Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door Wim T4 935 »

Maandag is mijn T4 stilgevallen. De Wegenwacht heeft toen geconstateerd dat de dynamo niet laadde en dat dientengevolge de accu leeg was.
Ik heb toen de T4 gestart m.b.v. de VW Fox van mijn dochter en een huishoudaccu gekoppeld aan de startaccu en zo naar de garage gereden.

Inmiddels is de dynamo vervangen. Probleem blijft.
De blauwe D+ geeft een te lage spanning af.
D+ draad is gecontroleerd en doorgemeten. Is in orde.
Stekkers achterop de zekeringenkast zijn gecontroleerd.

Er wordt nu als optie geopperd dat het instrumentenpaneel kapot is en vervangen zou moeten worden.

Ik vindt dat echter een nogal drastische ingreep en wil graag eerst jullie mening weten. Gaarne tips.

Betreft 102PK met ca 140.000km.
Laatst gewijzigd door Wim T4 935 op 20 mei 2010, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door m.c van den berg »

Hoi Wim
Wat een nare situatie, kan het slechte massa zijn? zeg maar wat, relais....

wens je veel sterkte, en ik hoop dat andere je verder kunnen helpen.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Wim T4 935 »

jan2009 schreef:Wij zijn ooit in zuid duitsland tot stilstand gekomen door een finaal lege accu.
oorzaak : defecte spanningsregelaar , acculampje brande toen ook niet , D+ ???
Zit die niet ingebouwd in de dynamo dan? Want dan zou mijn inziens met de nieuwe dynamo ook de spanningsregelaar nieuw moeten zijn.
Of begrijp ik het niet goed?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Multivan Generation »

welke spanning wordt er geleverd door de dynamo met een draaiende motor?
Direct op de dynamo zelf meten.
Is die spanning goed, dan verder kijken.
Bij de bestuurderskoplamp hangt ook iets van laadregeling..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Wim T4 935 »

Multivan Generation schreef:welke spanning wordt er geleverd door de dynamo met een draaiende motor?
Direct op de dynamo zelf meten.
Dan kan ik vrijdag pas doen maar doe je dat gewoon volledig aangesloten? Kun je eigenlijk wel spanning meten als je de D+ of de Plus of Min niet aansluit?

Multivan Generation schreef:Bij de bestuurderskoplamp hangt ook iets van laadregeling..
Is dit de door Jan2009 bedoelde spanningsregelaar of........? Is er wellicht ook een fototje van?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Harry62 »

Om een dynamo stroom te laten leveren heeft deze een (klein) stroompje nodig.
Deze komt van je tellerklok ( het acculampje brand) en gaat naar de dynamo.
Zo gauw de dynamo draait zal deze het stroompje terug geven en het acculampje gaat uit.
( ik weet dit is simpel uitleggen maar toch)

Het kan zijn dat dit stroompje niet overkomt (kabelbreuk, printplaat tellerklok, enz)
of dat de dynamo inwendig kapot is.

Wat ook wel gebeurt is dat de zekering van de dynamo corrosie vertoont. Of smelt!
Voor de accu staat een zekeringkast. Als je deze loshaalt is het volgens mij de linkse
zekering (zo'n platte van ongeveer 4 mm breed en 35 mm lang).
Haal deze eens voorzichtig los, schoonmaken en weer terugplaatsen, of vervang als deze stuk is.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Multivan Generation »

wat is het bouwjaar van je bus Wim?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 13 mei 2010, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Wim T4 935 »

Multivan Generation schreef:wat is het bouwjaar van je bus Wim?
2003
T4 is voorzien van climatronic dus bij mijn weten 120A dynamo.

Heb van je site al het bestand met elektrische schema's gedownload maar welke nu precies op mijn bus van toepassing is ben ik nog niet uit.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij zit bij een T4 TDI de regelaar van de laadspanning IN de dynamo en niet achter de koplamp.

volgens mij is de dynamo bij mijn T4 ook niet afgezekerd (dikke kabel van B+ naar startmotor en van startmotor naar pluspool accu, zit nergens een zekering tussen)

Als je tellerunit het probleem is zou je verwachten dat je laadstroomcontrolelampje (accu symbool) ook niet werkt, immers het enige van het laadsysteem dat in je tellerunit zit is een verbinding tussen geschakelde plus (contact) via het laadstroomcontrolelampje naar de D+ draad die via de zekeringkast (waar ook een aftakking van deze draad ligt in de vorm van een enkelpolig zwart stekkertje met blauwe draad) naar de dynamo loopt.

DUS als eerste, zet de auto op contact en kijk of je accusymbooltje brandt, zoniet dan moet je gaan zoeken of het lampje stuk is, of dat ie geen spanning krijgt, of dat de verbinding naar de dynamo onderbroken is.

Brandt het acculampje wel, dan start je de motor, het lampje moet dan uit gaan, zo niet dan krijgt de D+ draad geen spanning van de dynamo en zit je probleem in de dynamo OF de D+ ligt aan massa (kabel doorgeschuurd, accuscheidingsrelais doet moeilijk, noem maar op..... wat je dus ook in de metingen mee kunt nemen is het loskoppelen van de aansturing van het accuscheidingsrelais (als dat via de D+ aangestuurd wordt en niet op de verhoogde accuspanning door het laden)

METEN

Dynamo volledig aansluiten (dus OOK de D+) en motor starten, even gas geven zodat ie even boven de 1300-1500 toeren geweest is (dan moet ie zijn eigen tregelstroom geleverd hebben en blijven leveren)
Makkelijkst meten is op de accu, dus daar begin je even

Meet op de polen van de accu de spanning (13,7-14,5 volt is normaal, minder dan 13 te weinig)
Is dat goed dan wordt het iets lastiger, dan moet je namelijk een ampéretang hebben om de laadstroom te meten.

Is dat niet goed, meet dan op de accupoolklemmen (is dat beter dan heb je overgangsweerstand tussen pool en klem, schoonmaken en invetten met zuurvrije vaseline)

Op de klemmen ook niet goed, dan moet je iets meer moeite doen......

op de B+ (dikke draad) aansluiting van de dynamo meten TOV massa motorblok (behuizing dynamo), Spanning goed? dan is je dynamo OK en laadstroomregeling ook.
dan heb je dus ergens overgangsweerstand in de plus danwel de min kabel.
over het algemeen zit zo'n overgangsweerstand in een verbinding maar het kan ook een kabelbreuk ijn. Massakabels bij VW hebben er vaker last van, dus daarmee beginnen (zet eens een goede startkabel tussen je motor en de min-pool van de accu en meet met lopende motor eens de spanning op de accu, als dat beduidend beter is dan zonder die startkabel is ergens je massakabel naar de motor het probleem. waarie op de bak zit losmaken, opschuren en weer vastzetten eventueeel invetten na montage)

Heb je op de dynamo ook niet voldoende spanning dan ga je de D+ meten..

loskoppelen op de dynamo, en meten tov massa of je spanning hebt. heb je geen spanning dan is er een onderbreking in het laadstroomcontrolecircuit, draadbreuk, stekker los of lampje stuk zal dan de oorzaak zijn..... Tenzij VW zo aardig is geweest de tellerunit uit te voeren met niet-vervangbare lampjes is het dan dus niet nodig om je tellerunit te vervangen (overigens zit die er zo in en kost een gebruikte op ebay pakweg 75-150 euro)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Multivan Generation »

kijk ook even hier:

http://www.t4-wiki.de/wiki/Mehrfachstecker

D+ zoeken en daar meten met draaiende motor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
Afbeelding
en wat zou dat moeten zijn en moeten doen volgens jou? bij mijn TDI hangt daar een dubbel relais dat de koelventilator aanstuurt.

in elk geval geen laadstroomregeling
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Multivan Generation »

je hebt gelijk ik was even mis met iets anders...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Wim T4 935 »

Er begint mij een hoop duidelijk te worden. Op basis van de reeds gedane metingen denk ik nu dat het probleem zich in het D+ laadcontrole gedeelte bevindt.

Kan ik om dit definitief vast te stellen nu het volgende proberen?

Ik koppel de D+ los van de dynamo.
Ik plaats een nieuwe draad aldaar en die verbind ik middels een lampje, en een zekering uiteraard, aan de, al dan niet geschakelde, Plus van de accu.

Is het probleem dan over moet ik verder zoeken in het originele D+ circuit, is het niet over dan kan ik het D+ circuit definitief uitsluiten.

Of denk ik nu te simpel?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, in principe klopt dat wel zo ongeveer, denk er wel aan dat je niet een te zwaar lampje neemt, een 1,2 watt voldoet al denk ik (dashboardlampje)

maar je kunt ook aan de draad van de D+ op de accu meten, als je daar met ingeschakeld contact geen spanning meet, weet je ook genoeg....


doet je lampje op het dashboard het als de motor uit en contact aan staat?


weet niet hoe kundig je garage is, maar aangezien ze de tellerunit willen vervangen denk ik dat zij die stappen al ondernomen hebben en het in de tellerunit zoeken, alleen denk ik dat het een beetje zot is om de hele unit te vervangen (ga er even een openschroeven)

edit:

aangenomen dat een T4 en Golf 4 teller gelijk van opbouw zijn (golf4 teller heb ik zo hier bij de PC liggen, de T4 teller ligt in de garage) is het inderdaad niet zondermeer mogelijk een lampje in de teller te vervangen, het zijn allemaal SMD-ledjes, niet zomaar te vervangen dus.....

misschien dat er wel bedrijfjes te vinden zijn die het voor je repareren kunnen, maar denk dat een gebruikte dan voordeliger is, ik kocht voor 89 euro een gebruikte MET MFA op ebay.

Verder kun je (als het in de tellerunit zit) ook de draad die nu tussen dynamo (D+) en tellerunit (laadstroomcontrolelampje) zit in de kabelboom naar de tellerunit doorknippen en aan de draad die naar de dynamo gaat een draad solderen die via een klein lampje naar contactgeschakelde plus gaat, dit lampje in een van de ongebruikte "schakelaars" monteren en je hebt toch een laadstroomcontrolelampje (al dan niet tijdelijk tot je een andere teller voor een leuk bedrag op de kop tikt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Wim T4 935 »

Roger bedoel je met meten van de D+ draad niet dat je moet meten bij de dynamo?

Ik moet er nog even niet aan denken voor een defect lampje het instrumentenpaneel vervangen. En gebruikt zoeken met al die verschillende nummers.

Nou ja eerst morgen maar eens naar de garage gaan om samen te proberen in ieder geval het probleem definitief vast te stellen. Ik ben overtuigd van de capaciteiten van de garage. De eigenaar, waar ik sinds de aankoop een meer dan alleen zakelijke band heb opgebouwd, belde mij gisteravond zelf met de intentie om mij te informeren en nam daar ruim de tijd voor. Hij kent WeetJeWel, heeft meerdere klanten met stickers op de auto, en stelde voor om het hier aan de orde te stellen. Want er is veel kennis aanwezig hier en hij staat absoluut open voor positieve inbreng.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie