Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

vragen over de T4
Marinco L
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2010, 23:07
Locatie: Kop van Noord Holland

2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Marinco L »

Hallo allemaal.
Onze 2.5TDI ACV uit 1996 (Westfalia met hefdak) gechiptuned van 102PK naar 130PK met 300.000 km heeft moeite als hij koud is.

De T4 is ooit geimporteerd uit Duitsland en de gehele historie hebben we er bij, ook de info van het chiptunen.
Dit tunen is meteen gebeurd toen hij nieuw was door Oettinger Technik GMBH (lijkt heel serieus gebeurd maar wel alweer in 1996)
Heeft ook een extra oliekoeler met rooster onder in bumber.
Auto is altijd VAG dealer onderhouden en vorige eigenaar was normale rijder, daarvoor is niet bekend.
Wij hebben de T4 sinds april dit jaar en hebben nu zelf 7000km gereden, probleem blijft.
Starten doet hij goed echter loopt niet meteen lekker rond bij koude start.
Bij het gasgeven onder de 2000 toeren (koud) rookt hij (onverbrande diesel rook) en houdt hij in.
Bij wegrijden houd hij in tot 2000 toeren dan begint hij meteen te trekken en is het rokken over.
Bij optrekken en meteen naar 2e versnelling (dus lage toeren) lijkt het minder. Dus met weinig belasting is het erger.
Zodra hij een beetje warm is, na een paar keer optrekken, is het normaal en is het roken ook over.
De verstuivers dachten we zelf en die zijn vervolgens geheel gereviseerd en maakt geen verschil, motor wel stiller.
Verder is de distributie en multiriem gedaan en heeft de auto een grote beurt gehad vlak voor onze aanschaf.

Wat is wijsheid?
T5 California 2005
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Pascal-141 »

Marinco L schreef:Verder is de distributie en multiriem gedaan en heeft de auto een grote beurt gehad vlak voor onze aanschaf.

Wat is wijsheid?
Is dat ook daadwerkelijk gecontroleerd , of het wel uitgevoerd werd ?
Heb je onlangs al eens de timing laten controleren ?
Zijn de filters effectief wel vervangen bij het vorig onderhoud ?
Zit de katalysator nog eronder ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 jan 2007, 00:08
Locatie: Rijnmond

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Rens 79 »

Marinco L schreef:Hallo allemaal.
Onze 2.5TDI ACV uit 1996 (Westfalia met hefdak) gechiptuned van 102PK naar 130PK met 300.000 km heeft moeite als hij koud is.

De T4 is ooit geimporteerd uit Duitsland en de gehele historie hebben we er bij, ook de info van het chiptunen.
Dit tunen is meteen gebeurd toen hij nieuw was door Oettinger Technik GMBH (lijkt heel serieus gebeurd maar wel alweer in 1996)
Heeft ook een extra oliekoeler met rooster onder in bumber.
Auto is altijd VAG dealer onderhouden en vorige eigenaar was normale rijder, daarvoor is niet bekend.
Wij hebben de T4 sinds april dit jaar en hebben nu zelf 7000km gereden, probleem blijft.
Starten doet hij goed echter loopt niet meteen lekker rond bij koude start.
Bij het gasgeven onder de 2000 toeren (koud) rookt hij (onverbrande diesel rook) en houdt hij in.
Bij wegrijden houd hij in tot 2000 toeren dan begint hij meteen te trekken en is het rokken over.
Bij optrekken en meteen naar 2e versnelling (dus lage toeren) lijkt het minder. Dus met weinig belasting is het erger.
Zodra hij een beetje warm is, na een paar keer optrekken, is het normaal en is het roken ook over.
De verstuivers dachten we zelf en die zijn vervolgens geheel gereviseerd en maakt geen verschil, motor wel stiller.
Verder is de distributie en multiriem gedaan en heeft de auto een grote beurt gehad vlak voor onze aanschaf.

Wat is wijsheid?
Ook ik heb dat probleem nog,(Zaterdag ben ik ervan af) en heb het hier ook al eens onder de aandacht gebracht.
Maar eigenlijk ook niet veel wijzer van geworden denk zelf dat de brandstof pomp niet op tijd staat.
Wat ik tegenwoordig doe is starten , 5 minuten stationair laten draaien ,en dan wegrijden .
Dan is het in ieder geval een stuk minder,en als je vervolgens optrekt in de 1e versnelling tot net over de 2000 toeren dan is het
bij mij in ieder geval over.
5 Minuten stationair laten draaien is misschien niet goed voor motor en milieu zullen een aantal mensen zeggen,
maar als ik s'morgens mijn vrachtwagen start moet ik ook even wachten voordat ik weg kan rijden (lucht draaien).
En hij doet het nog steeds (10 Jaar)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk ook de timing (laten) controleren.
Bij 300.000 km was het zeker verstandig om de verstuivers te laten reviseren :toppie

Boven de 2000 rpm komt er door de chiptuning een klap meer vermogen bij en zul je het probleem niet echt hebben.
Wellicht is, mede gelet op de kilometerstand, het inlaattraject of de EGR erg vervuild/verstopt,
waardoor het onderin niet echt lekker gaat...

Mijn advies zou zijn: brandstoftiming bij bedrijfswarme motor laten controleren met Vagcom, en rijdend uitlezen en logjes laten maken, zodat je meer informatie hebt..
Er zijn er genoeg hier op het forum, die dat voor je zouden kunnen en willen doen, en ook bij jou in de buurt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: Bij 300.000 km was het zeker verstandig om de verstuivers te laten reviseren :toppie
dat roep je wel vaker...

maar zolang de motor goed loopt, en aan zijn emissiewaarden voldoet is het grotendeels zonde van het geld..... je merkt er weinig van, hooguit dat ie iets stiller loopt. Als je 500 euro of zelfs meer over hebt voor een (voor veel leken nieteens hoorbaar) stiller motorgeluid.......Er zijn zat diesels en ook T4 TDI's die ruim over de 500.000 gaan zonder verstuivers te reviseren

maar verstuiverrevisie is niet iets waar ik mee zou beginnen in een geval als dit.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef: maar verstuiverrevisie is niet iets waar ik mee zou beginnen in een geval als dit.
Hij had ze al laten reviseren/vervangen... Dus dat is al uit te sluiten.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Marinco L
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2010, 23:07
Locatie: Kop van Noord Holland

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Marinco L »

Tot zover dank voor jullie reacties.

Hier nog even een reactie op jullie vragen en adviezen:
Pomptiming is al bijgesteld al weet ik niet hoe dat gedaan is wel of niet met VAGcom (en rijdend uitlezen en logjes laten maken, zodat je meer informatie hebt). Ga ik navragen en desnoods opnieuw (zoals aangegeven) laten doen.
Wie kan de Vagcom resultaten dan beoordelen om desnoods de problemen vast te stellen? Of kan dat ook via dit forum?
Filters weet ik niet zeker of die allemaal vervangen zijn. Luchtfilter wel maar of het brandstoffilter is vervangen weet ik niet, zo niet doen we dat nog.
Katalysator zit er nog gewoon onder. Maar waarom deze vraag? Ik lees van alles over het leegmaken van de katalysator.
EGR. Ik heb ondertussen me wat verdiept in de EGR. ik weet nog niet voldoende maar begrijp dat deze vervuilt en dat er plaatjes zijn om deze vervuiling tegen te gaan. Waar zit de EGR in het inlaattraject en is schoonmaken voldoende of is het plaatje de oplossing? Wat bij afgedopte EGR en APK??? Ik ga de EGR zeker controleren en zo nodig schoonmaken.

Al vast weer dank en als ik weer nieuws heb meld ik dat.
Wel weer graag jullie adviezen.
T5 California 2005
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

Marinco L schreef:Tot zover dank voor jullie reacties.

Hier nog even een reactie op jullie vragen en adviezen:
Pomptiming is al bijgesteld al weet ik niet hoe dat gedaan is wel of niet met VAGcom (en rijdend uitlezen en logjes laten maken, zodat je meer informatie hebt). Ga ik navragen en desnoods opnieuw (zoals aangegeven) laten doen.
Wie kan de Vagcom resultaten dan beoordelen om desnoods de problemen vast te stellen? Of kan dat ook via dit forum?
log beoordelen kunnen een paar lui hier op het forum wel, maar wellicht de persoon ide de log maakt ook wel
Marinco L schreef: Katalysator zit er nog gewoon onder. Maar waarom deze vraag? Ik lees van alles over het leegmaken van de katalysator.
omdat een vervuilde kat ook problemen kan veroorzaken in het lopen van de motor (maar volgens mij niet alleen als ie koud is)
Marinco L schreef: EGR. Ik heb ondertussen me wat verdiept in de EGR. ik weet nog niet voldoende maar begrijp dat deze vervuilt en dat er plaatjes zijn om deze vervuiling tegen te gaan. Waar zit de EGR in het inlaattraject en is schoonmaken voldoende of is het plaatje de oplossing? Wat bij afgedopte EGR en APK??? Ik ga de EGR zeker controleren en zo nodig schoonmaken.
De EGR zit bij de TDI bovenop het inlaatspruitstuk en is middels een gelig metaalkleurig buisje met geribbelde bochten verbonden met het uitlaatspruitstuk. Bovenaan tussen dat buisje ne het EGR klephuis komt dat RVS plaatje, als je er niet heel specifiek naar kijkt valt het niet op.
Bij de APK wordt niets gemeten dat negatief beïnvloed wordt door de EGR klep afsluiten (motor loopt er schoner door, kan alleen zijn dat er meer NOx geproduceerd wordt, maar dat meet men niet bij de APK)
Als je nu last hebt van dichtgeslibte inlaatkanalen gaat dat niet vanzelf weg als je de EGR afsluit, daar zul je die troep toch voor moeten verwijderen, gaat het best als het inlaatspruitstuk gedemonteerd is.
Alleen schoonmaken kan ook, maar dan gaat het vervuilen weer even hard verder, en kom je vroeg of laat weer aan het klooien met die teerprut.

Misschien dat Oettinger net als ABT de EGR bij het Tunen al uitschakeld, in dat geval gaat de klep nooit open en heeft een plaatje niet veel toegevoegde waarde en zal het met de vervuiling in jet inlaattraject ook wel meevallen.

die alu bocht die met 4 bouten op het inlaatspruitstuk gebout is weghalen dan kun je in het inlaatspruitstuk kijken en zie je of de EGR gewerkt heeft of niet.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Multivan Generation »

kijk anders een hier voor meer informatie:

http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 jan 2007, 00:08
Locatie: Rijnmond

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Rens 79 »

Roger B. (11)61 schreef:
Marinco L schreef:Tot zover dank voor jullie reacties.

Hier nog even een reactie op jullie vragen en adviezen:
Pomptiming is al bijgesteld al weet ik niet hoe dat gedaan is wel of niet met VAGcom (en rijdend uitlezen en logjes laten maken, zodat je meer informatie hebt). Ga ik navragen en desnoods opnieuw (zoals aangegeven) laten doen.
Wie kan de Vagcom resultaten dan beoordelen om desnoods de problemen vast te stellen? Of kan dat ook via dit forum?
log beoordelen kunnen een paar lui hier op het forum wel, maar wellicht de persoon ide de log maakt ook wel
Marinco L schreef: Katalysator zit er nog gewoon onder. Maar waarom deze vraag? Ik lees van alles over het leegmaken van de katalysator.
omdat een vervuilde kat ook problemen kan veroorzaken in het lopen van de motor (maar volgens mij niet alleen als ie koud is)
Marinco L schreef: EGR. Ik heb ondertussen me wat verdiept in de EGR. ik weet nog niet voldoende maar begrijp dat deze vervuilt en dat er plaatjes zijn om deze vervuiling tegen te gaan. Waar zit de EGR in het inlaattraject en is schoonmaken voldoende of is het plaatje de oplossing? Wat bij afgedopte EGR en APK??? Ik ga de EGR zeker controleren en zo nodig schoonmaken.
De EGR zit bij de TDI bovenop het inlaatspruitstuk en is middels een gelig metaalkleurig buisje met geribbelde bochten verbonden met het uitlaatspruitstuk. Bovenaan tussen dat buisje ne het EGR klephuis komt dat RVS plaatje, als je er niet heel specifiek naar kijkt valt het niet op.
Bij de APK wordt niets gemeten dat negatief beïnvloed wordt door de EGR klep afsluiten (motor loopt er schoner door, kan alleen zijn dat er meer NOx geproduceerd wordt, maar dat meet men niet bij de APK)
Als je nu last hebt van dichtgeslibte inlaatkanalen gaat dat niet vanzelf weg als je de EGR afsluit, daar zul je die troep toch voor moeten verwijderen, gaat het best als het inlaatspruitstuk gedemonteerd is.
Alleen schoonmaken kan ook, maar dan gaat het vervuilen weer even hard verder, en kom je vroeg of laat weer aan het klooien met die teerprut.

Misschien dat Oettinger net als ABT de EGR bij het Tunen al uitschakeld, in dat geval gaat de klep nooit open en heeft een plaatje niet veel toegevoegde waarde en zal het met de vervuiling in jet inlaattraject ook wel meevallen.

die alu bocht die met 4 bouten op het inlaatspruitstuk gebout is weghalen dan kun je in het inlaatspruitstuk kijken en zie je of de EGR gewerkt heeft of niet.....
De mijne is ook van '96 en dus ook de 2.5 TDI acv motor,.

Gechipt naar ongv. 130 pk.deze problemen zijn bij mij zeg 2 jaar geleden opgetreden.
Terwijl ik een jaar of 5 geleden de EGR heb afgedopt d.m.v. een plaatje en ook de roetkat is een jaar of 5 geleden vervangen door een roetkat vervangende buis van EPS oeps reclame
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door chv »

Hallo Marino,

Ik heb precies hetzelfde probleem, zelfde bouwjaar zelfde motor en ook gechipt maar dan een JD enginering chip en ingebouwd door JBautoservice.
Tegelijk is er een EPS uitlaat met roetkatvervanger geplaatst en de EGR is afgedopt. Sindsdien trek ik bij een koude motor een blauw rookgordijn door de straat en lijkt het net alsof de motor op 4 cylinders rijdt.
Veel deskundigen (ABC garage, JB Autoservice) hebben al het licht over laten schijnen, maar niemand weet de oorzaak.
Omdat het fenomeen zich pas vanaf het chippen manifesteert, verdenk ik nog steeds het chip, maar de blauw rook lijkt weer meer op motorolie in de cylinders. Wie het weet mag het zeggen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Pascal-141 »

chv schreef:Hallo Marino,


Omdat het fenomeen zich pas vanaf het chippen manifesteert, verdenk ik nog steeds het chip, maar de blauw rook lijkt weer meer op motorolie in de cylinders. Wie het weet mag het zeggen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Om daarover zekerheid te hebben : plaats eens een andere (niet gechipte) motorsturing in je T4 , en rijd daar eens een paar dagen mee rond . Als dan de rook weg is , heb je de oorzaak gevonden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door rick_k »

Ook mijn 1996'er heeft dat probleem. Nu heb ik er verder geen probleem mee, hij loopt normaal verder dus niks meer aan doen.

Hij stinkt naar de onverbrande diesel, ik ga eerst me brandstoffilter maar eens vervangen. Water in de diesel zorgt vaak al voor onverbrande diesel.

Hij houd ook in en op dat moment begint hij met roken. Wat het is weet ik niet, maar het zit in de inpuiting en dan wel het inspuittijdstip. Die is gecontroleerd bij de dealer en volgens hun is er niks aan de hand (maar het is het inspuittijdstip, ik ben niet gek, ik heb genoeg verstand van diesels). Kan geen kwaad verder, maar staat beetje raar zo'n blauw rookgordijn.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

check ook even de kabelboom in die dikke geribbelde slang die onderlangs je motor loopt, daarin zitten ook de drie kabels voor de inspuitverstelling. Bij de mijne was de isolatie van diverse kabels in deze kabelboom afgebrokkeld en dat gaf ook timingproblemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: 2.5TDI ACV Rookt en houdt in onder 2000 omw. bij koude motor

Bericht door HenkK »

Zowel in de autovraagbaak van van Oving als in het boek vwtransporter/caravelle van Etzold wordt melding gemaakt van rokende auto's, bij genoemd type, dat de oorzaak vaak ontstaat door het Chippen.

Gr. henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie