Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

vragen over de T4
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Badmuts20 »

Aloa weetjewellers,

Er is weer een probleem ontstaan met de bus van mijn zus (he dat rijmt) :bifun
Een van de kids heeft het knopje van de schuifdeur zo hard ingedrukt dat deze in de deur is verdwenen. Tja vraag niet hoe ze het voor elkaar krijgen.
Nu heeft ze aan mij gevraagd of ik deze kan fixen. Ik heb uiteraard gezegd dat dit geen probleem is, maar wil wel graag even wat info hier inwinnen. :toppie
Ik hoop dat jullie me vast wat info ter voorbereiding kunnen geven.

Wat is de beste manier om het te maken?
- Mij lijkt het handig om in ieder geval de bekleding van de deur af te halen. Maar kan dit zonder de deur uit de bus te hoeven verwijderen?
- Kan er iets afgebroken zijn of werkt deze knop ook m.b.v. stangetjes waar nu waarschijnlijk dan 1 van los ligt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

als het een enkelcabine of geel kenteken is hoef je de deur er zeker niet uit te halen om de bekleding te verwijderen, als het een dubbelcabine is kan het lastigzijn om de bekleding eraf te krijgen omdat de DC een deel van het gat afdekt....


e.e.a variëert ook nog met de bekleding die er op zit (hardboardplaat met zichtbare dopjes heb ik al eens gedemonteerd bij een DC, maar makkelijk is anders, volledige bekleding (caravelle en multivan) zit grotendeels geklikt en moet er ook af kunnen bij een DC

kwestie van goed kijken wat er allemaal geschroefd zou kunnen zitten en dat losschroeven en verder met veel gevoel lostrekken....

stangetje van vergrendelknopje zou verbogen kunnen zijn, maar ook uit het palletje waar ie ingehaakt zit gedrukt kunnen zijn, mogelijk is daarbij het vergrendelmechaniekje gemold en zou je dat dus even moeten bestellen als dat zo blijkt te zijn...

echt iets constructiefs afbreken met de vergrendelknop lijkt me niet snel te gebeuren.

knap trouwens dat ze de knop door de bekleding heen gekregen hebben, volgens mij zit er een kunststof plaatje met een gat waar de pennetje in heen en weer schuift en is de pen bovenaan dikker dan het gat.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Badmuts20 »

Het is een dubbelcabine. Dus dat wordt dan al wat lastiger.
Affijn VW is meestal veel klikwerk wat je zo al aangeeft. Gaan er donderdag maar is nakijken.

Goed om te horen dat het met stangetjes werkt. Daar kun je tenminste nog wat mee mocht het krom zijn of iets dergelijk.

Tja, snap het ook niet. Ik heb het zelf nog niet gezien maar ze geeft aan dat het gehele pinnetje weg is. :bonk
Snap zelf ook niet dat een kind van 5 zo'n knopje helemaal naar binnen kan drukken. Zal dus zoals je al aangeeft mogelijk wel wat afgebroken zijn.

Maar komt dit vaker voor?
Zijn er toevallig geen revisie setjes voor verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Multivan Generation »

Hier heb je misschien wel iets aan :knipoog :knipoog

http://www.eldiape.com/isoleren/isoleren.htm#4
klein beetje verder naar beneden scrollen voor de uitleg... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Badmuts20 »

He dat is toevallig.
Zit er net in te lezen en wou hem net erbij zetten. :yes

Staat een mooi plaatje in welk schroefje vanaf welke zijde je kan bereiken.
Hier gaan we het wel mee redden om de plaat te verwijderen.

Ik zie ook al wat mooie witte dopjes en stukjes plastic. Denk dat ik in die richting zal moeten zoeken.

[EDIT] zie net dat het jouw site is met jouw bus. Mooie how to's op de site :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog
Thanks.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Eldert 895 »

Het is overigens heel simpel om de schuifdeur er even uit te halen. Dat heb ik gedaan toen ik andere bekleding heb gemonteerd.
Je moet wel met zijn tweeën zijn om de deur te tillen.

Aan het einde van de rail buiten het zwarte eindstuk eraf halen. 1 schroef.
De 2 schroeven waarmee de onderste roller aan de deur zit losschroeven. Let op hoe ze zitten, dit is verstelbaar, en wil je in dezelfde stand weer monteren.
De deur kan nu zakken aan de voorkant en uit de bovenste rail komen.
Schuif rustig de deur naar achteren uit de rail en zet hem op iets waardoor de deur niet beschadigd kan worden. Dat zou jammer zijn. Je kan nu makkelijk de bekleding verwijderen.
Groeten Eldert
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
bommelsteijn
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door bommelsteijn »

Ha die badmuts . Gezien de onwaarschijnlijkheid dat een jochie van 5 de Lockpin en al door een gat drukt dat kleiner is dan de dia van de kop van de pin (zie opmerking van Roger), denk ik dat er iets anders aan de hand is, Ik weet nog niet of dat bij de T4 ook zo is maar bij al mijn andere auto's draai je de pin er gewoon af , en dat is weer niet zo moeilijk voor een ondermemend jong van 5 . In dat geval moet je in het gat het draadeind van het stangetje zien en ligt de pin zelf mischien hier of daar op de vloer plaat . Het is maar een gedachte .
hartelijke groet en veel succes Leo, alias bommelsteijn
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door odorf »

Het Pinnetje zit idd. met schroefdraad op de as. En als het pinnetje eraf is gedraaid verdwijnt het asje wat eraan vast zit net helemaal uit het zicht. Als je in het gat waar het pinnetje is verdwenen kijkt (misschien met zaklamp) zie je misschien nog net een zilverkleurig stangetje zitten??

Als je bij het mechanisme moet komen is het denk ik ook wel mogelijk om het bekledingspaneel maar voor een deel los te halen zodat je bij de aansluiting bij de b-stijl met een zaklamp ertussen kunt kijken.

Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 10 mei 2010, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

net even gekeken, maar het lijkt er op dat het pennetje net wel door het gat zou passen.

(even eraf gedraaid en op de kop in het gat gepast, kan niet helemaal doordrukken omdat stangetje er nog zit (en ik dit graag bereikbaar wilde houden))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Badmuts20 »

Oke,

Het pennetje past niet geheel door het gat. Deze zal dus bijna niet in de deur kunnen vallen.
We hebben de bekleding eraf gehaalt en het bleek dat het kind het knop had losgedraaid.
Door vervolgens de auto op slot te drukken is het stangtje wel in de deur verdwenen.
De knop viel dus zover in het gaatje dat deze er niet meer uit te pakken was.

Afijn stangetje weer omhoog en de knop er weer opgedraaid.

Knopje werkt weer naar behoren en zwager weer blij. :jumpklap

Iedereen bedankt voor de hulp :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou dat knopje even voorzien van een drupje secondenlijm.
Dat zal ze leren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:Ik zou dat knopje even voorzien van een drupje secondenlijm.
Dat zal ze leren..
en jezelf als je de bekleding nog eens van je schuifdeur moet hebben........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Badmuts20 »

Ik neem aan dat hij tussen het knopje en het stangetje bedoelt.
Maar dat hebben we nog maar even niet gedaan. Er zit geen kinderslot op dit slot en die willen ze er nu wel graag in.
De kids worden wat ouder en dus wat loshandiger en beginnen overal aan te zitten. Zoals blijkt met het knopje :bifun

Ze zijn dus opzoek naar een slot met kinderbeveiliging.
Ik weet dat ze bij de delaer zijn te bestellen voor een eurootje of 35, maar een 2de hands is doorgaans wat goedkoper.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Deurpinnetje schuifdeur herstellen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik weet wel zeker dat ie tussen het stangetje en het knopje bedoelt, maar als daar lijm tussen zit, dan krijg je het er zelf ook (bijna) niet meer vanaf als de bekleding er nog eens af moet...

heel zeker dat er geen kinderslot op zit?

typisch VW dan weer......bedrijfswagens voor grijs hoeven geen kinderslot....maakt slot weer 30ct goedkoper :muur :muur :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie