Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Olietoevoeging, Ervaringen??
Olietoevoeging, Ervaringen??
Eigenlijk ben ik heel nieuwsgierig wat jullie ervaringen zijn met olietoevoegingen en natuurlijk welk soort toevoeging dit dan per geval is.
Zelf gebruik ik voor de auto van mijn dochter (Fiat Cinquecento) Tri Star Lube en dat met uitstekend resultaat al enkele jaren.
Dit omdat zonder deze toevoeging de kleppen cq klepstoters of de nokkenas meer lawaai maken dan de motor/uitlaat zelf. .
Een vriend van mij zweert bij TSL (heeft een promo meegemaakt) en gebruikt het in z'n BMW (diesel) en in een Porsche.
Nu overweeg ik dit ook in mijn California (TDI 102pk) te stoppen. Dit zou ik evt. willen doen om de levensduur van de motor en natuurlijk ook (nog!) mooiere (kan dat ???) loopeigenschappen te bevorderen.
Vroeger gebruikte ik in eerdere auto's met goed resultaat Molycote. Leek me achteraf wel goed, maar ook wel een beetje onnodig toe. TSL lijkt me echter wel een aanrader. Overigens...ik heb er geen enkele binding mee.
Wie maakt hier een nuttige en informatieve topic van?!
Groetjes HarryF
Zelf gebruik ik voor de auto van mijn dochter (Fiat Cinquecento) Tri Star Lube en dat met uitstekend resultaat al enkele jaren.
Dit omdat zonder deze toevoeging de kleppen cq klepstoters of de nokkenas meer lawaai maken dan de motor/uitlaat zelf. .
Een vriend van mij zweert bij TSL (heeft een promo meegemaakt) en gebruikt het in z'n BMW (diesel) en in een Porsche.
Nu overweeg ik dit ook in mijn California (TDI 102pk) te stoppen. Dit zou ik evt. willen doen om de levensduur van de motor en natuurlijk ook (nog!) mooiere (kan dat ???) loopeigenschappen te bevorderen.
Vroeger gebruikte ik in eerdere auto's met goed resultaat Molycote. Leek me achteraf wel goed, maar ook wel een beetje onnodig toe. TSL lijkt me echter wel een aanrader. Overigens...ik heb er geen enkele binding mee.
Wie maakt hier een nuttige en informatieve topic van?!
Groetjes HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Tja Wat zal ik erop zeggen voor mij hoeft dat spul niet.
Als het een toevoeging kan het natuurlijk ook toegevoegd zijn bij je nieuwe olie.
Dus dan zou je olie kopen in de fles als 2 in 1
MAW. als het werkt zouden ze het bij Shell en valvoline al meteen in de fles doen.
gr Propje
Als het een toevoeging kan het natuurlijk ook toegevoegd zijn bij je nieuwe olie.
Dus dan zou je olie kopen in de fles als 2 in 1
MAW. als het werkt zouden ze het bij Shell en valvoline al meteen in de fles doen.
gr Propje
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
-Tank bij een bekendere merk pomp diesel
-Olie van een goed merk
en dan zijn die toevoegingen overbodig lijkt mij.
-Olie van een goed merk
en dan zijn die toevoegingen overbodig lijkt mij.
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Ik tank meestal oude diesel. Op me werk. Prima spul...
Olie gaat gewoon van shell in omdat we dat hebben staan.
Maar toevoegingen enzo, nee dat niet. Gewoon om de 10.000 nieuwe olie erin.
mvg Rick
Olie gaat gewoon van shell in omdat we dat hebben staan.
Maar toevoegingen enzo, nee dat niet. Gewoon om de 10.000 nieuwe olie erin.
mvg Rick
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
gewoon op tijd kwalitatief goede olie en een nieuwe filter erin
in de ACV 102 pk wat jij en ik hebben is dat voor mij volsynthetische 5 w 40
merk denk ik dat niet zoveel uit maakt als de specificatie's maar gelijk zijn.
(ik gebruik kendall)
en geen toevoegingen of andere spullen erbij gooien.
vervangen doe ik 1x/jaar ongeacht hoeveel kilometers die heeft gelopen
of om de maximum 20.000km
Diesel: maakt niks uit welk merk ze moeten allemaal aan dezelfde eisen voldoen
vaak komt het ook van dezelfde rafinarderij en uit dezelfde tank
(van collega's gehoord die brandstoffen rijden)
tank de diesel waar die het minst duur is. (vaak belgie)
in de ACV 102 pk wat jij en ik hebben is dat voor mij volsynthetische 5 w 40
merk denk ik dat niet zoveel uit maakt als de specificatie's maar gelijk zijn.
(ik gebruik kendall)
en geen toevoegingen of andere spullen erbij gooien.
vervangen doe ik 1x/jaar ongeacht hoeveel kilometers die heeft gelopen
of om de maximum 20.000km
Diesel: maakt niks uit welk merk ze moeten allemaal aan dezelfde eisen voldoen
vaak komt het ook van dezelfde rafinarderij en uit dezelfde tank
(van collega's gehoord die brandstoffen rijden)
tank de diesel waar die het minst duur is. (vaak belgie)
Laatst gewijzigd door frank884 op 02 mei 2010, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Hoi,Harry
Ik gebruik zelf in mijn acv motor TSL . perfect spul
wij gebruiken het zelf in de werkplaats voor auto s met problemen ,kleven van de kleppen in de geleiders enz
Het is wel duur spul
Groetjes Chucky
Ik gebruik zelf in mijn acv motor TSL . perfect spul
wij gebruiken het zelf in de werkplaats voor auto s met problemen ,kleven van de kleppen in de geleiders enz
Het is wel duur spul
Groetjes Chucky
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Je kunt beter die problemen oplossen dan er een schoonmaakmiddel aan toe te voegenchucky schreef:Hoi,Harry
Ik gebruik zelf in mijn acv motor TSL . perfect spul
wij gebruiken het zelf in de werkplaats voor auto s met problemen ,kleven van de kleppen in de geleiders enz
Het is wel duur spul
Groetjes Chucky
lijkt me, normaal bij een goed werkende motor hoeft er zoiets niet bij lijkt me.
( als je gaat dweilen,....dan is daar de lekkage niet mee verholpen)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
en toch merk ik verschil in lopen tussen verschillende merken, bij benzine was het nog erger, als ik esso tankte liep ie echt beroerd, andere merken minder verschil.............frank884 schreef: Diesel: maakt niks uit welk merk ze moeten allemaal aan dezelfde eisen voldoen
vaak komt het ook van dezelfde rafinarderij en uit dezelfde tank
(van collega's gehoord die brandstoffen rijden)
tank de diesel waar die het minst duur is. (vaak belgie)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Op benzine heb je dat idd meer
ook daar die octaangehalte's nogal eens verschillen
ook tussen Nederland en Duitsland
dat merkte ik ook toen ik nog een benzine machine had.
Maar op Diesel merk ik totaal geen verschil
de ACV motor is wel een "beest" in vergelijking met een 1.0 benzine toyota starlett.
dus kleine verschillen zullen minder snel opvallen dan in een wagen met een "gazonmaaier" motor.
vroeger dacht ik dat de Nederlandse Diesel beter was dan de Poolse daar ik op de heenweg
naar Polen een stuk minder brandstof nodig had dan op de terugweg.
Maar dar ben ik nu ook al uit: meestal waait de wind nl uit het westen.
en dat tikt door op 1.94 m
ook daar die octaangehalte's nogal eens verschillen
ook tussen Nederland en Duitsland
dat merkte ik ook toen ik nog een benzine machine had.
Maar op Diesel merk ik totaal geen verschil
de ACV motor is wel een "beest" in vergelijking met een 1.0 benzine toyota starlett.
dus kleine verschillen zullen minder snel opvallen dan in een wagen met een "gazonmaaier" motor.
vroeger dacht ik dat de Nederlandse Diesel beter was dan de Poolse daar ik op de heenweg
naar Polen een stuk minder brandstof nodig had dan op de terugweg.
Maar dar ben ik nu ook al uit: meestal waait de wind nl uit het westen.
en dat tikt door op 1.94 m
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Wat betreft die verschillen in diesel bij de diverse tankstations,
Ik tankte altijd de goedkope diesel hier bij de Berkman met mijn Mondeo 130pk TDCI, EGR was nog niet afgedopt.
Op een gegeven moment ging de motor hakkelen en bij een bepaald toerental beetje stoten, heb toen een aantal X Ultimate getankt waarbij het over was. Probleem bleek later in een gescheurde turboslang te zitten, wel vreemd dat met de "betere/duurdere, misschien wel tussen de oren" diesel de boel wel beter liep. Zou dit dan toch komen door de betere/schonere diesel of toevoegingen in deze diesel?
Nu met de T4 tank ik gewoon normale BP diesel aangezien de Ultimate minimaal 10cent duurder is als de goedkoopste diesel hier. Gewone BP diesel lijkt me dus voldoende.
Gooi er af en toe een flesje Wynn's in om te reinigen.
Plaats er binnenkort wel nieuwe verstuivers in en schakel dan misschien wel weer over op Ultimate om zodoende en schonere verbranding te krijgen.
Ik tankte altijd de goedkope diesel hier bij de Berkman met mijn Mondeo 130pk TDCI, EGR was nog niet afgedopt.
Op een gegeven moment ging de motor hakkelen en bij een bepaald toerental beetje stoten, heb toen een aantal X Ultimate getankt waarbij het over was. Probleem bleek later in een gescheurde turboslang te zitten, wel vreemd dat met de "betere/duurdere, misschien wel tussen de oren" diesel de boel wel beter liep. Zou dit dan toch komen door de betere/schonere diesel of toevoegingen in deze diesel?
Nu met de T4 tank ik gewoon normale BP diesel aangezien de Ultimate minimaal 10cent duurder is als de goedkoopste diesel hier. Gewone BP diesel lijkt me dus voldoende.
Gooi er af en toe een flesje Wynn's in om te reinigen.
Plaats er binnenkort wel nieuwe verstuivers in en schakel dan misschien wel weer over op Ultimate om zodoende en schonere verbranding te krijgen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Meestal uit Zuid tot ZuidWestfrank884 schreef: Maar dar ben ik nu ook al uit: meestal waait de wind nl uit het westen.
en dat tikt door op 1.94 m
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
de beste reiniging is af en toe eens een paar uurtjes op de outoweg
ik merk duidelijk als ik een ritje Polen heb gedaan 2x a 3x / jaar dan rijdt ik gemiddeld rond 140 km/h
(niet plankgas) maar dan wel 8 a 9 uur aaneen dat die daarna veel beter trekt.
Er worden wel voor de rest veel korte stukjes met de wagen gereden hier.
maar dan na zo'n rit is die helemaal schoongebrand (eens goed alles schoongestookt)
ik merk duidelijk als ik een ritje Polen heb gedaan 2x a 3x / jaar dan rijdt ik gemiddeld rond 140 km/h
(niet plankgas) maar dan wel 8 a 9 uur aaneen dat die daarna veel beter trekt.
Er worden wel voor de rest veel korte stukjes met de wagen gereden hier.
maar dan na zo'n rit is die helemaal schoongebrand (eens goed alles schoongestookt)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Zeker waar. Of net zoals mijnes met de aanhanger achter zijn kont ff een paar uur sturen...frank884 schreef:de beste reiniging is af en toe eens een paar uurtjes op de outoweg
ik merk duidelijk als ik een ritje Polen heb gedaan 2x a 3x / jaar dan rijdt ik gemiddeld rond 140 km/h
(niet plankgas) maar dan wel 8 a 9 uur aaneen dat die daarna veel beter trekt.
Er worden wel voor de rest veel korte stukjes met de wagen gereden hier.
maar dan na zo'n rit is die helemaal schoongebrand (eens goed alles schoongestookt)
mvg Rick
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
Eigenlijk had ik verwacht dat er meer mensen zouden zijn die toevoegingen gebruiken (voor hun bus dan hè ).
Dat olieleveranciers wel standaard "extra's" zouden toevoegen als..... dat geloof ik niet. Waarom zou je een product dat op zich goed is nog beter maken, dat kost alleen maar geld en/of concurrentiepositie. Het gaat hun natuurlijk om een voldoende goed product te leveren en daar zo veel mogelijk aan te verdienen. Willen ze bijvoorbeeld wel een deal met Du Pont (grote firma die teflon toevoeging levert) of wil Du Pont dat wel?? Molykote (grondstof=molybdeensulfide) was als ingrediënt minder beschermd en ik geloof dat Castrol dat wel als standaard toevoeging heeft gebruikt. Was goed verkoopargument wat weinig koste en molybdeensulfide is volgens mij "vrij" verkrijgbaar.
Zo is TSL (als voorbeeld) niet zonder meer verkrijgbaar om toe te voegen. Waarom zouden olieleveranciers dit dan toevoegen, laat staan aanbevelen. Het is dan beter om dat juist af te kraken, en wij.......wij trappen daar in. Ik weet uit de eerste hand van testen m.b.t. noodloopeigenschappen van molykote...... het werkt echt! De demo van TSL is indrukwekkend, Teflon is bij vriend en vijand goed bekend. Als concurrent ("vijand") zeg je dat natuurlijk niet hardop!!
De olie in mijn 102pkTDI is een halfsyntheet en op zich goed. Alsnog na 180000 km overgaan op een volsyntheet (overigens schandalig duur) durf ik niet wegens mogelijk te snel loskomen van vervuiling en mogelijk problemen dientengevolge voor de motor. Een toevoeging, mits een goede, overweeg ik wel. Helaas tot nu toe weinig reacties van echte "ervaringsdeskundigen".
Welke "toevoegers" melden zich alsnog???
Dat olieleveranciers wel standaard "extra's" zouden toevoegen als..... dat geloof ik niet. Waarom zou je een product dat op zich goed is nog beter maken, dat kost alleen maar geld en/of concurrentiepositie. Het gaat hun natuurlijk om een voldoende goed product te leveren en daar zo veel mogelijk aan te verdienen. Willen ze bijvoorbeeld wel een deal met Du Pont (grote firma die teflon toevoeging levert) of wil Du Pont dat wel?? Molykote (grondstof=molybdeensulfide) was als ingrediënt minder beschermd en ik geloof dat Castrol dat wel als standaard toevoeging heeft gebruikt. Was goed verkoopargument wat weinig koste en molybdeensulfide is volgens mij "vrij" verkrijgbaar.
Zo is TSL (als voorbeeld) niet zonder meer verkrijgbaar om toe te voegen. Waarom zouden olieleveranciers dit dan toevoegen, laat staan aanbevelen. Het is dan beter om dat juist af te kraken, en wij.......wij trappen daar in. Ik weet uit de eerste hand van testen m.b.t. noodloopeigenschappen van molykote...... het werkt echt! De demo van TSL is indrukwekkend, Teflon is bij vriend en vijand goed bekend. Als concurrent ("vijand") zeg je dat natuurlijk niet hardop!!
De olie in mijn 102pkTDI is een halfsyntheet en op zich goed. Alsnog na 180000 km overgaan op een volsyntheet (overigens schandalig duur) durf ik niet wegens mogelijk te snel loskomen van vervuiling en mogelijk problemen dientengevolge voor de motor. Een toevoeging, mits een goede, overweeg ik wel. Helaas tot nu toe weinig reacties van echte "ervaringsdeskundigen".
Welke "toevoegers" melden zich alsnog???
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Olietoevoeging, Ervaringen??
er zijn in het verleden al vele test op zulke wondermiddeltjes losgelaten, slick 50 heeft er in Amerika een forse claim wegens misleiding voor aan de broek gehad bijvoorbeeld)
en eigenlijk komt het er bijna altijd op neer dat het geen kwaad kan, maar het grootste effect van het middeltje tussen de oren en in je portemonnee zit.....
kortom, weinig bewijs voor positief effect op je motor te vinden, is vooral suggestief kost verder alleen veel geld.
en eigenlijk komt het er bijna altijd op neer dat het geen kwaad kan, maar het grootste effect van het middeltje tussen de oren en in je portemonnee zit.....
kortom, weinig bewijs voor positief effect op je motor te vinden, is vooral suggestief kost verder alleen veel geld.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon