Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen t5 gp

vragen over de T5
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

ervaringen t5 gp

Bericht door emil »

hoi
willen degene die met t5gp's rijden hier hun ervaringen delen, zoals brandstof verbruik
en trekkracht van de 2 ltr motoren en dan vooral de middelmatige versies zoals de 102 en 140 pk versies
en de prestaties t.ov. van de vergelijkbare oude versies
zoals hoe houd de nieuwe 140 pk zich t.o.v. de oude 130 pk????
laat eens horen
bedankt
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb een tijdje in de 102PKof90Pk kunnen rijden.
Onderin wel goede trekkracht wat meer in toeren voelt de boel snel slap aan.
Ik heb zelf de 5cil.174Pk en ben wel te spreken over de trekkracht onderin van de 2liter.

Als je met de koppeling wat te lomp omgaat dan hoor je de koppeling wel 'rare' geluiden maken, beetje kloppen ofzo.
Het geluid is vooral te horen als je in z'n 2 optrekt(je probeert het eens uit he')
Deed me erg aan de Transit denken dat knikkerend geluid wat ik soms hoorde.
Wegligging vond ik te vergelijken met een keet in de storm. Bij 140 moet je goed opletten en als je naar recht wilt dan beweegt het hok eerst naar links. Dat viel zelfs mijn vrouw op :winter

Qua blok (onderin)niet verkeerd en je kan lekker schakellui rijden zoals het een diesel betaamd(Sjezus wat een oldskool woord) :winter
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door raymondo »

ik rijd een 180 pk.. dsg.... maar snak terug naar me oude 174 pk automaat.... optrekken en acceleren met inhalen kan je vergeten.. kick down in trappen en dan lekker gaan zit er echt niet.... vriend van me rijd een vito v6.. die kon ik eerder nog wel bij houden.. die tijd is over.... top ligt lager als bij 174 pk.... heb er nu 10000 km. op staan .. blok rammelt al redelijk..

met gewicht er achter.. is die wel beter rijdbaar als zonder... maar verbruik is niet echt voordeliger als een 5 cilinder.. en ik heb echt moeite met het vermogen. volgens de statistieken moet het meer zijn als de 174 pk .maar ik vind het niks..... zal niet zeggen dat ik spijt .. want kwa opties en uiterlijk heb ik gewoon een super luxe fijne auto.... maar kwa moter
zou ik liever de 5 cilinder weer hebben.... met eennormal automaat..

de enige troost is dat ik de dsg binnenkort wel mag chippen.. hopen dat ik dan meer van het rijden krijg als ik er van verwacht
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door Donald4Motion »

Misschien een keer op de testbank om te kijken wat voor vermogen er nu in zit.
Het vermogen wordt meer lineair opgebouwd waardoor een deel van de sensatie weggaat en redelijk tam aanvoelt.

een T4 voelt nog altijd sneller aan dan een T5 ook al hebben ze het zelfde vermogen
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door vaniac »

Op het Duitse T5-Board houdt het vermeende gebrek aan motorvermogen bij de 180 pk biturbo de gemoederen ook nogal bezig. Het schijnt dat vooral de combinatie met DSG nogal slap overkomt. Met handgeschakelde 6-bak schijnt deze motor beter te presteren. In vergelijking met de oude 5-cilinders moeten de nieuwe 4-cilinders meer toeren maken om te presteren.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door raymondo »

ik blijf het niks vinden.. vandaag weer eens goed op gelet waar het nu eigenlijk niet lekker loopt. dat is echt met optrekken.. vooruit en achteruit.. en als je bijv 90 rijd en dan effe wil in halen.. dan rijd je in de 6.. en gaat die terug naar de 4 maar dan zit die waarschijnlijk nog onder het toerental voorde turbo. dus duurt een seconde of wat en dan als de turbo komt dan vliegt vooruit..

ik kan ook heel moeilijk heel langzaam rijden...
stationair rijden lukt wel...
maar iets gas geven... dan lijkt het wel of die te lang in de 2e blijft hangen. want als je dan iets gas bij geeft schiet die naar voren..

dat gebeurt bijv iedere keer bij oversteek plaatsen.. je remt..hij schakelt terug en dan wil je verder. mensen kijken regelmatig om of je extra zo veel gas geeft als ze net zo voorbij..

mijn ervaring tot nu toe blijft gewoon een irritant rijd gedrag van bi turbo met dsg..
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door painter »

Nee ik schrijf deze reactie niet met een gekleurde bril, maar wil toch even aanhaken mbt de ervaringen van de 180 DSG.
Ik heb destijds bij die dealer in Hardewijk mogen proefrijden in de DSG 180, en later een uitgebreide rit gemaakt in een 180 DSG bij Pon in Leusden ( de auto die in die filmpjes was te zien ).
Ik kan goed vergelijken, aangezien ik zelf een T5 174 in 2004 heb aangeschaft, en in 2006 een Highline 174 pk.
Ik kan zeggen dat ik na die 2 proefritten totaal niet onder de indruk was van de zo geprezen DSG icm een 180 pk 4 cilinder.
Bij Volkswagen is de kennis wel in huis om een DSG in elkaar te sleutelen, maar de combinatie met een 4 cilinder is een misser.
Van een 5 cilinder terug gaan naar een 4 cilinder is gewoon zoiets van eerst de nacht delen met de mooie Doutzen Kroes, en een nacht later verplicht de lakens delen met Marijke Helwegen, je weet van te voren dat het alleen maar tegen kan vallen.
Het blokt loopt in het geheel niet vloeiend en gelijkmatig wanneer men hem de sporen geeft, alsof hij niet welk toerental hij moet kiezen, en in welke versnelling, ik was dus na de proefrit genezen .
En reclame filmpje in elkaar draaien met voorgekookte meningen en cijfers is makkelijk, maar als men een rijder van de 180 DSG na een paar maanden zou vragen wat de ervaringen zijn, kan het haast niet anders dat het toch tegenvalt.
Laten we eerlijk zijn, 4 cilinder 2000 cc, en dan 180 pk aan een ,vernieuwde,, DSG plakken is vragen om moeilijkheden.
Ik wil niet zeggen dat we zitten te wachten op een blok van 3 ltr en 224 pk, maar dit rijdt toch wel vreselijk mooi, en daar kan VW een puntje aan zuigen.
Ik weet dat sommige VW liefhebbers het merk met de ster niet over hun lippen kunnen krijgen, maar ik hoor alleen maar berichten over de vormgeving ( waar de smaken in kunnen verschillen), maar ik heb nog niemand gehoord die een negatieve reactie heeft geplaatst over de V6 met nu nog 204 pk, en straks 224 pk ( ja moet toegeven dat de V6 in deze MB wel wil )
Vooral met de laatste update is hij stuken fraaier, maar die zie je maar 2 seconden als je er in stapt, en dan begint het echte genieten.
Nogmaals, ik respecteer ieder zijn mening en keuze, maar voor een bedrag van rond de 35.000 of nog meer mag je wel iets meer verwachten dan een twijfelende 4 cilinder.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Hoi

Hier vind je ook enkele meningen over de 2.0 180pk http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=79335.

Groetjes
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door Pim 328 »

Voor de dsg automaat komt binnenkort nieuwe software uit.
Is nu nog in ontwikkeling en zal binnenkort uitgebracht worden.
Dit omdat veel mensen klaagde als ze snel moesten inhalen of optrekken vanuit stilstand de bak laat reageerde (1 seconde niks en dan reageerde de bak pas).

Off topic.

Voor radio ontvangst van de t5gp komt binnenkort ook een modificatie
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door ozkaynar »

Toen ik mijn multivan ging bestellen heb ik een proefrit gemaakt met een 180pk dsg dat viel mij zeer tegen en heb ik nu maar 180 pk hand geschakeld besteld hoop dat dat wel beter is.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door Donald4Motion »

ozkaynar schreef:Toen ik mijn multivan ging bestellen heb ik een proefrit gemaakt met een 180pk dsg dat viel mij zeer tegen en heb ik nu maar 180 pk hand geschakeld besteld hoop dat dat wel beter is.
Kon je beter ook even proef rijden met de handbak :winter
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door ozkaynar »

Ik geloof dat dat wel goed zit. je voelt wel vermogen maar zoals al wordt aangegeven is die dsg traag voor ie reageert. Hand geschakeld is directer.
de hunter
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2008, 21:41

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door de hunter »

ik rijd sinds juni in een 140pk dsg en na inmiddels 35000km verder nog steeds tevreden , heb hier voor de 130pk 6bak gehad en moet zeggen de 4pitter nu doet alles gewoon waar de 5pitter voorheen liet merken dat ie moest werken, met andere woorden het gevoel is totaal anders ! Alleen over de dsg bak ben ik het met de opmerkingen eens werkt wat te traag af en toe, :adhd muur maar met de inmiddels bekende gebrek kan je altijd handmatig ingrijpen (behalve vanuit stilstand uiteraard)
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door emil »

en mr hunter ,het brandstof verbruik t.o.v. uw vorige ???
de hunter
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2008, 21:41

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door de hunter »

Emil ,die waarden ontlopen elkaar niet zo veel is mijn ervaring, waar de 130pk 1 op 10a11 reed doe ik nu 1op 11a12 met gevarieerd snelweg en stads verkeer en met volle belading
Plaats reactie