Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

vragen over de T4
Plaats reactie
BerryT4California
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2010, 13:11

Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door BerryT4California »

Sinds de 200.000 km (met o.a vervanging van de distributieriem) geeft onze T4 bij lange ritten een foutmelding als de snelheid wordt verlaagd van boven de 100 km/u naar ca. 70 km/uur. De fout melding bestaat uit een twee harde pieptonen en op het instrumentenpaneel de melding: Motor aus, öldruck, en het advies om de handleiding te lezen. Na enige tijd verdwijnt de melding weer, om weer op te duiken als we weer de snelheid moeten verlagen vanwege wegwerkzaamheden o.i.d.. Ik ben al twee keer terug geweest naar de garage met deze klacht (de VW garage in Oirschot). Aansluiten op de computer geeft geen informatie en het vervangen van stekkertjes e.d. (door garage aangedragen oplossing) heeft geen resultaat opgeleverd.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

T4, California
TDI 111 KW
2003
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door René »

Wat gebeurt er op dat moment met de toerenteller?

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoiets dergelijks ook eens met de caddy gehad, ook als ik gas losliet boven de 120km/uur, kwam ook nog melding dat EGR niet ok was achteraan. Is toen uitgelezen en wat stekkers opnieuw ingestoken op de motor (had er net 5 km ervoor een nieuwe versnellingsbak in gekregen, dus was nogals wat uitgebouwd geweest) daarna nooit meer gehad
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door m.c van den berg »

Kan je olievoeler onder de carterpan de boosdoender zijn?, heb die nl ook vernieuwd, gelijk met olie verversen. Nu werkt alles weer normaal :ikrij
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
BerryT4California
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2010, 13:11

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door BerryT4California »

Volgens mij doet de toerenteller niets bijzonders.

De stekkers zijn nagelopen en deels zelfs vervangen.

De olievoeler lijkt mij het proberen waard.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door Christoffel »

De melding geeft aan dat je oliedruk te laag is.

Je sensor in het carter heeft hier echter niets mee te maken. Deze meet je oliepijl en temperatuur.

Als je olie warm wordt wordt deze van zelf sprekend ook dunner. Als je snelheid verlaagd, en dus ook je toerental kan het zijn dat je oliedruk te laag wordt.

Hebben ze misschien een verkeerde ( te dunne olie ) gebruikt bij de beurt ??

Of je oliedruksensor geeft te vroeg het signaal van een te lage druk.

Oliedruk sensor vervangen of voor de zekerheid je oliedruk laten meten als motor goed op temperatuur is.

Chris
Afbeelding
BerryT4California
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2010, 13:11

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door BerryT4California »

Het probleem treedt inderdaad op als de de motor goed warm is (bij lange ritten), dus de verklaring 'Als je olie warm wordt wordt deze van zelf sprekend ook dunner. Als je snelheid verlaagd, en dus ook je toerental kan het zijn dat je oliedruk te laag wordt' is plausibel.

Hebben ze misschien een verkeerde ( te dunne olie ) gebruikt bij de beurt ??

De olie die is gebruikt is 5W30 en veel dunner is er niet, als ik het goed begrepen heb van een artikel op deze site:
Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook.
Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!
Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft!
Of je oliedruksensor geeft te vroeg het signaal van een te lage druk.
Oliedruk sensor vervangen of voor de zekerheid je oliedruk laten meten als motor goed op temperatuur is.

Chris[/quote]

Goede tips, daar ga ik mee verder.

p.s. Is die olie te dun? Waar rijden de meeste T4 diesels mee rond?


p.s. Geweldig dat mensen zo meedenken. Super :T44EVER
BerryT4California
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2010, 13:11

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door BerryT4California »

Probleem is nog niet opgelost. Laatste tips:
- zijn originele VW-filters gebruikt?
- waarschijnlijk zijn de oliefilterschakelaars / oliedrukschakelaars vervangen en is een daarvan niet van het juiste type. Op de cylinderkop moet een bruine zitten en op het oliefilterhuis een witte of blauwe (afhankelijk van de motor)
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door Egbert&Manon »

Heb je de factuur nog van de vorige reparatie/onderhoudsbeurt?
Daar staan toch alle vervangen onderdelen met de nummers op?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door Roger B. (11)61 »

BerryT4California schreef:Probleem is nog niet opgelost. Laatste tips:
- zijn originele VW-filters gebruikt?
- waarschijnlijk zijn de oliefilterschakelaars / oliedrukschakelaars vervangen en is een daarvan niet van het juiste type. Op de cylinderkop moet een bruine zitten en op het oliefilterhuis een witte of blauwe (afhankelijk van de motor)
bij mijn weten zitten de oliedruksensoren niet op het filter en ook niet op de kop, maar vooraan in het midden ongeveer onderaan op het motorblok (cm of 10 boven de rand van het carter) en bij een ACV is het meen ik een blauwe en een witte, voor de 111kw weet ik niet welke kleur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door HarryF »

[quote>>>>>>
Hebben ze misschien een verkeerde ( te dunne olie ) gebruikt bij de beurt ??
De olie die is gebruikt is 5W30 en veel dunner is er niet, als ik het goed begrepen heb van een artikel op deze site:
p.s. Is die olie te dun? Waar rijden de meeste T4 diesels mee rond?>>>>>>>>



Ik weet niet precies welke uitvoering je hebt (111 kw?? zegt mij weinig) maar bij die van mij (2,5 ltr 102 pk) gaat er altijd 5W40 in. Met de gegeven uitleg over de viscositeit is 30 dan misschien wel erg dun. In het instructieboekje staat wat je bij welke temperatuur kunt/moet gebruiken. Waarschijnlijk een 40er.
Succes :werkaanT4
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door Roger B. (11)61 »

111kw is de 150pk TDI (axg of ahy oid motor) de longlife olie die VW gebruikt is meen ik 0W30 dus die olie is niet het probleem lijkt me
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
BerryT4California
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2010, 13:11

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door BerryT4California »

Toch maar eens bij een andere garage op bezoek gegaan (de VW garage in Oirschot heeft herhaaldelijk het probleem niet kunnen vinden). De Volkswagendealer wel: de oliepomp functioneert niet goed en moet vervangen worden. Waar ik goede hoop had dat er iets met de sensor niet in orde was, was de melding dus gewoon correct. Probleem opgelost, maar, inclusief wat kleine andere dingen, een fors bedrag (€ 1.700) armer. Hopen dat ik nu gewoon een paar jaar kan rijden zonder al te hoge kosten.
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door guust-flater »

Vraag ik me toch af is het probleem ontstaan na verversing van de olie?
Als er 5W40 in gezeten heeft en de oliedruk was bij lage toeren goed en die is vervangen door 5W30 en er was ineens een probleem dan vindt ik het wel een duure oplossing.
Of heb je wel eerst dikkere olie geprobeerd?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Onverklaarbare melding 'motor aus' bij verlaging snelheid

Bericht door Roger B. (11)61 »

en de VW dealer vind het geen apart verschijnsel dat de oliepomp nu al de geest gegeven heeft?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie