauweCamper
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:04

Re: Remweg

Bericht door BlauweCamper »

Als dit het niveau is van de "oplossingen" ben ik hier gauw weer weg.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Remweg

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet zo snel op de kast springen.....

blokkeren van de wielen =weing remkracht=langere "rem"(glij)weg

Vraag 1, blokkeren alleen de achterwielen of ook de voorwielen?


Even aangenomen dat je voorwielen ook blokkeren, dan heb je dus blijkbaar relatief weinig grip. Een van de oorzaken kan zijn dat je banden van een harde compound (rubbersoort) gemonteerd hebt, lekker goedkoop in het gebruik (gaan namelijk lang mee) maar dat harde is ook synoniem aan minder grip.

Een mogelijke oplossing is dus betere banden monteren die van een zachter compound zijn, maar daardoor dus helaas minder levensduur maar wel meer grip hebben.

Wat ook kan is dat je banden met een looprichting hebt die verkeerd om gemonteerd zijn (linker band rechts en omgekeerd) dan heb je ook drastisch slechter remgrip.

Echt oplossen van dit probleem in alle (weers)omstandigheden kan eigenlijk alleen door ABS te monteren, maar dat is geen goedkope operatie.

Zijn het alleen je achterwielen die blokkeren, dan kan het zijn dat je lastafhankelijke remdrukbegrenzer vast zit en een te hoge remdruk op je achteras zet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Remweg

Bericht door Rotor »

Goeiemorgen, als je weetjewel een beetje doorgelezen zou hebben, zou je wel gemerkt kunnen hebben , dat het niveau aardig hoog ligt.
Maar glij je te ver door na een noodstop, dan is het de massa / gewicht die je zover doorlaat glijden, en daar kun je wel wat aan doen. b.v goede banden eronder, en nog beter ABS laten monteren.


P.S Roger was weer sneller... :muur
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Remweg

Bericht door matje86 »

oja ongelukje gebeurde met zomerbanden op een nat en bebladert weg dek, met de huidige winterbanden was het waarschijnlijk niet gebeurt(dat glijdt een stuk minder)
gelukkig is mijn bus nooit te zwaar beladen :jump
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Remweg

Bericht door Multivan Generation »

BlauweCamper schreef:Als dit het niveau is van de "oplossingen" ben ik hier gauw weer weg.

4 reacties binnen het uur,
dat lijkt me niet verkeerd.

De bandenspanning in combinatie met de rubbersamenstelling zouden een grote invloed hierop kunnen hebben.

Welke banden liggen er onder de bus?
Continental vanco bijvoorbeeld, heeft er vrij snel last van..

Is de bus wat verlaagd?

Trouwens welkom op :wjw :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Remweg

Bericht door Pascal-141 »

BlauweCamper schreef:Als dit het niveau is van de "oplossingen" ben ik hier gauw weer weg.
Dat zijn leuke reply's om mee te beginnen op een forum ...

Om te antwoorden op uw vraag : waarschijnlijk ligt de oorzaak aan de banden . U rijd hoogstwaarschijnlijk op de "standaard" bestelwagen banden ? Die hebben namelijk waardeloze grip .
Het is beter om een andere band uit te zoeken die een profiel heeft dat eerder naar een "personenwagenband" gaat (wel opletten dat je de goeie maat en vooral ook de goeie laadindex respecteerd)
U heeft meer keuze in dat type band in de maat 205/65/15 , dan in de 195/70/15 maat. De 205/65/15 band werd ook geleverd als standaardband op de T4 , en past gewoon op de standaardvelg.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Remweg

Bericht door sgsdebruijn »

meneer komt blijkbaar alleen voor oplossingen.

Maar als je echt een noodstop maakt gaat iedere auto slippen / wielen blokkeren.
Denk dat je met echt pompend remmen en gevoel de boel beter in de hand kan houden.
Natuurlijk is het wel zo dat in een schrikreactie dat erg moeilijk is.

Mijn Conti's winter zijn ook harder dat merk je goed op glad wegdek/sneeuw, ik rij ze nu op gedurende de zomer heb dus prefecte grip.
Noodstop gelukkig nog nooit hoeven maken, heb wel ABS die in de winter op sneeuw mooi ingrijpt.

Succes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Remweg

Bericht door pluuke »

BlauweCamper schreef:Tijdens een noodstop blokkeren de wielen
Dit is normaal.
Maar sommige mensen denken er tijdens een noodstop aan om pompend te remmen.
BlauweCamper schreef:Dat is niet zo erg,
Dat is dus wel erg, je banden slijten hierdoor vlak af, en je kunt daardoor een ongeluk krijgen
BlauweCamper schreef:maar ik vind dat de auto nogal ver doorglijdt.
Nogal ver ? Hoever is dat ? Hoeveel mtr. bij welke snelheid ? Wat is normaal ?
matje86 schreef:daar is maar 1 oplossing voor
pas uw rijgedrag :driveT4 zo aan dat u geen noodstop hoeft te maken
Dat vind ik een hele zinnige opmerking. Men noemt dat defensief rijden, motorrijders zijn daar (als het goede motorrijders zijn goed in)
BlauweCamper schreef:Als dit het niveau is van de "oplossingen" ben ik hier gauw weer weg.
Dat vind ik een ongepaste reactie, dan zou ik zeggen : HOUDOE !

Hoe kunnen wij beoordelen of er daadwerkelijk iets schort aan de remmen / grip ?
Geef eerst eens wat meer info over de banden, normale belading van de bus, of in ieder geval de belading waarbij "het probleem" optreedt.
Laat de remmen eens testen op een remmentestbank om te kijken of de rembalans voor-achter goed is.

Succes ! :ikrij
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Remweg

Bericht door emil »

wij hebben een t4 2.4 gehad
tijdens een apk van het bussie kwam een collega van de personenwagen afdeling
(ik zat bij de vracht wagens) en hij had even de remkracht verdeler bij gesteld met
een pin
het volgende is het geval;
op een remmen test bank kun je zien hoeveel de vertraging zou zijn bij een bepaalde pedaal kracht
bij onze bus was die achter veel te laag ondanks de remkracht verdeler wel werkte
met een pin iets verbogen (weet niet meer wat is al een aantal jaren geleden) van de verdeler
en hij remde daarna veeeeeel beter
sucses
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Remweg

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar bij te weinig remkracht (remdrukregelaar regelt te vroeg af) blokkeren de wielen niet, hij klaagt over snel blokkeren en dan ver doorglijden..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Remweg

Bericht door Dirk/970 »

Volgens mij luistert de blauwe camper al niet meer :bonk
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Remweg

Bericht door Egbert&Manon »

Bij een noodstop moet je met een giga trap op je rempedaal stampen en ingetrapt houden.
Bij geen ABS:
Hiermee voorkom je het duiken van je auto en zorg je ervoor dat alle wielen gaan blokkeren.
Het voertuig remt nu zo snel mogelijk af.
Helaas is het voertuig onbestuurbaar, maar je overlevingskansen nemen toe bij een lagere snelheid.

Dit heb ik geleerd bij een slipcursus een aantal jaartjes terug.
Toendertijd met een Transit (totaal 3000kg) geslipt.
Ongelooflijk wat er nog bij 40 km/u gebeurt!!

Best moeilijk om alle 4 wielen te blokkeren.
Een enkele Transit had teveel remdruk op de achterwielen en ging gelijk achterstevoren.
Een andere had te weinig en kon geen blokkerende achterwielen krijgen.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
BlauweCamper
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:04

Re: Remweg

Bericht door BlauweCamper »

Hallo allemaal.
Bedankt voor alle reacties.
Ik luister nog wel, maar ik heb een paar dingen nagekeken en uitgeprobeerd.
De banden zijn (inderdaad) Continental Vaco AllWeather banden. De maat is 195/70 R15C
Alle wielen blokkeren.
De remweg bij 60 km/h is 13 meter. Samen met de ene seconde om te reageren maakt dat ongeveer 30 meter voor ik stilsta.
De laatste T2 had bij deze snelheid een remweg van ruim 8 meter!
In de sneeuw is de grip abominabel. Als de sneeuw op de parkeerplaats is vastgereden en ik sta met de (voor- of achterwielen) in de goot kom ik er op eigen kracht niet uit. Ik moet 's winters altijd 2 rubber deurmatten bij me hebben.
De banden zijn me aanbevolen door de bandenspecialist.
Wie zou me kunnen adviseren over de banden die ik wel moet nemen?
BlauweCamper
Laatst gewijzigd door BlauweCamper op 09 apr 2010, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie