Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouwen automaat naar handbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

Iemand al eens een TDI omgebouwd van automaat naar handbak?

heb een TDI automaat gezien, maar dat zie ik niet zo zitten voor de toekomst (die bak gaat te vaak stuk) dus dacht ik, ik heb een goede 102pk bak, en de complete auto eromheen ook nog....

wat voor verschillen zijn er die niet eenvoudig te verwisselen zijn? en zou dat bij de TUV moeilijkheden geven om om te keuren (zal ik navragen bij TUV)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Rotor »

Roger, waarom gelijk ombouwen? dat kun je beter doen wanneer de bak kapot is.........maar je loopt wel het gevaar dat het je zo bevalt dat je niets anders meer wil :bifun en ik heb hier wel eens gelezen dat iemand hem omgebouwd heeft.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door frank884 »

Gezien hoe Roger zijn rijstijl omschrijft denk ik dat hij verwacht dat de automaat zo naar de :werkaanT4 zal zijn,
en hij met het ding langs de weg ergens staat, dus daarom direct die zwakke automaat eruit en een handbak erin.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door dennisvt4 »

financieel zal het beter zijn om meteen om te bouwen, dan weet ie meteen wat er allemaal in de verkoop kan incl de automaatbak, daar is meestal wel (veel) vraag naar :knipoog
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

precies, nu heb ik alles nog bij de hand om om te bouwen wat ik aan verschillen tegen kom.....en bovendien.....een goede automaat kun je nog voor een goed bedrag van de hand doen(kan maar zo 500 meer opbrengen dan een handbak), een kapotte is niks waard. daarbij vind ik automaatrijden over het algemeen niet prettig, als de motor toeren maakt moet ie evenredig versnellen.....en niet alleen brandstof verstoken, automaten verbruiken meer.....

tel daarbij de betrouwbaarheid van de automaat in een T4 TDI ........................ heb geen zin om elke drie jaar een automaatrevisie te betalen :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door bartt4 »

ooit een vr6 golf omgeboud van auto naar schakel en was goed te doen. weet alleen niet hoe ze in duitsland zijn met omkeuren in nl is dat peuleschil. en je heb donor met alle onderdelen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

waar ik me vooral enigszins zorgen om maak is het gat in de vloer en de pedalenbak, is de T4 daar gelijk voor automaat en handbak?

volgens de bevriende garagist zou dat waarschijnlijk geen punt zijn, omdat je allemaal originele delen gaat gebruiken, maar hij vraagt het maandag voor me na, de bus wordt dan omgekeurd alsof ie bij hem in de werkplaats is omgebouwd, dus zijn bedrijf biedt de bus ter keuring aan, niet ik als particulier, dat scheelt heel veel.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Rotor »

Roger B. (11)61 schreef:precies, nu heb ik alles nog bij de hand om om te bouwen wat ik aan verschillen tegen kom.....en bovendien.....een goede automaat kun je nog voor een goed bedrag van de hand doen(kan maar zo 500 meer opbrengen dan een handbak), een kapotte is niks waard. daarbij vind ik automaatrijden over het algemeen niet prettig, als de motor toeren maakt moet ie evenredig versnellen.....en niet alleen brandstof verstoken, automaten verbruiken meer.....

tel daarbij de betrouwbaarheid van de automaat in een T4 TDI ........................ heb geen zin om elke drie jaar een automaatrevisie te betalen :muur
Roger je hebt gelijk als je zegt dat een VW automaat niet de betrouwbaarste is,het is natuurlijk afhankelijk hoe je ermee omgaat, maar met de opmerking : als de motor toeren maakt moet hij evenredig versnellen. daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat dit hetzelfde is als een handgeschakelde bak(het is geen variomatic), en wat te denken van het kickdown systeem ?ik denk dat een automaat meerdere voordelen heeft dan een handbak,en dan spreek ik alleen over het rijden, en mooi dat je niet in Amerika woont, daar kun je nauwelijks een handbak kopen, en tot slot wou ik nog zeggen, dat mijn automaat gemakkelijk 1 op 13 haal , en dat is een 102 pk geschipt naar 130 pk .
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik haal met een automaat gemiddels 2 a 3 kilometer minder op een liter dan dezelfde auto met dezelfde motor met handbak onder mijn voet.....

automaat zuinig rijden kan alleen als je de rust hebt om rustig te rijden en vooral rusitg op te trekken.

kickdown is gewoon het zelfde als terugschakelen met handbak

probleem zit in de koppelomvormer, daar zit slip in en dat vind ik niet prettig (is nodig anders kan ie geen kracht over brengen, dat weet ik, maar ik vind het niet prettig, vind een automaat altijd vreselijk klinken, alsof iemand met gigantisch lippende koppeling wegrijdt....

tuurlijk (als je een fatsoenlijke automaat hebt ) is het voor zwaar trekwerk veel beter......(een discovery zou ik kwa techniek blindelings aandurven met een automaat, die gaan zelden of nooit stuk (is een ZFbak, geen idee wat in de T4 ligt) maar echt lekker rijden vind ik het niet en met mijn rijstijl zuipt het als een gek.........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Rotor »

Roger B. (11)61 schreef:
probleem zit in de koppelomvormer, daar zit slip in en dat vind ik niet prettig (is nodig anders kan ie geen kracht over brengen, dat weet ik, maar ik vind het niet prettig, vind een automaat altijd vreselijk klinken, alsof iemand met gigantisch lippende koppeling wegrijdt....
Roger ik weet niet in welke bus je dan gereden hebt, maar dat gevoel van slippen heb ik nog nooit gemerkt.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door harry t5 191 »

Slippen?
Die t4 van mij deed niks anders! :bonk
Pas bij 82 km/u kwam de lock up in de vierde erin,dan was de slip over.
Dit om de bak te sparen.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Rotor »

Kijk en dat heb ik dus niet.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

heel simpel, een koppelomvormer is gevuld met olie (deels) en bestaat (simpel gezegd) uit twee kommen met schoepen aan de binnenkant die tegen over elkaar gemonteerd zijn. de ene kom zit aan de motor, en de andere aan de bak.

Als de kommen met gelijk toerental draaiden had je geen vloeistofstroom en kon er geen kracht overgebracht worden, juist het verschil in toerental (slip dus) zorgt dat door de motor-zijde een vloeistofstroom teweeg gebracht wordt die de bakzijde aandrijft.

hoe meer slip, des te meer kracht er overgebracht wordt.

als je dus met veel power wil optrekken betekend dat dat je motor meer toeren moet maken om veel kracht naar de bak over te brengen, geen foutje van VW is gewoon eigenschap van deze techniek

aangezien jij 1:13 met een automaat rijdt zul je wel met weinig gas ereop optrekken (en dus rustigaan niet fors) dan heb je dus ook minder slip (en mede daardoor lager meerverbruik door de automaat tov handbak)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Multivan Generation »

Roger,
volgens mij zit de pook op een iets andere plaats door de vloer als de schakelbak.
Misschien kan iemand dat even voor je opmeten?

Daar heb je wellicht meer aan,
als de aloude discussie over wel of geen automaat rijden en de voor- en nadelen er van :knipoog

Aansturing van de automaatbak kan vervallen.
De maat voor de pedalenbox is volgens mij hetzelfde.
Verstuivers voor een automaat zijn anders,
maar dat maakt niet uit..

Misschien zijn er nog meer verschillen..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: ombouwen automaat naar handbak

Bericht door Rotor »

Multivan Generation schreef:Roger,
volgens mij zit de pook op een iets andere plaats door de vloer als de schakelbak.
Misschien kan iemand dat even voor je opmeten?

Daar heb je wellicht meer aan,
als de aloude discussie over wel of geen automaat rijden en de voor- en nadelen er van :knipoog

Aansturing van de automaatbak kan vervallen.
De maat voor de pedalenbox is volgens mij hetzelfde.
Verstuivers voor een automaat zijn anders,
maar dat maakt niet uit..

Misschien zijn er nog meer verschillen..?
Ik zeg maar niks meer!!!
Plaats reactie