Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

spanrol en riem pompzijde vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

spanrol en riem pompzijde vervangen

Bericht door franklin44 »

weet iemand of dit erg lastig is. had bij de garage na gevraagd en het blijkt 2,5 uur tijd te kosten en nog eens ong 170,- euro materiaal.

gr franklin
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: spanrol en riem pompzijde vervangen

Bericht door Harry 341 »

Materiaalkosten lijken me wat overtrokken,kost alleen een riem.Spanrol zit er niet.
Dat bedrag aan arbeidsloon lijkt me meer in de buurt....Mits ze de boel goed afstellen.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: spanrol en riem pompzijde vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ligt er aan wat voor motor het is
harry... een TDI heeft twee rollen en een riem aan de pompzijde en kan me voorstellen dat dat bij VW 170 euro kost

het is best te doen, als het echt misgaat loopt ie niet meer, meer niet..... gaat niets stuk

goed aantekenen in welke stand je de riem eraf haalt, (riemwielen en vast punt voorzien van een likje verf oid zodat je de riemwielen weer op de goede plek kunt zetten als je de riem erop zet..... afhankelijk van motortype is afstellen makkelijk of wat lastiger in beide gevallen wel wat "speciaal" gereedschap nodig

mechanische pomp moet je met een meetklokje en adapter daarvoor afstellen, de TDI best met een computer en vagcom oid
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: spanrol en riem pompzijde vervangen

Bericht door Harry 341 »

De ACV AHY en AJT motoren hebben een omlooprol...spannen gebeurt door de console van de pomp de verdraaien...toch?
Dacht dat ik het goed gelezen had..... :knipoog
grtz,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: spanrol en riem pompzijde vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, bij de TDI zit de pomp vast op vaste console kun je niets aan verstellen

de riem loopt over spanrol en geleide rol met de geleide rol kun je de effectieve lengte van de riem tussen nokkenas- en pompriemwiel iets variëren waardoor je dan het tijdstip iets aan kunt passen (via VAGcom af te lezen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: spanrol en riem pompzijde vervangen

Bericht door Harry 341 »

Nou dan kan Olving de vuilnisbak in...... :gif
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: spanrol en riem pompzijde vervangen

Bericht door franklin44 »

:bonk stom vergeten te zeggen dat hetr een TDI is ACV motor heeft omlooprol en spanrol .

gr franklin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: spanrol en riem pompzijde vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harry 341 schreef:Nou dan kan Olving de vuilnisbak in...... :gif
tja kan het niet helpen, maar het de riemen van een TDI al een keer of 5 vervagnen inmiddels (waarvan 3 keer bij mijn eigen t4) en weet niet hoe olving er bij komt, maar ik weet het zeker :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie