Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Start nier meer, lege accu ?
Start nier meer, lege accu ?
Ik heb afgelopen weekend wat gepruld met de bus, waardoor de batterijspanning erg laag is. Ik probeer hem net te starten, maar hij doet niets. Alle lampjes branden, zoals normaal, ik draai de sleutel door, maar de startmotor slaat niet aan. Wel zie ik het batterij lampje op het dashboard branden, en je ziet het duidelijk minder intens branden als de bus probeert te starten. Is dat een defecte startmotor, of kan het toch een te lage accuspanning zijn ? Ik dacht dat je dan nog altijd de startmotor kon horen. Ik heb de accuspanning nagemeten, en die zit op 11V ongeveer.
Indien het de accuspanning kan zijn ga ik morgen startkabels kopen! Maar ik had graag al een ideetje van jullie.
Indien het de accuspanning kan zijn ga ik morgen startkabels kopen! Maar ik had graag al een ideetje van jullie.
Re: Start nier meer, lege accu ?
11V zou eigenljik toch genoeg moeten zijn lijkt me.
Laatst gewijzigd door Erik701 op 07 jun 2010, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Start nier meer, lege accu ?
als die 11 volt onbelast is dan zal het waarschijnlijk wel de accu zijn
een volle accu onbelast is meestal boven de 12,5 volt
laadspanning is ongeveer 13,6
meet eens met bijvoorbeeld grootlicht ingeschakeld als ie dan al inzakt naar 10 volt of lager is ie leeg
als je start en de spanning zakt helemaal weg is ook een indicatie dat ie leeg is
als je tijdens het starten het start relais hoort in en uit klappen is ook accu
dan heeft ie net genoeg stroom om het relais te sluiten en als de accu dan verder belast
word is er niet genoeg om zelfs dat relais dicht te houden en gaat ie weer los
vandaar het klapperen
sucses
een volle accu onbelast is meestal boven de 12,5 volt
laadspanning is ongeveer 13,6
meet eens met bijvoorbeeld grootlicht ingeschakeld als ie dan al inzakt naar 10 volt of lager is ie leeg
als je start en de spanning zakt helemaal weg is ook een indicatie dat ie leeg is
als je tijdens het starten het start relais hoort in en uit klappen is ook accu
dan heeft ie net genoeg stroom om het relais te sluiten en als de accu dan verder belast
word is er niet genoeg om zelfs dat relais dicht te houden en gaat ie weer los
vandaar het klapperen
sucses
Re: Start nier meer, lege accu ?
Mocht je een paar startkabels gaan kopen, neem dan wel een knappe set die de weerstand/spanning aankan en dus geen weggooisetje van 2euro95.
Offline
Offline
Re: Start nier meer, lege accu ?
Waarom kabels kopen,is aantrekken geen optie meer dan?
Het is geen automaat toch?
Het is geen automaat toch?
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: Start nier meer, lege accu ?
Aantrekken ? Als in duwen ? Ik zie mijn vriendin niet onmiddellijk mijn bus duwen, en rijden al helemaal niet :) Vader heeft een quick start set, zo een blokje met accu ingebouwd, en ook een acculader, ik denk dat ik die in het weekend maar eens ga halen, kan ik onmiddellijk de accu weer volledig laden zonder al te ver te moeten rijden. Ik heb nl 2 accu's die op dit moment parrallel staan (relais is defect), dat is ook de reden van de lage spanning.
Re: Start nier meer, lege accu ?
Erik701 schreef:Aantrekken ? Als in duwen ? Ik zie mijn vriendin niet onmiddellijk mijn bus duwen, en rijden al helemaal niet :) Vader heeft een quick start set, zo een blokje met accu ingebouwd, en ook een acculader, ik denk dat ik die in het weekend maar eens ga halen, kan ik onmiddellijk de accu weer volledig laden zonder al te ver te moeten rijden. Ik heb nl 2 accu's die op dit moment parrallel staan (relais is defect), dat is ook de reden van de lage spanning.
Het bovengenoemde (twee paralelle accu's) zal ongetwijfeld een reden kunnen zijn voor leegloop. Dit kan verooraakt worden door niveleringsverschillen, vooral wanneer de het een andere merk, soort, capaciteit en vitaliteit accu betreft. Google maar eens even opgenoemd thema.
Re: Start nier meer, lege accu ?
Wel, leegloop ... ik ken de oorzaak: Ik had 2 accu's, gescheiden door een relais. Die relais was defect, dus mijn 2e accu laadde niet meer. Aangezien mijn radio, carkit, koelkast, ... aan die 2e accu hangen, was na een tijdje die 2e accu vrij leeg. Omdat ik onderweg toch wel een muziekje wou had ik de relais er tussen uit gehaald, zodat mijn 2e accu parallel stond aan de eerste, maar blijkbaar was de rit die ik gemaakt heb (60km) niet voldoende om beide accu's terug op te laden, en nu kan ik de bus dus niet starten.
Ik heb een nieuwe relais besteld, maar het duurt nog enkele dagen eer ik die heb. Ga de bus tot dan gewoon laten staan, heb hem toch niet nodig, daarna starten met startkabels en met een acculader de accu's volledig laden.
Ik heb een nieuwe relais besteld, maar het duurt nog enkele dagen eer ik die heb. Ga de bus tot dan gewoon laten staan, heb hem toch niet nodig, daarna starten met startkabels en met een acculader de accu's volledig laden.
Re: Start nier meer, lege accu ?
Nu ik hier toch een thread geopend heb: de relais is kapot gegaan door het plaatsen van een schakelaar. Volgens mij is de schakelaar defect, functioneert hij niet zoals het moet. Het gaat om dit type schakelaar:
Dit schema stond er bij:
Als ik de schakelaar doormeet, krijg ik een signaal door pin load en supply, zoals het moet, en in de andere positie een signaal tussen ground en supply. Dat laatste mag toch helemaal niet, dat veroorzaakt toch onmiddellijk kortsluiting, of ben ik nu mis ? Ik ben er mee naar de autodealer gegaan waar ik hem gekocht had, niet om een nieuwe te halen, maar omdat ik het simpelweg niet begreep. Maar volgens hem werkte die perfect ...
Dit schema stond er bij:
Als ik de schakelaar doormeet, krijg ik een signaal door pin load en supply, zoals het moet, en in de andere positie een signaal tussen ground en supply. Dat laatste mag toch helemaal niet, dat veroorzaakt toch onmiddellijk kortsluiting, of ben ik nu mis ? Ik ben er mee naar de autodealer gegaan waar ik hem gekocht had, niet om een nieuwe te halen, maar omdat ik het simpelweg niet begreep. Maar volgens hem werkte die perfect ...
Re: Start nier meer, lege accu ?
Als dit gemeten is in de uit stand dat is het OK. (als je tenminste met je mulimeter weerstanden meet in een schakelaar die verder neit aangesloten is. JE meer de stroom door de led (of wel diode). Als je je pennen van je meter omkeert dan zou je niets moeten meten.Erik701 schreef: en in de andere positie een signaal tussen ground en supply.
Vind het mooie schakelaars.