Sedert het vervangen v d distributieriem heb ik problemen met uitschakelde airco. Ja dat de automaat te klein is en veel warmte afgeeft aan het koelwater is geweten. Na afkoppelen van een aircobeveiliging (onderkant radiator) omdat de koelwatertemp hoog is (dashboardtemp wijst steeds 90°C aan !), en na vergroten van de koelluchtopening in de mortorbeschermplaat, schalkelt de airco nog steeds uit als de motor <2200 tr/min draait.
Nu weet ik dat, tijdens t vervangen v d distribtieriem, een andere waterpomp geplaatst is. Ik las ooit ergens dat die nieuwe pomp aan een ander toerental zou draaien. Als dat waar zou zijn zou dit de oorzaak kunnen zijn van de uitschakelende airco.
Wie weet me meer te vertellen over die waterpomp?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
distributieriem waterpomp hoge koelwatertemp
Re: distributieriem waterpomp hoge koelwatertemp
ken niet het probleem verder maar een temp van 90 graden is normaal, of doet ie het al als je contact aanzet ?
de airco draait verder ook op een eigen circuit met een aparte radiateur achter de koelwater radiateur
een kwaal is ook wel dat de zekeringen van de 2 fans kapot gaan, bij een airco moeten deze allebei draaien als die aan staat
zekeringen zitten in een zwart kastje onder de motorkap bij de accu ergens
de airco draait verder ook op een eigen circuit met een aparte radiateur achter de koelwater radiateur
een kwaal is ook wel dat de zekeringen van de 2 fans kapot gaan, bij een airco moeten deze allebei draaien als die aan staat
zekeringen zitten in een zwart kastje onder de motorkap bij de accu ergens
Re: distributieriem waterpomp hoge koelwatertemp
De airco-installatie is 100% in orde. Gasvulling is 100% en fans draaien. Alles gecheckt door airco-specialist.
De airco krijgt een uitschakelimpuls van de motorcomputer omdat de motor slecht koelt.
Ik verdenk de koelwaterpomp die te weinig debiet zou geven bij <2200 tr/min.
Op WIKI T4:
Alle in der o.a. Liste aufgeführten Motoren wurden bis Ende Oktober/Anfang November 1999 gefertigt. Danach hat VW eine neue Wasserpumpe verbaut, die den Belastungen im TDI gewachsen war. Diese Pumpe mit der Teilenummer 074 121 005 NX wird von einem etwas größerem Rad mit nun 20 statt 18 Zähnen angetrieben. Seit 10/2006 lautet die Teilenummer 074 121 005 MX.
De airco krijgt een uitschakelimpuls van de motorcomputer omdat de motor slecht koelt.
Ik verdenk de koelwaterpomp die te weinig debiet zou geven bij <2200 tr/min.
Op WIKI T4:
Alle in der o.a. Liste aufgeführten Motoren wurden bis Ende Oktober/Anfang November 1999 gefertigt. Danach hat VW eine neue Wasserpumpe verbaut, die den Belastungen im TDI gewachsen war. Diese Pumpe mit der Teilenummer 074 121 005 NX wird von einem etwas größerem Rad mit nun 20 statt 18 Zähnen angetrieben. Seit 10/2006 lautet die Teilenummer 074 121 005 MX.