Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.5Tdi
2.5Tdi
Hey,
wie weet meer?
Naar het schijnt zijn de 2.5Tdi motoren van een T5, dezelfde als die in een touareg, niet goed.
Problemen met de pompverstuivers die zich dan doorzetten naar de culasse.
DIt komt van een ervaren mechanieker bij VW.
Wat zijn jullie ervaringen?
Als dit klopt moet ik de Multivan 4motion die ik op het oog had dus laten staan want die heeft " 's morgens" startproblemen wat in de richting van de pompverstuivers wijst.
Of mag ik dit niet zo veralgemenen?
Alvast bedankt voor de goede raad.
Yann
wie weet meer?
Naar het schijnt zijn de 2.5Tdi motoren van een T5, dezelfde als die in een touareg, niet goed.
Problemen met de pompverstuivers die zich dan doorzetten naar de culasse.
DIt komt van een ervaren mechanieker bij VW.
Wat zijn jullie ervaringen?
Als dit klopt moet ik de Multivan 4motion die ik op het oog had dus laten staan want die heeft " 's morgens" startproblemen wat in de richting van de pompverstuivers wijst.
Of mag ik dit niet zo veralgemenen?
Alvast bedankt voor de goede raad.
Yann
Re: 2.5Tdi
heb ik ook gehoord
mijn t5 5 cil startte ook niet goed maar nadat ie aansloeg liep ie meteen mooi (wel dikke rookwolk)
dit duid op gloeibougies
ik heb ook gehoord dat dit probleem nogal eens voorkomt bij de t5, je schijnt het dan vooral te merken
doordat de motor na het starten een tijdje niet constant loopt ,wat komt door lucht in het brandstof systeem
dit laatste schijnt nogal een dure reparatie te zijn dus als u dit voor de koop al geconstateerd hebt is dit zeker een punt om met de verkoper even goed over te praten maar het hoeft niet wat te zeggen over de toestand van de rest van de motor
oh ja de verstuivers kunnen ook los gaan zitten en dan start ie ook slecht maar dan kan de kop ook uitslaan
en dan word het echt duur dus als ie gerepareert word let op dat het ook goed gebeurt, niet dat de kop uitgeslagen is en dat ze er een paar nieuwe ringen inzetten en dat ie het wel "even" doet
sucses
mijn t5 5 cil startte ook niet goed maar nadat ie aansloeg liep ie meteen mooi (wel dikke rookwolk)
dit duid op gloeibougies
ik heb ook gehoord dat dit probleem nogal eens voorkomt bij de t5, je schijnt het dan vooral te merken
doordat de motor na het starten een tijdje niet constant loopt ,wat komt door lucht in het brandstof systeem
dit laatste schijnt nogal een dure reparatie te zijn dus als u dit voor de koop al geconstateerd hebt is dit zeker een punt om met de verkoper even goed over te praten maar het hoeft niet wat te zeggen over de toestand van de rest van de motor
oh ja de verstuivers kunnen ook los gaan zitten en dan start ie ook slecht maar dan kan de kop ook uitslaan
en dan word het echt duur dus als ie gerepareert word let op dat het ook goed gebeurt, niet dat de kop uitgeslagen is en dat ze er een paar nieuwe ringen inzetten en dat ie het wel "even" doet
sucses
Laatst gewijzigd door emil op 09 sep 2010, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2.5Tdi
Als dit een groot probleem zou zijn(dus veel mensen met dit probleem), dan zou je er hier op het forum veel over kunnen vinden. Dit valt wel mee, dus roepen dat alle 2.5tdi motoren niet goed zijn klopt dus niet. Maar ik zou de auto goed laten checken bij een dealer en en anders gewoon de auto laten staan. Er zijn zat t5's in NL te koop.
Re: 2.5Tdi
Gloeibougies bij een 5 cilinder komen bijna nooit voor.
Dit zijn keramische gloeibougies en die gaan zelden kapot.
Dat de pompverstuivers uitslaan komt wel eens voor. Maar moet zeggen dat de 1.9 tdi motoren hier meer last van hebben dan de 2.5 tdi.
Je kunt dan nieuwe ringen op de verstuivers plaatsen en de passing ligt opschuren dan zal het ongeveer een 100.000 km weer goed gaan maar dan begint het weer.
En voor de eerste types geldt (zonder affabriek roetfilter) Gebruik de juiste olie. Doe je dit niet gaat het gegarandeerd fout met het gevolg dat er een nieuwe motor in moet.
Dit zijn keramische gloeibougies en die gaan zelden kapot.
Dat de pompverstuivers uitslaan komt wel eens voor. Maar moet zeggen dat de 1.9 tdi motoren hier meer last van hebben dan de 2.5 tdi.
Je kunt dan nieuwe ringen op de verstuivers plaatsen en de passing ligt opschuren dan zal het ongeveer een 100.000 km weer goed gaan maar dan begint het weer.
En voor de eerste types geldt (zonder affabriek roetfilter) Gebruik de juiste olie. Doe je dit niet gaat het gegarandeerd fout met het gevolg dat er een nieuwe motor in moet.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: 2.5Tdi
beste mr pim
mijn t5 2.5 180.000km had 3 gloei bougies defect
het kan dat ze niet vaak kapot gaan maar bij mij bewijst maar dat ze wel
kunnen gaan
ik weet zeker dat ze defect waren , heb ze zelf vervangen en nagemeten
mijn t5 2.5 180.000km had 3 gloei bougies defect
het kan dat ze niet vaak kapot gaan maar bij mij bewijst maar dat ze wel
kunnen gaan
ik weet zeker dat ze defect waren , heb ze zelf vervangen en nagemeten
Re: 2.5Tdi
Rij zelf al langere tijd met 1,9 tdi met pompverstuiver en tot op heden geen probleem mee gehad.Pim 328 schreef:Gloeibougies bij een 5 cilinder komen bijna nooit voor.
Dit zijn keramische gloeibougies en die gaan zelden kapot.
Dat de pompverstuivers uitslaan komt wel eens voor. Maar moet zeggen dat de 1.9 tdi motoren hier meer last van hebben dan de 2.5 tdi.
Je kunt dan nieuwe ringen op de verstuivers plaatsen en de passing ligt opschuren dan zal het ongeveer een 100.000 km weer goed gaan maar dan begint het weer.
En voor de eerste types geldt (zonder affabriek roetfilter) Gebruik de juiste olie. Doe je dit niet gaat het gegarandeerd fout met het gevolg dat er een nieuwe motor in moet.
Zat af fabriek geen roetfilter in,wel later gemonteerd.
Is juist dat je ivm pomp verstuiver,de voorgeschreven olie dient te gebruiken,omdat anders schade kan ontstaan.
Re: 2.5Tdi
Een veel voorkomende fout, die door onwetende dealers gemaakt wordt, is dat oliespecificatie 5W-30 50700 voor de eerste 2.5 tdi's zonder roetfilter gebruikt wordt. Hierdoor gaan de krukaslagers en de nokkenas kapot en als gevolg daarvan kun je het hele blok weggooien. Er moet dus per sé 0W-30 50601 in. Bij de latere types met roetfilter af fabriek zijn de krukaslagers en de nokkenas aangepast aan de andere oliespecificaties.
Re: 2.5Tdi
Gisteren 200.000 km op de teller zonder noemenswaardige problemen, 174 PK LWB.
Re: 2.5Tdi
wjwellers,
0w30 50601 voor de t5
0w30 50601 voor de t5
Re: 2.5Tdi
Deze vraag over 5w30 en 0w30 heb ik ook aan de een vw dealers uit harderwijk voorgelegd, Die kwam met het verhaal dat je niet naar deze specificatie moet kijken maar of de olie de 506/01 specs heeft. Er er is ook olie van 0w30 die deze spect hebben. zoals Mobil shc formula ld ow-30
Maar of dit verhaal klopt ??
Maar of dit verhaal klopt ??
Re: 2.5Tdi
In principe is het zo dat je niet alleen moet kijken of het 0W-30 of 5W-30 is, omdat dit alleen maar iets zegt over de viscosietijd van de olie en niet over de rest van de additieven. De VW-specificaties 50601 en 50700 etc. geven aan voor welke motoren deze soorten respectievelijk bedoeld zijn. Dus nogmaals: 0W-30 met specificatie 50601 voor de 5-cilinder tdi's zonder roetfilter af fabriek (2003 tot circa 2006), en voor de 5-cilinder tdi's met roetfilter af fabriek (gesloten systeem) mag je alleen 5W-30 met specificatie 50700 gebruiken.
Re: 2.5Tdi
Wjwellers,
Helemaal goed Vaniac. Dit moet door de dealers toch wel uit te leggen zijn aan een klant lijkt me ?
Succes allemaal
Helemaal goed Vaniac. Dit moet door de dealers toch wel uit te leggen zijn aan een klant lijkt me ?
Succes allemaal
Re: 2.5Tdi
Toch nog een vraag:
is olie: mobil 1 esp formula 5w30 long life geschikt voor een t5 130 pk zonder roetfilter.
Mobil zegt : 506.01 maar met de toevoeging :
Alle VW motorenbehalve de inspuitsysteem /
pompverstuiver TDI motoren zonder longlife service en
zonder roetdeeltjesfilter gebouwd tussen 1999 - 2003
enR5 / V10-TDI motoren van voor het modeljaar 2006
is olie: mobil 1 esp formula 5w30 long life geschikt voor een t5 130 pk zonder roetfilter.
Mobil zegt : 506.01 maar met de toevoeging :
Alle VW motorenbehalve de inspuitsysteem /
pompverstuiver TDI motoren zonder longlife service en
zonder roetdeeltjesfilter gebouwd tussen 1999 - 2003
enR5 / V10-TDI motoren van voor het modeljaar 2006
Re: 2.5Tdi
De 2.5 TDI zonder roetfilter (tot 2006) af fabriek wordt bij mobil gekenmerkt als R5-motor en valt dus niet onder de motoren waarvoor mobil-1 esp geschikt is. Jammer dan......
Gelukkig zijn er wel oliemerken met 0W-30 en specificatie 50601:
http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... mmendation" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7029334" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de dealer is deze olie extreem duur. Op internet kun je deze merken al vanaf zo'n 10 euro per liter vinden. Om kosten te drukken kun je zelf je olie mee naar de dealer nemen en hem deze laten gebruiken. Mijn dealer heeft hier in ieder geval geen problemen mee . Dat scheelt weer zo'n 80 tot 100 euro bij de grote beurt.
Gelukkig zijn er wel oliemerken met 0W-30 en specificatie 50601:
http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... mmendation" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7029334" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de dealer is deze olie extreem duur. Op internet kun je deze merken al vanaf zo'n 10 euro per liter vinden. Om kosten te drukken kun je zelf je olie mee naar de dealer nemen en hem deze laten gebruiken. Mijn dealer heeft hier in ieder geval geen problemen mee . Dat scheelt weer zo'n 80 tot 100 euro bij de grote beurt.
Re: 2.5Tdi
De echte (bedrijfsauto) VW dealer gooit ook deze olie (mobil 1 esp formula 5w30 long life) in een 5 cilinder T5.
Volgens OATS Ltd (wat dit ook mag zijn ????) kan deze olie er ook in.
Weet iemand iets van OATS ?? en waarom VW doalers deze olie gebruikten ?
Volgens OATS Ltd (wat dit ook mag zijn ????) kan deze olie er ook in.
Weet iemand iets van OATS ?? en waarom VW doalers deze olie gebruikten ?